آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 7 آبان ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 28 October

کشور نیاز به این ‌همه لیسانس ندارد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به اصلاح هرم تحصیلی اشاره کرد و گفت: باید وارد تکنسین و فوق دیپلم شویم چون کشور نیاز به این همه مدارک کارشناسی و لیسانس ندارد.

به گزارش فارس، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز در مراسم اختتامیه ششمین کنفرانس بین المللی اطلاعات و مهندسی فازی که در پردیس دانشگاه مازندران برگزار شد با اشاره به اینکه موتور محرک پیشرفت کشور در علم و فناوری است، گفت: اگر این مهم را بپذیریم قید‌های مسئولیت آفرین در حوزه اجرایی و سیاستگذاری خواهیم داشت.

زاهدی از جمله رویکردهای اتخاذ شده برای پیشرفت علم و فناوری را براساس اصولی ذکر کرد و اذعان داشت که در آموزش رویکرد پژوهش محور را دنبال کنیم و به جای نگاه مفروض نگاه پژوهش محور و مسئله پرداز داشته باشیم و باید نظام نوین دانشجویان، یعنی روش‌های مبتنی بر خلاقیت و نوآوری را طراحی کنیم.

به کارآفرینی توجه نشان دهیم

وی با تاکید بر اصلاح و توسعه رشته‌های تحصیلی و رشته‌های میان رشته‌ای متناسب با نیاز آموزشی کشور افزود که به بعد کارآفرینی در آموزش توجه نشان دهیم تا از این طریق بتوانیم بیکاری را در فارغ التحصیلان کاهش دهیم.

رئیس کمیته آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بازنگری در رشته‌های علوم انسانی و ایجاد فرصت‌های شغلی و واردکردن کارآفرینی در همه رشته‌ها تصریح کرد که توسعه فرهنگ کارآفرینی از طریق دانشگاه و سایر نهادهای اجتماعی صورت می‌گیرد و برای عملی شدن این کار باید صنعت را وارد دانشگاه کرد تا پیوستگی بین این دو باید مداوم و همیشگی باشد.

کاربردی کردن رشته‌های انسانی

زاهدی با اشاره به حمایت از تولید و کاربردی کردن رشته‌های انسانی خاطرنشان کرد: باید به رشته‌های مسئله‌محور توجه کنیم و نیاز به مراکز طراحی مسئله و مسائل کشور در حوزه‌های مختلف بر این اساس استوار است.

وی ایجاد مراکز سیاستگذاری را به این معنا دانست که سیاست اجرا و سازگاری تشویقی و حمایت از نظری‌ پردازان و منتقدان علمی تدوین کنیم تا با این روش بتوانیم کارشناسان خبره‌ای در علوم مربوطه داشته باشیم.

تاکید جدی بر اقتصاد دانش بنیان

زاهدی با بیان این نکته که در رشته های تحصیلات تکمیلی بویژه رشته‌هایی که بر مبنای آمایش سرزمینی و تقاضای بازار کار است نیاز به بازنگری داریم، افزود: برای تغییر دادن شرایط باید سریع عمل کنیم چون رقابت بسیار سرعت زیادی دارد و دنیا همچنان در حال دگرگونی و حرکت مداوم است.

وی به اصلاح هرم تحصیلی اشاره کرد و گفت: باید وارد تکنسین و فوق دیپلم شویم چون کشور نیاز به این همه مدارک کارشناسی و لیسانس ندارد و تاکید جدی بر اقتصاد دانش بنیان داشت یعنی پرورش ذهنی خلاق، فعال و نوآور و در این راستا نقش دانشگاهیان را بسیار حائز اهمیت خواند و انجام این کار را در روحیه ریسک‌پذیری قرار داد.

چتر نخبگی را گسترش دهیم

وزیر سابق علوم در ادامه با اشاره به لزوم توجه به شرکت‌ها و مراکز رشد دانش بنیان، اظهار داشت: در مجلس به جد دنبال این اصل هستیم و در تعریف نخبه‌ها باید بازنگری کنیم و چتر نخبگی را گسترش دهیم تا به سوی نظام آموزش عالی مبتنی بر نوآوری و مهارت حرکت کنیم و به جای مدرک گرایی مهارت را رواج دهیم .

زاهدی در پایان سیستم فازی را به عنوان یک علم میان رشته‌ای قلمداد کرد و گفت: سیستم‌های فازی صرفا یک علم مفروضاتی نیست بلکه بیشتر یک علم کاربردی است و باید به آن بیشتر توجه شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved