آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 30 آبان ماه 1391 برابر با 2012 Tuesday 20 November

تبر بی مهری بر تن درختان اردبیل

اردبیل – خبرگزاری مهر: اردبیل از سرانه فضای سبز بسیار پایینی برخوردار است و به دلیل شرایط اقلیمی و انسانی این سرانه از رشد کمی نیز برخوردار است، با این شرایط اردبیل این روزها با پدیده تخریب درختان روبروست تا نشان دهد که درختان اینجا ایستاده می میرند.
به گزارش خبرنگار مهر، نگهداری و توسعه فضای سبز به عنوان یکی از ملزومات شهری نیازمند مدیریت نهادهای ذیربط و مشارکت عمومی است، اما در اردبیل قطع درختان فضای سبز مرکز استان را تهدید کرده و برخورد قاطعانه و قانونی با متخلفان این امر به دغدغه شهروندان تبدیل شده است.

بی شک یکی از مطالبات اصلی مردم حفظ فضای سبز موجود است، اما هر از چند گاهی خبرهایی مبنی بر قطع درختان به دست شهروندان و یا حتی سازمان و ارگانی شنیده می شود و عدم واکنش مناسب متولیان فضای سبز اردبیل مردم را نسبت به برخورد قاطعانه مسئولان امور ناامید می کند.

عامل مهم قطع درخت در مواقع زیادی به دلیل مسائل شخصی و بویژه تجاری است، صاحبان مراکز تجاری به علت دیده شدن مغازه و بنگاه اقتصادی خود و با وجود اینکه طی سالهای گذشته درختان اردبیل پلاک گذاری شده اند، نسبت به قطع و تخریب آن اقدام می کنند که این آسیبها در بسیاری مواقع از چشم مسئولان دور می ماند.

البته بیشترین تخریبها به دلیل ساخت و سازهای صورت گرفته که امروزه با پرداخت وامهای رنگارنگ از رشد چشمگیری نیز برخوردار می باشد، است. جایی که بافتهای قدیمی و فرسوده با معماری اصیل و با حیاطها و باغهای چشم نواز تخریب و ساختمانهای چند طبقه بدون برخورداری از باغ و حیاط جایگزین می شوند.

علاوه بر این شهروندان با رجوع به سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اردبیل نیز برای قطع درخت به دلایل مختلف و با پرداخت مبالغ زیاد مجوز رسمی می گیرند. به نظر می رسد این روزها صدور مجوزها افزایش یافته و یا تخریب کنندگان به دروغ و برای جلوگیری از تعقیب قضایی این ادعا را دارند.

تشدید برخوردهای قانونی با متخلفین قطع درخت

شهروندان در عین حال با تاکید بر ضرورت نگهداری و توسعه فضای سبز در اردبیل اعتقاد دارند عدم برخورد قاطع با عاملان تخلف و قطع کنندگان درختان باعث افزایش این تخلف ها شده است.

این افراد با انتقاد شدید از عملکرد شهرداری در برابر قطع کنندگان درخت در اردبیل تاکید دارند که به جهت ثمرات حیاتی درختان نباید اغماضی در برخورد با متخلفان و قطع کنندگان درخت در اردبیل وجود داشته باشد و شهرداری باید پیگرد قانونی در این مقوله داشته باشد.

بدون شک این درخواست شهروندان قابل قبول است چرا که عدم برخورد با قطع کنندگان درخت ترس مردم از قطع درخت را از بین برده و برخی افراد سودجو دست طمع به سوی درختان دراز می کنند و با این روند در آینده نه چندان دور جای خالی درختان و خلأ درختان قطع شده در شهر به شدت احساس خواهد شد.

شهروندان اردبیلی همچنین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برخی شائبات در عملکرد سازمان فضای سبز نسبت به برخی از متخلفان یادآور شدند که در ماه های اخیر شائباتی در مورد قطع چند اصله درخت توسط یکی از اعضای شورا مطرح شد که پاسخی به افکار عمومی در این مورد داده نشد.

پرونده قطع کنندگان درختان اردبیل در دادگاه است

شهردار اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برخورد شهرداری با متخلفان و مخربان فضای سبز شهری گفت: شهرداری از قطع کنندگان درختان در اردبیل شکایت کرده و پرونده این افراد در دادگاه پیگیری می شود.

صدیف بدری با اشاره به قاطعیت برخورد شهرداری با افراد متخلف تصریح کرد: شهرداری به خاطر حقوق مسلم شهروندان با هیچ فردی مماشات نکرده و از فضای سبز شهر حفاظت خواهد کرد تا دست افراد یاغی را از منافع عمومی قطع کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر قطع 12 اصله درخت چند ساله در نزدیکی خیابان عطایی اردبیل افزود: یکی از خانواده های ساکن با ناکامی در دریافت مجوز برای قطع این درختان، به صورت غیرقانونی اقدام به قطع چندین اصله درخت کرده که از این کار شکایت شده و در حال سپری شدن مراحل قانونی است.

بدری با اشاره به علل قطع این درختان اضافه کرد: قطع کنندگان اذیت شدن به وسیله گرده درختان را دلیل قطع درختان عنوان کرده اند اما گرده افشانی درخت بهانه است و شهرداری منتظر صدور حکم قانونی از طریق مراجع قضایی است.

عضو شورا جریمه نشده است

شهردار اردبیل با اشاره به نوع جریمه قطع کنندگان درخت ادامه داد: مراجع قضایی در این مورد تصمیم نهایی را گرفته و حکم صادر می کنند اما مطمئنا جریمه قانونی برای متخلف وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید درخت جایگزین کاشته شود، متذکر شد: با حکم مراجع قانونی درختان جایگزین باید در سطح شهر کاشته شده و جای خالی این درختان به نوعی پر شود.

بدری با اشاره به تلاش شهرداری اردبیل برای افزایش تعداد درختان در سطح شهر گفت: در سالجاری 30 هزار اصله درخت در اردبیل کاشته شده و در کاشت درختان فاصله فنی رعایت شده تا در آینده مشکلی از نظر فاصله درختان از یکدیگر وجود نداشته باشد.

شهردار اردبیل در پاسخ به سوالی در مورد شایعاتی مبنی بر جریمه 65 میلیون ریالی یکی از اعضای شورای شهر اردبیل به دلیل قطع هفت اصله درخت 15 الی 20 ساله در جلوی مرکز تجاری خود و خروج دستور بررسی این جریمه در جلسه رسمی شورای شهر تصریح کرد: جریمه عضو شورای شهر در این خصوص صحت ندارد.

سرانه فضای سبز در اردبیل شش متر مربع است

بدری همچنین با بیان اینکه 6.3 متر مربع سرانه فضای سبز عمومی است، اضافه کرد: فضای سبز به دو قسمت فضای سبز عمومی و فضای سبز خصوصی تقسیم می شود که اگر فضای سبز خصوصی را هم به سرانه بخش عمومی اضافه کنیم مجموع سرانه فضای سبز اردبیل به هفت متر مربع می رسد.

به گفته شهردار اردبیل میزان استاندارد سرانه فضای سبز در ایران بین هفت تا 12 متر مربع و در کشورهای توسعه یافته 15 متر مربع برای هر نفر است که فضای سبز اردبیل فاصله کوتاهی با میزان استاندارد کشور دارد.

وی با بیان اینکه فضای سبز اردبیل بیش از 285 هکتار مساحت دارد، ادامه داد: شهرداری برای توسعه فضای سبز اردبیل برنامه ریزی کرده تا با ارتقای سرانه فضای سبز به نشاط اجتماعی در شهر کمک کند.

برخورد با متخلفان و پاسخگویی به افکار عمومی و شهروندان در این مقوله یکی از انتظارات به حق مردم از مسئولان و مدیران شهری است که باید نوع برخورد را اطلاع رسانی کنند، چون اطلاع رسانی و برخورد قانونی با متخلفان می تواند از دست درازی برخی افراد سودجو به منابع شهری ممانعت کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved