آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 2 دی ماه 1391 برابر با 2012 Saturday 22 December

زندگی و مرگ؛ گزارش درباره‌ کولبران مرزی کُرد

کوردستان میدیا: طی یک ماه، 8 کولبر و کاسبکار کُرد در مناطق مرزی کُردنشین ایران با هدف مستقیم گلوله‌ی نیروهای نظامی رژیم ایران و سرمازدگی جان خود را از دست داده‌اند.

این کولبران تنها به منظور تأمین مایحتاج زندگی به این کار روی آورده و اغلب مواقع مرگ آنها را در پی داشته است.

در اول آذرماه سال جاری دو شهروند کُرد اهل بانه در منطقه‌ی مرزی هدف گلوله‌‌ی نیروهای انتظامی رژیم ایران قرار گرفته و جان خود را از دست داده‌‌اند.

محمد حاجی لطیف ساکن روستای " کیوه‌رو" و صلاح اهل "سماقانی" از توابع بانه دو شهروندی بودند که مورخه‌ی یکم آذرماه هدف گلوله‌ی نیروهای انتظامی رژیم قرار گرفته و کشته شده‌اند.

مورخه‌ی هفتم آذرماه یک کولبر دیگر کُرد به نام عبدالله چمانه 35 ساله و اهل روستای "سپیدار" از توابع شهرستان سردشت کشته شد. عبدالله در نزدیک روستای "قلعه سیاه" هدف شلیک مستقیم گلوله‌ی نیروهای رژیم قرار گرفته و جان خود را از دست داد.

در همان روز، کولبر دیگری به نام "شهرام" اهل ماکو در منطقه‌ی مرزی و با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته شد.

این کولبران جهت تأمین مایحتاج زندگی جان خود جان خود را به خطر انداخته، ولی نیروهای انتظامی رژیم ایران بدون هیچ گونه ملاحضه‌ای کولبران را هدف قرار داده که "ابراهیم جهان‌آرا" یکی دیگر از کولبران کُرد بود که هدف شلیک نیروهای رژیم قرار گرفت.

مورخه‌ی دوازدهم آذرماه ابراهیم جهان آرا، 50 ساله و اهل شهرستان پیرانشهر در مکانی به نام "خورنج – سری میدان"، از سوی نیروهای متعلق به پاسگاه "لکبن" هدف گلوله قرار گرفته و جان باخت.

از دیگر سو، علاوه براینکه کولبران در معرض شلیک گلوله‌ی‌نیروهای انتظامی رژیم قرار دارند، مین‌های کاشته شده، سرما‌زدگی و چندین عامل دیگر نیز جان آنان را تهدید می‌کند.

احمد ٤٨ ساله، فرزند خضر اهل پیرانشهر، یکی دیگر از شهروندان کُردی بود که ١٥ ‌آذرماه، هنگامی که مشغول کولبری در مناطق مرزی بود به علت سرمازدگی جان خود را از دست داد.

در ادامه‌ی کشتار مستمر شهروندان در مناطق مرزی، ١٨ آذرماه "سمکو ریحانی" نوزده ساله فرزند محمود، اهل سردشت، با شلیک مستقیم گلوله‌ی نیروهای انتظامی رژیم کشته شد.

در بیست و یکم آذرماه نیز، خالید احمدپور اهل مهاباد کولبر دیگر کُرد بود که با هدف تأمین مایحتاج زندگی به این کار مملو از ترس و نگرانی روی آورده بود، که نهایتاً وی نیز به دلیل شلیک مستقیم گلوله نیروهای رژیم جان خود را از دست می‌دهد.

اجناسی که توسط این کولبران جابجا می‌گردد تنها حاوی مقداری مواد غذایی، وسایل برقی و پارچه است که بر اساس قوانین بین‌المللی جرم حمل این مواد و وسایل کشته شدن نیست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved