آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 15 مهر ماه 1391 برابر با 2012 Saturday 06 October

بازار ارز را با خريد صوری به هم ريختند

تحقيقات از ۱۶ متهم اخلال در بازار ارز آغاز شده است و مشخص شد كه هريك از اين متهمان حدود يك هزار ميليارد تومان گردش مالي خريد و فروش ارز داشته است و برخي متهمان نيز خريد و فروش صوري ارز داشته‌اند!

يك منبع آگاه در دادستاني در گفت‌وگو با فارس علاوه بر اين افزود: وضعيت تمام اين افراد كه روز چهار‌شنبه دستگير شدند، تقريباً مثل هم است و چيزي حدود ۱۶ هزار ميليارد تومان گردش مالي داشته‌اند. اين متهمان افرادي بودند كه با اجير كردن عده‌اي ديگر اقدام به خريد و فروش صوري ارز مي‌كردند.

دلار از ۴هزار تا ۲۷۰۰ تومان
در همين حال مشاهدات از بازار خريد و فروش ارز در ميدان فردوسي حاكي است كاهش نرخ دلار كه از روز پنج شنبه آغاز شده تا آخرين ساعات ديروز نيز تداوم يافت و دلالان دلار را به قيمت حدود ۲۷۰۰ تومان خريداري كردند و ۳هزار تومان به فروش رساندند، احتمال كاهش بيشتر هم براي امروز هست.

اقدامات امنيتي جديد
برخي كارشناسان امنيتي اعتقاد دارند كنترل سير صعودي قيمت ارز ربط چنداني به تصميم گيري‌هاي سياست خارجي به ويژه در حوزه برنامه هسته‌اي ندارد. به دنبال وقايع اخير در بازار ارز يك منبع مطلع امنيتي در گفت و گو با «پايگاه مطالعاتي ايران هسته‌اي» گفته است كه اقدامات جديدي براي كنترل جنبه امنيتي موضوع در حال آغاز شدن است.

اين كارشناس مي‌گويد:«يك جنبه از موضوع اين است كه گروهي از دلالان هر روز در بازار تهران ارز را به قيمتي مي‌خرند و ساعتي بعد به قيمتي بالاتر مي‌فروشند و به اين ترتيب تا پايان روز قيمت ارز به ميزان قابل توجه و البته غير‌منطقي رشد مي‌كند.» وي با اشاره به اينكه اين موضوعي كاملاً امنيتي است، مي‌گويد:«واضح است كه اراده‌اي براي بالا بردن روزانه نرخ ارز از طريق دلالي وجود دارد كه برخورد جدي با آن آغاز خواهد شد.»

اين كارشناس در عين حال اين مسئله را بسيار پيچيده‌تر از آن مي‌داند كه بتوان آن را در يك موضوع خاص خلاصه كرد و مي‌گويد:«مسئله دوم اين است كه سال گذشته چيزي حدود ۲۰ ميليارد دلار ارز از جانب بانك مركزي وارد بازار شده است و اين موضوع دقيقاً مشخص نيست كه اين ارز دقيقا در دست چه كساني است.

به نظر مي‌رسد كه اين ارز در اختيار افراد خاصي قراردارد و اكنون در حال فروختن آن در بازار به صورت قطره چكاني و به سه برابر قيمت هستند. اين افراد بايد شناسايي شوند و روند عرضه كنترل شده از جانب آنها مديريت شود.» اين كارشناس در ادامه با اشاره به اينكه «جنبه امنيتي اصلي‌ترين جنبه موضوع ارز نيست»، مي‌گويد: «موضوع ديگر اين است كه سياست‌هاي ارزي دولت دقيقاً چيست؟ بانك مركزي و برخي نهادهاي ديگر بزرگ‌ترين دارندگان ارز در كشور هستند و اين مسئله در حال بررسي است كه بهترين سياست ارزي در حال حاضر كه همزمان با افزايش درآمدهاي دولت منجر به افزايش لجام گسيخته قيمت‌ها نشود چيست.»

اين كارشناس سپس در اين باره هشدار دارد كه سياستي از جانب امريكا براي خالي كردن ذخيره ارزي ايران وجود دارد:«ارزيابي ما اين است كه يك طراحي جدي براي مجبور كردن نظام به خالي كردن ذخيره ارزي‌اش و ريختن آن در بازار وجود دارد. اگر دولت اين كار را بكند عملاً موجودي خود را كه جايگرين كردن آن به سادگي گذشته نيست از دست مي‌دهد و روزي كه موجودي ارزي ايران از حدي پايين‌تر بيايد آغاز دور جديد فتنه‌هاي داخلي از سوي دشمن خواهد بود.»

اين كارشناس امنيتي مي‌گويد: «جنبه ديگر پروژه دشمن متقاعد كردن مردم به اين است كه ارزش ريال روز به روز در حال كاهش است و در نتيجه بايد موجودي خود را به دلار يا چيز ديگري تبديل كنند كه ارزش آن از دست نرود. اگر دشمن بتواند اين ذهنيت را در بين مردم تثبيت كند آن وقت شاهد رفتارهاي هيجاني جديدي از جانب مردم مانند هجوم به بانك‌ها و در خواست براي بيرون كشيدن موجودي خود با هدف تبديل آن به دلار خواهيم بود كه هم بانك‌ها را ورشكسته مي‌كند و هم با فربه كردن شديد طرف تقاضا قيمت ارز را از اين هم بالاتر مي‌برد.»

وي تأكيد مي‌كند:«اكنون آرامش مهم‌ترين نكته است. فضاي ساخته شده يك فضاي رواني است كه بالاخره روزي تمام خواهد شد. مردم بايد هر چه بيشتر از بازار ارز فاصله بگيرند و زندگي خود را به هيچ وجه به نوسانات آن گره نزنند.»

اين كارشناس معتقد است كه تا كنون دشمن در هيجاني كردن رفتار مردم ناموفق بوده و اكثريت قريب به اتفاق ملت ايران به زندگي خود مشغولند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved