آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 3 آذر ماه 1391 برابر با 2012 Friday 23 November

اعتراض در نشست بررسی تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها

شهرزادنیوز:روز یک‌شنبه 28 آبان جلسه‌ای برای «بررسی سیاست‌های جنسیتی در دانشگاه»، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. گزارش‌های بیشتر رسانه‌ها عمدتا ً به سخنان استادان اختصاص داشت. اما پس از سخنان آنان، این جلسه با پرسش و پاسخ دانشجویان ادامه یافت که عمدتاً با اعتراض آنان همراه بود.

گروه جامعه قانون در این رابطه نوشته است که سی و چهار سال بعد از وقوع انقلاب اسلامی و حواشی بعد از انقلاب فرهنگی که خطر دیوار کشی میان زنان و مردان دانشجو از سر دانشگاه‌ها گذشت، حالا جداسازی کلاس های درس آغاز شده است.

در این جلسه یکی از چهار استاد شرکت کننده، رضا مراد صحرایی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، به دفاع از طرح تفکیک جنسیتی پرداخته و گفته بود که در غرب هم تفکیک جنسیتی وجود دارد.

یکی از دانشجویان در اعتراض به سخن وی، با اشاره به اینکه شرایط ایران با کشورهای غربی متفاوت است ، گفت: در این کشورها حق انتخاب وجود دارد. ظاهرا در این مواقع مثال زدن از غرب جا دارد اما در موارد دیگر نباید به شیوه غرب عمل کرد.

یکی دیگر از دانشجویان خطاب به وی گفت: اگر علامه به این شکل تصفیه نشده بود، شما هرگز نمی توانستید این طرح را اجرا کنید. دانشجوی دیگری نیز از اختصاص استاد زن برای دانشجویان دختر و استاد مرد برای پسران در دانشگاه علامه انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه به هر دلیلی استادان توانمند مرد در حال حاضر از نظر تعداد بیشتر از استادان زن است، این کار اجحاف در حق دختران دانشگاه علامه است.

در ادامه یکی از دختران دانشجوی دانشگاه علامه، در اعتراض به گفته های صحرایی مبنی بر اینکه دختران و پسران در دانشگاه تعامل دارند و فقط کلاس‌هایشان جدا شده، اظهار داشت که چهار سال در دانشگاه علامه درس خوانده و در حیاط دانشگاه اجازه نداشته با همکلاسی پسرش در باره موضوعات درسی صحبت کند.

طبق این گزارش، زمانی که معاون دانشجویی دانشگاه علامه گفت: این طرح باعث ارتقا می‌شود و اگر زودتر تفکیک جنسیتی انجام می‌گرفت «وضع مان این‌طوری نبود»، همهمه سالن را فراگرفت و دانشجویان به اعتراض پرسیدند: مگر وضعمان چگونه است؟ وی در پاسخ گفت: دانشجوی ما با دین وارد دانشگاه می شود و بی دین خارج می شود، با حجاب می آید و بی حجاب خارج می شود. این گفته ها نیز با اعتراض دانشجویان مواجه گردید.

در پایان مقصود دوستخواه، یکی از استادان، گفت که دستیابی به آموزش عالی برای همه باید به تساوی امکان پذیر باشد. کنوانسیون مقابله با تبعیض در آموزش در دسامبر 1960 تصویب شده و در ایران پذیرفته شده و ما حتی در مجلس هم نمی توانیم قانونی علیه آن وضع کنیم.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved