آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 6 دی ماه 1391 برابر با 2012 Wednesday 26 December

قیر٬ مس٬ برق و خودرو در وضعیت بحرانی

دیگربان: تولیدات سالیانه «ایران‌خودرو» از یک میلیون و ۸۳ هزار خودرو به ۵۹۲ هزار کاهش یافته٬ نرخ هر تن قیر از ۵۶۰ هزار تومان به یک میلیون و ۱۰ هزار تومان رسیده و صنعت مس نیز با رکود ۷۵ درصدی مواجه شده است.

حمیدرضا تقوی‌نژاد٬ معاون استراتژی و برنامه‌ریزی ایران خودرو روز سه‌شنبه (پنجم دی) در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان» افزایش ۱۰۴ درصدی هزینه تولید خودرو را عامل اصلی کاهش تولیدات این کارخانه اعلام کرده است.

آقای تقوی‌نژاد گفته در قبال این افزایش هزینه‌ها٬ قیمت محصولات «ایران‌خودرو» ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافته که در صورت ادامه این وضعیت «صنعت خودرو دچار مشکلات جدی خواهد شد.»

روز دوشنبه (چهارم دی) خبرگزاری ایرنا گزارش کرده بود در سال‌ جاری تولید اتوبوس در ایران ۶۳ درصد و وانت حدود ۴۴ درصد کاهش داشته و تولید انواع آمبولانس٬ مینی‌بوس و خودرو‌های آتش‌نشانی نیز متوقف شده است.

جلیل طباطبایی٬ رئیس انجمن صنفی تولید‌کنندگان آسفالت استان‌های تهران و البرز هم در گفتگو با ایسنا نسبت به افزایش فساد در پروژه‌های آسفالت‌کاری در پی بالا رفتن «غیرقانونی» قیمت قیر هشدار داده است.

محمد فارسی٬ رئیس سندیکای صنعت برق هم با انتقاد از وضعیت بحرانی این صنعت گفته در حال حاضر ۴۱۰ پروژه بلاتکلیف در صنعت برق وجود دارد.

آقای فارسی افزوده است: «۳۰ تا ۹۰ درصد فعالیت مراکز ارایه کننده خدمات فنی و مهندسی و تولیدی کاهش یافته و این شرکت‌ها به طور میانگین ۴۰ درصد نیروهای انسانی خود را تعدیل کرده‌اند.»

علی کلاهی٬ عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت برق هم اعلام کرده که «سال گذشته هفته‌ای دو هزار تن مس در بورس خریداری می‌شد که این رقم در دو هفته گذشته به هفته‌ای ۵۰۰ تن رسیده است.»

کلاهی افزوده است: «حجم فعالیت کارخانجات که مس به عنوان مواد اولیه آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به یک چهارم کاهش یافته است.»

صنایع ایران در سال‌های اخیر با تشدید تحریم‌های بین‌المللی در شرایط وخیمی قرار گرفته‌اند به طوری که تولیدات بسیاری از کارخانه‌ها با افت شدیدی مواجه شده‌ است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved