آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 22 آذر ماه 1391 برابر با 2012 Wednesday 12 December

قوه قضائيه : صدور ادعانامه عليه 18 مقام آمريکايی

صدا و سیمای رژیم: معاون اول قوه قضائیه، از صدور ادعانامه علیه 18 مقام آمریکایی خبر داد.
آقای رئیسی در حاشیه مراسم تحلیف کارآموزان قضایی در جمع خبرنگاران گفت: در خصوص مقامات آمریکایی و جنایاتی که آمریکائی ها مرتکب شده اند، ادعاهای بسیاری وجود دارد که جامعه حقوقدانان دنیا و دادگاه های بین المللی اگر منصف و در جایگاه اجرای عدالت بودند باید خیلی زودتر آمریکایی ها را برای جنایت علیه بشریت، پای میز محاکمه می کشیدند.
وی افزود: متاسفانه به علت نفوذ نظام سلطه به ویژه آمریکایی ها در مجامع بین المللی، این کار تاکنون انجام نشده است.
آقای رئیسی گفت : ما باید برای تنویر افکار عمومی در جهان، جنایات آمریکایی ها را و جنایاتی که علیه ملت ایران مرتکب شده اند به صورت ادعانامه حقوقی و مستند و مستدل پیگیری کنیم.
وی با بیان اینکه اسناد بسیاری در اختیار ماست که گواه بر جنایت بسیار آمریکائی ها علیه بشریت و ملت ایران مرتکب شده اند.
آقای رئیسی افزود : این ادعا نامه بلند و جامعی خواهد بود و افکار عمومی جهان و منصفان عالم بدانند که امروز جنایاتی که آمریکایی ها مرتکب شده اند عناصر مادی ، معنوی و قانونی آن طبق قوانین بین الملل قابل احراز است .
وی گفت: اگر امروز ملت ما علیه آمریکا سخن دارد، این یک سخن و اعلام موضع سیاسی نیست، بلکه اعلام موضع مبتنی بر اسناد دقیق و جایگاه حقوقی قابل دفاع و یک ادعانامه است.
آقای رئیسی صدور ادعانامه علیه 18 نفر از مقامات آمریکایی را گام نخست دانست و گفت: گام های بعدی نیز به اطلاع مردم خواهد رسید.
معاون اول قوه قضائیه، اصلاح نظام وکالت را ضرورتی جدی و اجتناب ناپذیر برای اجرای عدالت و اصلاح در نظام دادرسی دانست.
وی با بیان اینکه به این ضرورت مجلس، قضات و وکلای متدین و دلسوز واقف هستند، افزود: حتما باید اصلاحی در نظام وکالت داشته باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: اکنون قانونی در مجلس مطرح است و از مجلس خواهش می کنم که در خصوص تصویب این قانون با در نظر گرفتن ابعاد مختلف آن تسریع کنند تا بتوان گام های جدی را در اصلاح نظام وکالت برداشت.
وی با اشاره به اینکه در خصوص نظام کارشناسی نیز همین گونه است، افزود: وقتی یک کارشناس، ملکی یا پدیده ای را کارشناسی می کند چقدر در نظریه قاضی نقش دارد.
آقای رئیسی وکلا و کارشناسان را تصمیم ساز برای قضات بیان کرد و گفت : نقش این افراد در تصمیم قضایی و کشف حقیقت بسیار موثر است.
وی با بیان اینکه گام هایی در قوه قضائیه و مجلس برداشته شده است، افزود: معتقدیم این گام ها سریع تر بتواند به یک قانون جامعی که اصلاح کننده نظام وکالت و کارشناسی باشد، تبدیل شود.
آقای رئیسی بر موضوع وکالت تاکید کرد و گفت: اصل وکالت امر پسندیده ای است که هم جایگاه فقهی ، هم قانون اساسی و هم قانونی دارد و هم امری ضروری است و وکیل باید به کسی که با مسائل حقوقی و قضائی آشنا نیست یار و کمک کار وی در دادگاه ها برای احقاق حق باشد.
وی با بیان اینکه وکیل باید کمکی برای قاضی در خوب دیدن و خوب تصمیم گرفتن باشد، گفت: برخی از وکلا فقط در پی حق الوکاله هستند که این یک تهدید و صدمه است.
وی افزود : ما نمی گوئیم وکیل نباید حق الوکاله بگیرد، اما مساله اصلی باید احقاق حق باشد ضمن اینکه از حق خود نباید صرف نظر کند.
آقای رئیسی گفت : این به ساز و کار مناسب نیاز دارد و به عنوان یک خواسته است زیرا بحث آن با صحبت و سخنرانی و بخشنامه قابل حل نیست.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی باید ساز و کار آن را اصلاح کند و از طرفی خود وکلای متدین و دلسوز همت کنند تا بتوانیم این ساز و کار را در وکالت اجرایی کنیم.
معاون اول قوه قضائیه همچنین به نقش بسیار مهم کارکنان و کارمندان به ویژه کارکنانی که در شعبات و در کنار قضات هستند اشاره کرد و افزود :این افراد باید هم کاردان باشند و هم از تقوای لازم برخوردار باشند تا اگر احیانا تهدید و یا تطمیع شدند یا زمینه های لغزش برای آنان فراهم شد ، دچار لغزش نشوند.
وی گفت : اینها در سلامت دستگاه قضائی و سلامت یک شعبه نقش دارند زیرا اینان به نحوی دستیار قاضی هستند.
آقای رئیسی افزود : اقداماتی در خصوص اصلاح نظام اداری قوه قضائیه برداشته شده است اما باید در خصوص تبدیل وضعیت کارکنان به وضع مناسب تر و هم ترمیم حقوق آنان گام های بهتری برداریم .
وی با بیان اینکه ما نیز از مشکل بودجه ای که سراسری است بی نصیب نیستیم، گفت : نگاه مثبت در دستگاه قضائی است که گام هایی را در خصوص وضع کارکنان هم به لحاظ اخلاقی و هم مالی و هم تثبیت جایگاه شغلی آنان برداریم که گامهایی نیز برداشته شده است.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved