آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 8 آذر ماه 1391 برابر با 2012 Wednesday 28 November

رشد 20 درصدی انتقال جنسی ايدز در ايران

وقتي مسئولان رسمي وزارت بهداشت از رشد 10 برابري انتقال جنسي ايدز و شيوع 20 درصدي آن در موارد جديد و آمار تخميني 100 هزار مبتلا سخن مي‌گويند، معلوم است که بايد نگران بود مبادا سرنوشت تايلند، چين و هند تکرار شود.
به گزارش فارس، وزارت بهداشت طبق يک روال معمول هر 3 ماه يکبار آخرين آمار موارد شناسايي و ثبت شده مبتلا به HIV را اعلام مي‌کند اما آخرين آماري که اعلام کرده مربوط به آمار ثبت شده تا پايان سال 90 است که 24 هزار و 290 نفر مبتلا را نشان مي‌دهد.بر اساس اين آمار 90.8 درصد اين مبتلايان مرد و 9.2 درصد زن هستند. از اينان 3455 نفر مبتلا به بيماري ايدز ( وارد فاز بيماري شده) شده و 4722 نفر از افراد مبتلا نيز فوت کرده‌اند. حدود 46 درصد از اين مبتلايان به HIV در زمان ابتلا در گروه سني 34-25 سال قرار داشته‌اند که بالاترين نسبت در بين گروههاي سني را به خود اختصاص مي‌دهند.گزارش رسمي وزارت بهداشت مي‌افزايد علل ابتلا به HIV در بين کل مواردي که از سال 1365 تاکنون در کشور به عنوان مبتلا به ثبت رسيده‌اند به ترتيب تزريق با وسايل مشترک در مصرف کنندگان مواد «69.6 درصد»، رابطه جنسي «10.1 درصد»، دريافت خون و فرآورده‌هاي خوني «1درصد» و انتقال از مادر به کودک «1درصد» بوده است. راه انتقال در 9/17درصد از اين گروه نامشخص مانده است که البته حدس زده مي‌شود بيشتر اين افراد از طريق رابطه جنسي مبتلا شده‌باشند.اما در مورد موارد شناسايي شده جديد آمار، اندکي فرق مي‌کند. اعتياد تزريقي 62.5 درصد، برقراري روابط 21.2 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 9/3 را تشکيل داده است.در 4/12درصد از موارد شناسايي شده در اين آمار راه انتقال نامشخص بوده و هيچ مورد جديد ابتلا از راه خون و فرآورده‌هاي خوني گزارش نشده است.اما مدتي بعد از اين آمار رسمي، مينو محرز، عضو کميته کشوري ايدز و رئيس مرکز تحقيقات ايدز وزارت بهداشت گفت که اين آمار رسمي بيانگر وضعيت واقعي اين بيماري در کشور نيست و به جز 23 هزار بيمار شناخته شده، حدود 100 هزار مبتلاي ناشناخته داريم و تأکيد کرد: «از بين بيماران مراجعه کننده به بنده نيز 99 درصد موارد جديد از طريق رابطه جنسي مبتلا شده‌اند».او گفت:‌ مسئله ديگر اين است که آمار وزارت بهداشت فقط موارد شناسايي شده عفونت HIV/AIDS را نشان مي‌دهد و به علت آگاهي کم مردم درباره اين بيماري و روشهاي پيشگيري و درمان آن و با توجه به اينکه سيستم شناسايي فعال اين بيماري به خصوص در بين روسپي‌ها نداريم آمار اعلام شده از سوي وزارت بهداشت بيانگر وضعيت واقعي اين بيماي در کشور نيست.وي تأکيد کرد: از بين بيماراني که به بنده مراجعه مي‌کنند، اگر نگويم 100درصد،‌99 درصد از طريق رابطه جنسي به اين بيماري مبتلا شده‌اند و واقعاً اگر مسئولان نسبت به گسترش شيوع جنسي ايدز حساس نشوند و اطلاع رساني و برنامه ريزي کافي نداشته باشند،آينده نگران کننده‌اي خواهيم داشت.عضو کميته کشوري کنترل ايدز وزارت بهداشت افزود: بر اساس فرمولهاي سازمان بهداشت جهاني و با توجه به موارد شناسايي شده و رشد اين بيماري، مي‌توان گفت بين 100 تا 120 هزار مورد ابتلا به ويروس ايدز در کشور ما رخ داده يعني اکنون بين 80 تا 100 هزار فرد مبتلا به اين ويروس و ناقل آن بدون اينکه حتي خودشان بدانند، به اين عفونت مبتلا هستند و مي‌توانند عامل انتقال آن به ديگران باشند.
رشد 20 درصدي انتقال جنسي ايدز در ايران
درست 4 ماه بعد از اين اظهارات بود که عباس صداقت، رئيس اداره ايدز وزارت بهداشت با اشاره به افزايش ابتلا به HIV در زنان کشور چنين گفت:‌70 هزار فرد مبتلا به HIV در کشور از بيماري خود خبر ندارند و از حدود يکسال پيش با رشد 20درصدي ابتلاي جنسي ايدز در کشور مواجه هستيم.نکته‌اي که شايد بارها از زبان کارشناسان و پزشکان درمانگر ايدز بيان شده بود اما بيان آن از زبان مقام مسئول اين بيماري در وزارت بهداشت نشانگر نگران کننده بودن اوضاع بود.وي افزود: در اين زمينه ابتلا به HIV در زنان نيز افزايش يافته است و ما سعي مي‌کنيم علاوه بر ادامه برنامه‌هاي کاهش آسيب در حوزه HIV به خصوص معتادان تزريقي توجه ويژه‌اي نيز به پيشگيري از ابتلا به HIV از طريق ارتباطات جنسي ناسالم داشته باشيم.صداقت با اشاره به تهديد ابتلا به HIV در بين جوانان به خصوص با توجه به افزايش مصرف روانگردان‌ها که مي‌تواند عامل غيرمستقيم در افزايش HIV به حساب آيد، تصريح کرد: آخرين آمار تعداد HIV طبق آمار سال جاري بالغ بر 24 هزار نفر مبتلا به HIV در کشور است که برنامه‌هاي مراقبتي، مشاوره و آزمايش آنان به صورت محرمانه و رايگان صورت مي‌پذيرد.صداقت ادامه داد: البته بر اساس تخمين‌‌هاي مدل‌هاي رياضي نيز برآورد داريم که تعداد موارد HIV در کشورمان بالغ بر 93 هزار نفر هستند که اگر اين تعداد را منهاي 24 هزار نفر HIV ثبت شده کنيم. بالغ بر 70 هزار نفر از وضعيت HIV خود اطلاع ندارند و وزارت بهداشت تمام تلاش خود را انجام مي‌دهد تا با راه‌اندازي مراکز مشاوره در تمام استان‌ها و خطوط تلفني مشاوره به اين افراد خدمات رايگان ارائه دهد.وي اظهار داشت: بيش از 104 مرکز مراقبت HIV به همراه 90 پايگاه مشاوره به افرادي که احتمال ابتلا به بيماري HIV دارند. خدمات رايگان و محرمانه ارائه مي‌دهد که در اين زمينه احتياج است که خانواده‌ها براي مراقبت از جوانان خود با اين مراکز آشنا شوند.
شيوع 10 برابري ايدز جنسي
وي اضافه کرد: اما واقعيت اين است که بروز موارد جنسي ايدز طي 15 سال گذشته 10 برابر شده و از 2 درصد به حدود 20 درصد رسيده است و اگر مواردي که علت ابتلا ناشناخته است را هم عامل جنسي بدانيم اين ميزان بيشتر هم مي‌شود‌.اين فوق تخصص بيماريهاي عفوني ادامه داد: واقعيت اين است که بروز ايدز به طرف عامل جنسي تغيير کرده است و وزن اين عامل بيشتر از گذشته شده است، که يک علت آن ناآگاهي مردم از اين عامل مهم و لزوم آموزش عمومي در اين زمينه آشکار است. بنابراين ما براي اولين بار امسال در سمينار کشوري روز جهاني ايدز آ‌موزش عمومي به مردم را هم با حضور خود بيماران شروع کرده‌ايم.
فاجعه‌اي شبيه تايلند
وي گفت: اگر همين روند ادامه پيدا کند، ممکن است فاجعه‌اي شبيه تايلند، هند يا چين در انتظار ما باشد.مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت هم نگران آينده اين بيماري در کشور است.به گفته او رشد انتقال ايدز از طريق روابط جنسي غير متعارف و مصرف روانگردانهايي مثل شيشه که تمايلات جنسي را 8 تا 10 برابر مي‌کند اگر به همين روال ادامه پيدا کند، در آينده آتشفشان بيماري ايدز در کشور شعله ور مي‌شود.وزير بهداشت معتقد است: رشد تزريقي ايدز را در کشور تقريباً کنترل کرده‌ايم و مشکلي نداريم و در همان حدي که قبلاً بوده باقيمانده است. ولي رشد انتقال ايدز از طريق جنسي خيلي بيشتر شده و خطرناک شده است.او گفت: اگر همين روند رشد ايدز از طريق روابط جنسي ناسالم طي شود يک دفعه 10سال آينده مي‌بينيم، 50 درصد مبتلايان به ويروس ايدز در کشور ما از طريق جنسي مبتلا شده‌اند. چون هر فردي به خصوص از بين زنان خياباني مي‌تواند به طور متوسط 5 نفر را مبتلا کند.وزير بهداشت گفت: آماري که ما داريم اين است که 50 درصد اين افراد از روش‌هاي معمولي پيشگيري مثل کاندوم استفاده نمي‌کنند. به همين خاطر افرادي که با اينها تماس دارند مبتلا مي‌شوند. اين افراد ممکن است بعداً ويروس ايدز را با افراد ديگري حتي همسرانشان منتقل کنند. بنابراين آمار ايدز از اين بابت خيلي خطرناک و نگران کننده است.

آتشفشان ايدز
به گفته او مواد محرک و روانگردان مثل شيشه، کراک و... نيز وجود دارد. اين مواد حالت‌هايي را در افراد ايجاد مي‌کند که تمايلات جنسي را 8 تا 10 برابر مي‌کند و باعث مي‌شود مراقبت از خودشان را از دست بدهند و اگر قبلاً از پوششي استفاده مي‌کردند تا مبتلا نشوند. حالا ديگر آن را از دست مي‌دهند.به اين ترتيب اين افراد ديگر نمي‌توانند از ابتلا به ايدز جلوگيري کنند. وي گفت: حتي گاهي مي‌بينيم که اين افراد مرتکب قتل و جنايت و اعمال خلاف حتي با محارمشان مي‌شوند. بنابراين اين دو مسئله يعني روابط جنسي غيرمتعارف و مواد روانگردان مثل شيشه مي‌تواند آتشفشان ايدز را در کشور شعله‌ور کند.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved