آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 30 آبان ماه 1391 برابر با 2012 Tuesday 20 November

مقاومت بازار کالا در برابر کاهش قيمت ارز

روزنامه خراسان: کاهش قيمت دلار در ۲ مقطع اتفاق افتاد. يکي در شرايطي که قيمت دلار بالاي ۳ هزار تومان بود و ديگري زماني که قيمت دلار به کمتر از ۳ هزار تومان رسيده بود. اين کاهش قيمت تأثيرات متفاوتي بر قيمت اقلام مختلف کالاها در بازارهاي کشور داشت.

مقاومت بازار آزاد در برابر کاهش قيمت کالا متناسب با افت نرخ ارز
هر چند قيمت ارز به کمتر از ۲۸۰۰ تومان رسيده است و ديروز تا ۲۷۵۰ تومان نيز معامله مي شد اما هنوز اين موضوع در بازار کالاهاي اساسي تأثير ملموسي از خود نشان نمي دهد، گر چه عکس اين موضوع حدود يک ماه پيش وجود داشت، يعني با افزايش قيمت ارز شاهد افزايش قيمت بسياري از کالاهاي اساسي بوديم. با اين حال کاهش قيمت دلار از ۳۸۰۰ تومان به کمتر از ۲۸۰۰ تومان طي حدود يک ماه گذشته، موجب شده است تنها برخي محصولات وارداتي مثل انواع خودروهاي وارداتي، کاهش قيمت داشته باشد.

وضعيت قيمت محصولات پروتئيني
قيمت مرغ و گوشت قرمز نيز کاهش قيمت نشان نمي دهد. يک فروشنده محصولات پروتئيني در پاسخ به اين که آيا کاهش نرخ ارز توانسته است قيمت مرغ را پايين بياورد به گزارشگر ما مي گويد: اتفاقاً قيمت مرغ نسبت به دو سه روز پيش حدود ۱۰۰ يا ۲۰۰ تومان در هر کيلو گران تر شده است و دليل آن نيز شرايط ماه محرم است. اين که در برخي نذري ها، به جاي گوشت به استفاده از مرغ رو آورده اند تا ارزان تر تمام شود. به گفته وي قيمت گوشت قرمز نيز هر کيلو حدود ۲۵ هزار تومان است که تفاوتي نکرده است. اما قيمت ماهي سالمون که نوعي ماهي وارداتي است افزايش داشته است. مثلا ۲۵ روز پيش قيمت ماهي سالمون کيلويي ۱۹ هزار تومان بود که اکنون به ۳۱ هزار تومان رسيده است. اما برخي اقلام نظير آهن آلات به دليل اين که هم زمان با کاهش قيمت دلار با ممنوعيت صادراتي مواجه شدند، طي يک ماه اخير کاهش قيمت قابل توجهي را تجربه کردند، به طور مثال هر شاخه آهن ۱۴ ،حدود ۹۵ هزار تومان کاهش قيمت يافت.اما برخي کالاها با وجود کاهش قيمت دلار، کاهش قيمتي نداشتند. مواد غذايي، لبنيات و برخي ديگر از اقلام مصرفي از جمله اين کالاها بودند. مقدم از فروشندگان آهن در بازار مشهد درباره تأثير کاهش قيمت دلار بر قيمت آهن آلات به خراسان گفت: زماني که قيمت دلار به اوج خود در بازار آزاد رسيده بود، قيمت ميلگرد تاکيلويي ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان افزايش يافت و قيمت آهن ۱۴ تا شاخه اي ۳۷۰ الي ۳۷۵ هزار تومان، آهن ۱۶ تا حدود ۴۴۵ هزار تومان و آهن ۱۸ تا حدود ۵۰۰ هزار تومان افزايش يافت. اما با کاهش قيمت دلار در مرحله اول، قيمت هر شاخه آهن حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان کاهش يافت و با انتشار خبر ممنوعيت صادرات آهن آلات، هر شاخه آهن ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان اُفت قيمت داشت. اين فروشنده آهن آلات افزود: با کاهش قيمت دلار در مرحله دوم، قيمت آهن آلات دوباره کاهش يافت. ديروز نيز هر شاخه آهن ۱۴ به کمتر از ۲۸۰ هزار تومان و آهن ۱۶ به حدود ۳۲۵ هزار تومان و آهن ۱۸ به ۳۵۰ هزار تومان کاهش يافت.

قيمت ميلگرد نيز به صورت خرده فروشي، به هر کيلو ۱۸۰۰ تا ۱۸۲۰ تومان رسيد.مقدم گفت: به دليل اين که مواد اوليه مقاطع فولادي از خارج کشور وارد مي شود، کاهش قيمت دلار تأثير مستقيم بر قيمت آهن آلات دارد.وي افزود: زماني که قيمت آهن آلات به اوج خود رسيده بود، در يک روز کاري يعني از ساعت 11.30 تا 14.30 در عرض ۳ ساعت، ۱۲ قيمت مختلف براي آهن داشتيم.«محمدحسين روشنک»، عضو اتاق بازرگاني مشهد در پاسخ به اين سوال خراسان که آيا کاهش قيمت دلار در چند روز اخير، تأثيري در قيمت کالاهاي مختلف داشته است؟ گفت: اولاً: وضعيت فعلي به خاطر کاهش نرخ دلار نيست بلکه به سبب بي ثباتي نرخ دلار است. چون اطميناني براي کاهش قيمت وجود ندارد، با استناد به اين بي ثباتي، فروشندگان نرخ هاي کالاهايشان را پايين نمي آورند. اين فعال اقتصادي به خراسان گفت: برخي از کالاها نظير آهن آلات به دليل اين که صادرات آن ها به طور موقت ممنوع شده است، نرخ شان کاهش يافته است. وي گفت: به طور مثال تخم مرغ که مشمول عوارض صادراتي شد، قيمت آن تا حدودي در داخل تحت تأثير قرار گرفت. عضو اتاق بازرگاني مشهد و صادرکننده نمونه کشور افزود: وقتي بي ثباتي در قيمت ارز داريم، بازار اين تصور را دارد که اين کاهش يا افزايش قيمت مقطعي است. وي تصريح کرد: مشکل ارزي کشور به دليل کمبود ارز نيست بلکه ما مشکل مديريت بر بازار ارز و پول داريم. چون در اين زمينه ضعف مديريت وجود دارد اين وضعيت تا زماني که تدبير ارزي مشخصي داشته باشيم، هم چنان ادامه دارد.« روشنک» به صورت مصداقي به ممنوع شدن يک شبه واردات يک کالا اشاره کرد که سازنده آن نيستيم اما فردا واردات اين کالا آزاد شد.

کاهش قيمت خودروهاي وارداتي
کاهش نرخ ارز توانسته است قيمت خودروهاي وارداتي را به دليل رقابتي که بين شرکت هاي وارد کننده وجود دارد، تا حد ملموسي کاهش دهد. اما اين موضوع براي خودروهاي ساخت داخل به اندازه خودروهاي وارداتي هنوز در بازار خيلي خود را نشان نمي دهد. يک فروشنده نمايشگاه خودروهاي وارداتي در اين خصوص به گزارشگر ما گفت: بازار خودرو رقابتي است و با کاهش قيمت ارز، از ۳۸۰۰ تومان به ۲۸۰۰ تومان، چاره اي جز کاهش قيمت نداريم وگرنه خريدار به سراغ ديگران مي رود.به گفته وي قيمت پرادو مدل ۲۰۱۲ که تا حدود يک ماه پيش ۱۸۰ ميليون تومان بود، به ۱۵۹ ميليون تومان رسيده است يا قيمت لندکروز مدل ۲۰۱۲ که تا چند هفته پيش ۲۷۰ ميليون تومان بود، اکنون به ۲۳۵ ميليون تومان کاهش يافته است.وي با اين توضيح که شرکت هاي سازنده يکي دو ماه قبل از شروع سال ميلادي جديد، خودرو ي مدل آن سال را با حک روي شاسي آن وارد بازار مي کنند، ادامه داد: کاهش حدود يک هزار توماني قيمت ارز موجب شده است که قيمت لندکروز مدل ۲۰۱۳ که تازگي وارد بازار شده است، از قيمت لندکروز مدل ۲۰۱۲ که يک ماه پيش در بازار بود، ارزان تر شود. با اين وجود اين نمايشگاه دار معتقد است هنوز بازار خودروهاي ساخت داخل به دليل انحصاري بودن، از کاهش نرخ ارز تأثير ملموسي نپذيرفته است. وي افزود: توليد برخي از کارخانه هاي سازنده خودروي داخلي بعد از افزايش نرخ ارز، کاهش و چون توليدي نيست قيمت ها نيز افزايش يافته است.به گفته وي قيمت برخي انواع خودروهاي داخلي در بازار آزاد به دليل آن که بازار راکد است، کاهش يافته است. مثلا قيمت تيپ دو پژوي ۲۰۶ از ۳۰ ميليون تومان به ۲۸ ميليون تومان کاهش داشته است. اما اين موضوع براي همه خودروهاي داخلي مصداق ندارد.اين فروشنده خودرو ادامه مي دهد: قيمت پژوي ۲۰۷ نيز الان در بازار نزديک به ۵۰ ميليون تومان است. در حالي که در ارديبهشت ماه امسال ۲۱ ميليون تومان ثبت نام مي کردند.

قيمت دارو؛ بدون تغيير
به داروخانه اي در خيابان عباس آباد تهران مي رويم و درباره تغييرات در قيمت دارو مي پرسيم، يکي از متصديان در پاسخ ما مي گويد: قيمت داروها خيلي تفاوتي نکرده است و حتي برخي از آن ها با ارز ۲۸۰۰ تومان نيز وارد شده اند نه با ارز مرجع. اما قيمت برخي اقلام آرايشي کاهش يافته است.به گفته وي تنها سه يا چهار قلم از توليدات بهداشتي و آرايشي يک شرکت که نزديک به ۹۰ قلم کالا وارد مي کند کاهش قيمت داشته است. هنوز قيمت اين کالاها که وارداتي هم هستند با وجود تنزل در قيمت ارز، کاهش نداشته است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved