آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 29 آبان ماه 1391 برابر با 2012 Monday 19 November

مشكلات آژانس‌های مسافرتی

اعتماد: «حالتون چطوره» امروز شنواي مشكلات صنفي آژانس‌هاي مسافرتي است. ديروز رضا سنگري يكي از اعضاي انجمن آژانس‌هاي مسافرتي با روزنامه «اعتماد» تماس گرفت و از مشكلات بازار كسب و كار خود صحبت كرد. سنگري با وجودي كه كمي از اخبار و اطلاعات درج شده درباره تخلف آژانس‌ها دلخور بود از ورشكستگي پيش از موعد و سريع اين رسته صنفي خبر داد. به گفته سنگري در حال حاضر هزينه مديريت آژانس‌هاي مسافرتي بالا رفته و بسياري از آنها با بدهي‌هاي كوچكي مواجهند كه امكان تسويه آنها را ندارند و به همين خاطر دست از كار مي‌كشند و آژانس خود را تعطيل مي‌كنند.


سلام، حالتون چطوره؟

سلام. خوبم ممنون.

‌ آقاي سنگري گويا شما تماس گرفته بوديد و عنوان كرديد كه درباره مشكلات آژانس‌هاي مسافرتي موضوعاتي را مي‌خواهيد مطرح كنيد.

بله. مي‌خواستم بگويم كه امروز آژانس‌هاي مسافرتي مثل سابق سودده نيستند و با مشكلات زيادي مواجهند. در حال حاضر خيلي از آژانس‌ها رو به ورشكستگي هستند.

‌ چه مشكلاتي؟

نوسانات نرخ ارز، برخوردهاي مسوولان در قبال برخي آژانس‌ها كه تخلفاتي را در قيمت فروش خود داشته‌اند، قيمت‌گذاري‌هاي دلخواه ايرلاين‌ها و نبود فضاي رقابتي در بليت هواپيما مشكلاتي است كه امروز گريبانگير بسياري از آژانس‌هاي مسافرتي شده است.

شما مي‌گوييد نوسان نرخ ارز يكي از مشكلات شما است، اما اين‌گونه به نظر مي‌رسد كه كسب و كارهايي كه با دلار سر‌و كار دارند با بالا رفتن قيمت دلار درآمد و سودشان بيشتر شود، چگونه است كه شما مي‌گوييد با نوسان قيمت دلار ضرر كرده‌ايد؟

بله اين حرف شما زماني درست بود كه ما نقد معامله مي‌كرديم و از طرف ديگر امكان انتقال سريع و بي‌وقفه ارز وجود داشت. در حالي كه ما بسياري از فروش‌هاي خود را به صورت اقساط انجام مي‌دهيم. يعني ما در ازاي تورهاي خارجي كه بايد خودمان به دلار با طرف خارجي‌مان تسويه كنيم، از مشتريمان ريال، آن هم به اقساط مي‌گيريم. تا پايان اقساط يك فروش دلار در نوسانات افزايشي قرار مي‌گيرد و گاهي باعث ضرر و زيان ما مي‌شود. اين را هم در نظر بگيريد كه با وجود تغيير در هفته كاري ما با خارج از كشور عملا امكان انتقال ارز در روزهاي پاياني هفته وجود ندارد. يعني اگر ما معاملات نقدي هم در روزهاي پاياني هفته داشته باشيم با وجود تعطيلي‌هاي آخر هفته امكان انتقال ارز وجود ندارد و ممكن است در مدت زمان دريافت پول تا انتقال ارز، قيمت دلار باز هم تغيير كند. اما با وجودي كه آژانس قرارداد خود را با مشتري بسته است ديگر امكان تغيير قرارداد و افزايش قيمت را ندارد. البته اين را هم بگويم كه تغيير سياست‌هاي ارزي كشور و عدم ثبات سياست‌هاي بانك مركزي درباره تخصيص ارز مسافرتي هم در اين ميان كسب و كار ما را تحت‌الشعاع قرار داده است.

‌ چگونه؟

بانك مركزي يك دفعه مي‌آيد و مي‌گويد كه كساني كه ويزاي سفر خارجي دارند مي‌توانند 200 دلار ارز مسافرتي دريافت كنند، اما بعدا با نوسان نرخ ارز، سهميه ارزي مسافرتي را حذف مي‌كند. با وجودي كه در رفتار پيشين كه 200 دلار به دارندگان ويزاي كشورهاي خارجي دلار مي‌داد، رانت‌هايي وجود داشت، اما با حذف سهميه ارزي مسافران خارجي، از تعداد سفرهاي خارجي كاسته شد و اين تاثير سوئي بر درآمد ما گذاشت. در واقع به نظرم تغيير سياست‌هاي ارز مسافرتي به نفع كسب و كار ما نيست و ضرر زيادي را متوجه ما مي‌سازد.

شما عنوان كرديد كه از برخورد با آژانس‌هاي مسافرتي ناراحتيد، چرا؟

در اخبار مي‌گويند كه فلان تعداد آژانس مسافرتي متخلف بسته شد. وزارتخانه هم پرطمطراق اين خبرها را منتشر مي‌كند، اما آيا مراجع ذي صلاحي كه دست به پلمب آژانس‌ها مي‌زنند از مشكلات روزمره آنها اطلاع دارند؟ وزارتخانه تاكنون براي حل مشكلات چند آژانس قدم پيش گذاشته تا از ورشكستگي و تخلفاتي كه شايد آژانس ناچار باشد براي تامين مالي خود انجام دهد جلوگيري كند؟ در حال حاضر وقتي آژانس‌ها با اين برخوردها مواجه مي‌شوند از ترس پلمب شدن و به زندان افتادن در قبال بدهي‌هايي كه دارند، اقدام به تعطيلي واحدهاي خود مي‌كنند. به عنوان نمونه يكي از آژانس‌ها به دليل بدهي 470 هزار توماني كه به من داشت و امكان تسويه آن را نداشت، تعطيل كرد و رفت.

خود من با وجودي كه سال‌هاي قبل سود متنابهي از آژانس خودم مي‌بردم، شعبه دوم را نيز تاسيس كردم اما امروز هزينه‌هايم به قدري بالا رفته كه امكان نگهداري شعبه اوليه را هم به سختي فراهم مي‌كنم..

شما مي‌گوييد عدم وجود فضاي رقابتي مشكل آژانس‌هاي مسافرتي است، چرا اين موضوع مشكل‌ساز شد؟

به خاطر اينكه فضاي رقابتي بين ايرلاين‌ها وجود ندارد، آنها تلاشي براي بالا بردن كيفيت پروازها و خدمات خود نمي‌كنند و انحصاري بين آنها به وجود آمده و همين انحصار باعث افزايش رفتارهاي سليقه‌يي شده است. به‌گونه‌يي كه وقتي آژانس‌ها تقاضاي خريد خود را به ايرلايني مي‌دهند او پيشنهاد خريد پرواز چارتر را مي‌دهد و بر پيشنهاد خود هم اصرار مي‌كند. با وجودي كه تعداد ايرلاين‌ها هم بسيار محدود است و به همين ميزان هم تعداد پروازها كم است و آژانس مجبور مي‌شود كه ناخواسته پروازي را چارتر از ايرلاين خريداري كند. اما نتواند كل بليت صندلي‌هاي پرواز چارتري را كه خريداري كرده، بفروشد. بعد آژانس مجبور مي‌شود كه بليت‌‌هاي خود را به حراج بگذارد اما با توجه به كاهش فزاينده مسافران هوايي نتواند درآمد حاصل از خريد پرواز چارتر را پركند.

حالا در اين ميان انجمن آژانس‌هاي مسافرتي براي رفع مشكلات آژانس‌ها چه كرده است؟

تاكنون اقدام خاصي انجام نداده است. هر چند قرار بود كه در جلسه‌يي با حضور اعضاي انجمن مشكلات‌مان را بررسي كنيم اما انجمن جلسه را به تاخير انداخت و خود هم راسا اقدامي نكرده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved