آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 21 آبان ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 11 November

پاسداران: مردم از خاتمی پاسخ شفاف می‌خواهند

روزنامه جوان (پاسداران): در يكي از اين نشست‌هاي انتخاباتي كه مصطفي كواكبيان، دبيركل حزب مردمسالاري باني برگزاري آن شده و نام طرح مناسك را با خود يدك مي‌كشيد، بار ديگر نام سيد محمد خاتمي به عنوان گزينه اصلي اصلاح‌طلبان مطرح شد؛ فردي كه نامش پيوندي ناگسستني با فتنه ۸۸ دارد.

البته اين نشست در حالي برگزار شد كه اگرچه كواكبيان كوشيد تا با دعوت از چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلبان و هدف‌گذاري براي ايجاد وحدت ميان اصلاح‌طلبان بتواند جايگاهي خاص در ميان سران اين جريان پيدا كند اما عدم حضور چهره‌هاي نامي جريان اصلاح‌طلب كه نام هركدام به عنوان يكي از گزينه‌هاي بالقوه كانديداتوري اين جريان مطرح است، اين اجازه را به كواكبيان نداد كه به هدف اصلي خود دست پيدا كند. اگرچه در پايان تأكيد همان اندك چهره‌هاي حاضر در همايش روي نام خاتمي به عنوان گزينه مورد وثوق اين جريان در انتخابات آتي، نشان داد كه نشست مناسك در حقيقت برنامه‌ريزي براي طرح مجدد نام خاتمي در جامعه سياسي كشور است.

خاتمي به دنبال امتياز‌گيري از نظام
واقعيت آن است كه در پس طرح نام خاتمي براي انتخابات آتي، پروژه‌اي تازه از اصلاح‌طلبان نهفته است. بر اين اساس آنها قصد دارند تا با تقويت خاتمي اقدام به پشتوانه‌سازي براي جبهه اصلاحات بكنند و سپس طرح امتياز‌گيري از نظام را كليد بزنند؛ امتياز‌گيري‌اي كه در آن از آزادي زندانيان تا بازگشت نيروهاي اصلاح‌طلب به بدنه قدرت تعريف شده است. اين دقيقاً شروطي بود كه خاتمي پيش از انتخابات مجلس نهم به عنوان پيش شرط حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مطرح كرد. پيش‌شرط‌هايي كه اگرچه عملي نشد اما باز هم خاتمي ترجيح داد‌ براي آنكه نامش در جرگه ضد انقلاب مطرح نشود، در يكي از شهرهاي حاشيه‌اي تهران اقدام به شركت در انتخابات كند.

تمامي اينها در حالي بود كه پس از آنكه طرح هماهنگ و مشترك اپوزيسيون و اصلاح‌طلبان در خصوص تحريم انتخابات با حضور پرشور مردم شكست خورد و خاتمي به عنوان يكي از ليدرهاي اصلاحات كه نقش وي در ترويج سناريوي تحريم، غيرقابل انكار است، مجبور به حضور در انتخابات شد، اصلاح‌طلبان تصميم گرفتند كه اگرچه تمام برنامه‌ريزي‌هايشان با شكست روبه‌رو شد، اما از اين شرايط به وجود آمده نيز به نحو احسن به نفع خود استفاده كنند. آنها كه از حضور خاتمي در انتخابات حسابي شوكه شده بودند، برنامه‌ريزي خود را روي بازگشت خاتمي به درون نظام گذاشتند و به همين خاطر مشاوران خاص خاتمي، پيشنهادات خود را براي امتياز‌گيري از نظام به وي ارائه كردند. همين مشاوره‌ها باعث شد كه خاتمي در ديدار با همفكران خود سخن از وحدت ملي به ميان آورده و خواستار آزادي زندانيان سياسي شود.

حرف‌هاي انتخاباتي خاتمي
«سبز مرد. فكر اصلاحات باشيم و تلاش كنيم آن را از كما دربياوريم» اين يكي از كليدي‌ترين جمله‌هاي خاتمي است كه در يكي ديگر از ديدارهاي خود آن را به زبان آورده است؛ جمله‌اي كه نشان‌دهنده استراتژي خاتمي براي آينده است.

وي كه روزي يكي از حاميان اصلي فتنه سبز بود با مشاهده ريزش شديد پايگاه اجتماعي اين به اصطلاح جنبش‌ در ايران و اطمينان از عدم نتيجه‌گيري آن كوشيد تا حساب اصلاح‌طلبان را ‌ از آن جدا كند، چراكه وي هنوز هم به آينده اميدوار است و علاقه شديدي دارد به عنوان فردي تأثير‌گذار و تعيين كننده به بدنه قدرت بازگردد. اين موضوع را بايد در كنار اظهار‌نظرهاي اخير وي در جمع دانشجويان قرار داد تا همگان عزم جدي او را براي رسيدن به اين مهم درك كنند.

سؤالات بي‌جواب خاتمي
اما موضوعي كه در اين ميان مانع اصلي در برابر بازگشت خاتمي به بدنه نظام محسوب مي‌شود، سؤالات بي‌جواب ‌و شبهاتي است كه از روزهاي پس از انتخابات سال ۸۸ تاكنون در افكار عمومي باقي مانده است؛ سؤالاتي كه مي‌تواند بيان‌كننده ناگفته‌هاي زيادي در خصوص رويدادهايي باشد كه هزينه‌هاي زيادي را به كشور تحميل كرد. گرچه اين روزها خاتمي مي‌كوشد استدلال‌هايي بياورد كه با كمك آنها صورت مسئله اصلي را از اذهان عمومي پاك و خود را به عنوان يك مهره سفيد در افكار عمومي مطرح كند؛ استدلال‌هايي نظير آنچه كه وي در جريان ديدار اخير خود با دانشجويان مطرح كرد. وي در اين ديدار به صراحت عنوان كرده در طول چهار سال گذشته به هيچ عنوان از واژه تقلب استفاده نكرده و حتي يك روز پس از انتخابات به ديدار ميرحسين موسوي رفته و به صراحت به او گفته است كه تقلبي در انتخابات صورت نگرفته است. حالا سؤال ديگري كه در پس اين گفته خاتمي به افكار عمومي خطور كرده، اين است كه چرا وي همان روزها اين موضوع را به صورت علني مطرح نكرد تا مانع از روي دادن وقايع تلخ سال ۸۸ نشود؟ به راستي علت سكوت وي در آن مقطع تاريخي چه بود؟ در عين حال پرونده دريافت كمك‌هاي مالي مشكوك از شيوخ كشورهاي حاشيه خليج فارس از جمله ملك عبدالله پادشاه عربستان و آل خليفه حاكم «جزيره بحرين» و همچنين ديدار با جورج سوروس، جزو مواردي است كه همچنان مفتوح است و هزاران سؤال ديگر كه وي براي بازگشت به نظام بايد به آنها پاسخ دهد. اين جداي از لزوم موضع‌گيري صريح و شفاف در مقابل فتنه ۸۸ و عذرخواهي از مردم و نظام است.

در عين حال نكته‌اي كه شايد مهم‌ترين بحث و خواسته عمومي از خاتمي است، مرزبندي شفاف و رسمي وي با مشاوران و اصلاح‌طلبان تندرو خود است؛ كساني كه همواره مي‌كوشند تا از موج‌هاي به وجود آمده به نفع خود استفاده كنند و پروژه امتياز‌گيري از نظام را كليد بزنند و خاتمي را نيز به ابزاري براي امتياز‌گيري تبديل كنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved