آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 23 مهر ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 14 October

ترکیه خواستار تغییر در ساختار شورای امنیت شد

رادیو فرانسه: نخست وزیر ترکیه، با وارد کردن انتقادات تندی نسبت به شورای امنیت پیرامون عدم تأثیرگذاری این نهاد بین‌المللی در بحران سوریه، خواستار تغییر در ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد شد.

چند روزی است که دیگر از خاک سوریه خمپاره‌ای به سمت ترکیه شلیک نشده است، اما مقامات ترکیه، گویی دیگر «دامن از کف داده‌اند» و تقابل دیپلماتیک بین دو کشور سوریه و ترکیه هر ساعت ابعاد جدید و بزرگتری نیز پیدا میکند.

در آخرین نمونه آن امروز نخست وزیر ترکیه- رجب طیب اردوغان به تندی شورای امنیت سازمان ملل متحد را مورد انتقاد قرار داد. چرا که وی معتقد است این نهاد، تصمیم قاطعی در پی گذشت بیش از ١٩ ماه از بحران در سوریه اتخاذ نکرده.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در این زمینه گفت: اگر ما منتظر یک یا دو عضو دایمی بمانیم، آینده سوریه در خطر خواهد بود.

به نظر میرسد روی سخن آقای اردوغان دو کشور روسیه و چین باشد که به گفته این مقام ترک، تا کنون موجب شده اند سازمان ملل متحد از تصمیم‌گیری پیرامون اقدامی قاطع علیه رژیم اسد باز بماند.

آقای اردوغان امروز تاجایی پیش رفت که خواستار تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد شد، ساختاری که وی آن را «نابرابر» و «غیر‌منصفانه» خواند.

آقای اردوغان همچنین در ادامه سخنان خود با یادآوری واقعه بوسنی عنوان کرد: «سیستمی که اجازه میدهد یک یا دو کشور مانع دخالت در یک فاجعه بشری شوند، ذاتاً ناعادلانه است، سوریه نیز به عنوان یک شکست در تاریخ سازمان ملل متحد ثبت خواهد شد درست مانند بوسنی در سال‌های ١٩٩٠.
چه غمگین است که سازمان ملل متحد امروز درمانده شده، همانطور که بیست سال پیش نیز شاهد قتل عام هزاران نفر از مردم بالکان، بوسنی و سربرنیتسا بودیم.»

در ادامه این انتقادات تند، نخست وزیر ترکیه ابراز امیدواری کرد که بتوان دولت روسیه به خاطر فروش یک میلیارد دلار تجهیزات نظامی به سوریه تحت فشار قرار داد تا این کشور به نوعی موضع خود را در شورای امنیت سازمان ملل متحد تلطیف کند و چین نیز از این سیاست پیروی کند.


فروش سلاح به سوریه ورشکستگی اخلاقی است

اما نکته قابل توجه در این چهارچوب آنکه، کاخ سفید اعلام کرده است، تجهیزات نظامی روسی کشف شده از سوی ترکیه به مقصد سوریه، موجب زیرپا گذشته شدن تحریم ها علیه دمشق نشده است، هرچند اعلام کرد این کار روسیه یک «ورشکستگی اخلاقی» است.

لازم به ذکر است، این تحولات در حالی در جریان است که احمد داووداغلو- وزیر امورخارجه ترکیه، در حال دیدار و مذاکره با مقامات کشورهای عرب و اروپایی است.

در زمانی که مقامات ترکیه به نظر میرسد به دنبال «اقدام قاطع» شورای امنیت سازمان ملل متحد در مسئله سوریه هستند و تجهیزات نظامی خود را به سمت مرز این کشور متمایل کرده اند، بنا بر برخی اخبار، جمهوری اسلامی ایران، به ترکیه نسبت به هرگونه دخالت نظامی در تحولات سوریه هشدار داده است.

روزنامه الوطن در این رابطه نوشته است: جمهوری اسلامی ایران به ترکیه هشدار داده است که در صورت هرگونه حمله به سوریه، پاسخی تند و شدید دریافت خواهد کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved