آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 14 آبان ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 04 November

تخریب بی سر و صدای خانه های تاریخی اصفهان

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، روند نگران کننده تخریب خانه های تاریخی به گونه ای است که در آینده ای نه چندان دور تنها شاهد چند فضا و سازه های تاریخی شناخته شده در شهر همچون پل های خواجو، سی و سه پل و عماراتی همچون چهلستون خواهیم بود.
یک عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اعلام این مطلب گفت: در طرح تفصیلی شهر اصفهان حدود 5 هزار خانه، بنا و فضای شهری تاریخی و ارزشمند در سطح شهر اصفهان شناسایی شد اما متاسفانه پس از بررسی های صورت گرفته در بازنگری طرح تفصیلی، بخش اعظمی از تعداد این خانه ها کاسته شد و این هشداری بزرگ برای تمامی مسوولان چه شهری و چه استانی است.
محمود محمدی افزود: قوانین میراث فرهنگی حاکم بر آثار تاریخی با هدف حفظ این آثار به گونه ای دست صاحبان املاک را در بهره برداری کامل از ملکشان بسته است، و این امر موجب شده تا گروهی خانه های خود را رها کرده و گروهی سودجو نیز دست به تخریب عمده این اثرهای تاریخی زده اند.
وی با اشاره به آثار تاریخی شاخص شهر اصفهان تصریح کرد: آثاری همچون پل خواجو، سی و سه پل و چهلستون در جلو دیدگان تمامی مردم است، این در حالی است که بسیاری از خانه های تاریخی اصفهان ارزشی برابر با این فضاها دارند اما در خاموشی کامل تخریب می شوند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: شورای شهر مصوبه ای مبنی بر صدور مجوز برای خانه های تاریخی جهت تبدیل به اقامتگاه، هتل و مواردی از این گونه را در نظر گرفت، اما در شرایط موجود انگیزه ای قوی تر برای جلب نظر سرمایه گذاران به این خانه های ارزشمند مورد نیاز است.
محمودی با تاکید بر اینکه تشویق موثرتر از جریمه است خاطر نشان کرد: مالکان خانه های تاریخی برای نگهداری اصولی و صحیح آنها نیازمند تخصص و تمکن مالی هستند چرا که مرمت و نگهداری این آثار در کنار بودجه کافی، مهارت بالایی هم لازم دارد که نمی توان چنین مواردی را از یک فرد عادی با درآمد متوسط توقع داشت بلکه باید به کمک این افراد آمد.
وی افزود: باید تمامی ارگان ها و سازمان های شهر برای کمک به حفظ تاریخ و تمدن اصفهان در حوزه های خود به کمک این آثار بیایند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: شهرداری با کمک به مرمت و ساخت فضای پیرامون، میراث فرهنگی با معرفی کارشناسان خبره و سایر سازمان ها نیز در حد توان خود می توانند به کمک این خانه ها و اثرهای ارزشمند بیایند.
محمودی اذعان داشت: باید در ساعات بازدید از این بناها تجدید نظرهایی صورت گیرد به عنوان نمونه چهلستون نه تنها از زیبایی های زیادی در روز برای بازدیدکنندگان برخوردار است بلکه شب نیز دارای زیبایی وصف ناشدنی است، لذا شهروندان باید از این فضا استفاده کنند.
وی اضافه کرد: با برنامه ریزی درست و برداشتن بلیط از این فضاها می توانیم مردم را از 6 هکتار فضای سبز ارگانیک در دل شهر اصفهان بیش از پیش بهره مند کنیم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved