آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 27 آبان ماه 1391 برابر با 2012 Saturday 17 November

چه كسی از شيشه‌ای‌‌ها مجرم‌تر است؟

روزنامه جوان: «آشپزخانه»؛ اين تعبيري است كه براي مراكز داخلي توليد ماده مخدر شيشه استفاده مي‌شود. يكي از مشكلات عديده پليس در رويارويي با قاچاقچيان مواد مخدر، سرعت به روز شدن آنهاست؛ در همه جاي دنيا، هميشه يك قدم از پليس جلوترند. در يكي دو‌دهه اخير با اقدامات گسترده‌ مرزي، ترانزيت مواد مخدر از مرزهاي شرقي به شدت كاهش يافت اما قاچاقچيان بازار خود را حفظ كردند. بخشي مسير را به مرزهاي آبي منتقل كرده و برخي ماده مخدر جديدي عرضه كردند كه در داخل مرزهاي كشور قابل توليد بود.

وابستگان به مواد مخدر صنعتي يا روانگردان‌ها امروز خطرناك و صعب‌العلاج‌ترين معتادان به مواد مخدر در كشورمان هستند. اين مواد بر‌خلاف انواع سنتي آن، يعني ترياك و مشتقاتش، به شدت در افراد انرژي كاذب ايجاد كرده و از حيث روحي و رواني تحريكشان مي‌كنند. اين تحريك اسباب توهم و ارتكاب اعمال مجرمانه را در فرد افزايش مي‌دهد. نگاهي به صفحات حوادث روزنامه‌ها نشان مي‌دهد كه چه تعداد از جرائم منجر به قتل و جرح توسط معتادان به شيشه صورت مي‌گيرد. اين در حالي است كه به اذعان «محمد شهرياري» بازپرس ويژه قتل پايتخت، با مصرف مواد مخدر سنتي بيشتر حالت خماري و افسردگي به فرد دست مي‌دهد و با افزايش سن معتاد، رفتارهاي خارج از قاعده او با افت فراواني مواجه مي‌شود. اما معتادان به شيشه وضعيتي معكوس دارند.

رفتارهاي خشونت‌آميز و توهمات خطرناك آنان، شش ماه تا يك‌سال پس از وابستگي آغاز مي‌شود. اين معتادان هر آن ممكن است به خود يا اطرافيانشان بي‌هيچ دليلي آسيب‌هاي شديدي وارد كنند. حال آنكه معتادان مواد مخدر سنتي اغلب دچار خمودگي و گوشه‌گيري شده و انزوا را ترجيح مي‌دهند. با اين حساب، ديگر معتادان به شيشه را نبايد بنا به رويه رايج، فقط بيمار محسوب نمود. اين هشدار را رئيس سازمان بهزيستي كشور داده و پيشنهاد كرده است معتادان به شيشه مجرم شناخته شوند.
به گمان اين صاحب قلم، اين پيشنهاد بسيار عاقلانه و بجاست. وقتي فرد مي‌داند با مصرف يك ماده شيميايي خاص و به ويژه با تداوم آن علاوه بر آسيب‌رساني شديد به خود، هر لحظه ممكن است به ديگران نيز صدمات جبران‌ناپذيري وارد سازد و با اين حال به مصرف آن ماده ادامه مي‌دهد، بي‌ترديد مجرم است. چنين رفتاري با نوشيدن شراب كه فرد را از حال طبيعي خارج ساخته و حرمت و جرم و مجازات آن نيز معلوم و قطعي است، چه تفاوتي دارد. سازمان بهزيستي خود به عنوان اصلي‌ترين متولي اين مقوله بايد پيگير طرح اين مهم در مجلس و بدل ساختن آن به قانون باشد.

گسترش مصرف شيشه به شدت در كشور قابل مشاهده است. دسترسي آسان به توليد در داخل و تلقي خطرناك عدم اعتيادآوري آن سبب شده تا در ميان اقشار دانشجويي و حتي زنان نيز گسترش يابد. با اطلاع‌رساني دقيق و گسترده‌تر و مجرم شناختن معتادان به شيشه، شايد بتواند از سرعت رشد اين عارضه خطرناك در ميان جوانان كشور پيشگيري به عمل آورد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved