آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 6 مهر ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 27 September

وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین؛ گزارش شهریورماه

آژانس خبری موکریان در مهاباد در راستای اهداف خود و با انگیزه اطلاع رسانی بموقع، گزارشی ماهیانه و آماری از وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین را به مخاطبین وب سایت ارائه می دهد.
آمار و گزارش های ماهیانه که حضور علاقمندان ارائه می شود، مستند به اخبار و گزارش های انتشار یافته در وب سایت موکریان بوده و با توجه به حساسیت های موجود، منابع خبری آن، مشخص، دردسترس و قابل دفاع می باشد.
لذا از تمامی دوستان و عزیزان مخاطب وبسایت موکریان انتظار می رود همچون گذشته ما را در پربارتر کردن این مهم یاری نموده و از پیشنهادات و انتقادات خود بهره مند سازند.

شهریور ماه 1391 : گزارش وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین

بخش اول - حقوق مدنی و سیاسی (وضعيت فعالان سياسی - اجتماعی و شهروندان)
1) محکومیت چهار شهروند کرد از طرف دادگاه انقلاب سنندج به دلیل مشارکت و همکاری با گروههای مخالف و درگیری با نیروهای دولتی و ... به 120 سال حبس در تبعید؛ اسامی این 4 شهروند:
1- چنگیز قدم خیری اهل کامیاران 40 سال زندان و تبعید به مسجدسلیمان
2- فخرالدین فرجی اهل مریوان 30 سال زندان و تبعید به طبس
3- محمدحسین رضایی اهل دیواندره 30 سال زندان و تبعید به میناب
4- ایوب اسدی اهل مریوان 20 سال زندان و تبعید به کاشمر

2) دیاکو خیاط اهل مهاباد و دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه تهران، از طرف دادگاه انقلاب اسلامی این شهر به اتهام اجتماع وتبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، به تحمل 5 سال حبس تعزیری محکوم شد.
3) فرزاد احمدی فعال کارگری اهل سنندج که در اوایل تیرماه سال جاری بازداشت شده بود توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع یکی ازگروههای مخالف، به تحمل4 ماه حبس تعزیری محکوم شد؛ احمدی اخیراً به زندان مرکزی سنندج انتقال یافته است.
4) چند شهروند اهل سقز به نام های جمال شیخی، حامد شیخی، مهران ملا­ویسی و سلیمان محمودیان توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و روانه زندان شدند.
جمال و حامد شیخی، مهران ملاویسه در مریوان و سلیمان محمودیان(کتاب فروش) در شهر سقز دستگیر و به زندان مرکزی سقز منتقل شده اند؛ شنیده ها حاکی از آن است که اتهام این افراد امنیتی می باشد.
5) دو شهروند بوکانی به نام های ادریس آک و ادریس برنا که بیش از سه ماه است در زندان بسر می برند توسط دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به اتهام امنیتی هر کدام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.
6) دو شهروند اهل روستای گزلن از توابع میاندوآب به نام های قاسم رحیمی و محمد ابراهیم­زاده که حدود شش ماه پیش بازداشت شده اند توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد و به اتهام امنیتی، هر کدام به تحمل یک سال حبس محکوم شدند. رحیمی و ابراهیم زاده هم اکنون در زندان مرکزی مهاباد بسر می برند.
7) روز پنج شنبه دوم شهریور حکم بازداشت دو فعال کرد در مریوان به نام های عبید زارعی و علی تاسه که روز هفدهم تیرماه از طرف اداره اطلاعات مریوان بازداشت شده بودند ، به مدت ٢٠ روز دیگر تمدید شد.
8) شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر، 11 نفر از فعالین مدنی آذربایجان به نام های مهدی حمیدی شفق، تقی سلحشور، موسی برزین خلیفه لو، مهدی نوری، احمد ریاضی، مصطفی عوض پور، علی حاجی ابولو، عزیزاله پورولی، جمشید زارعی، وحید شیخ بگلو و محمود فضلی را به اتهام مشارکت در اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، هر کدام به دو سال حبس تعزیری محکوم نمود.اجرای نیمی از محکومیت حبس متهمین ردیف پنجم الی هشتم و دهم و یازدهم به مدت پنج سال تعلیق گردیده است. پس از اعتراض وکلای مدافع این افراد به حکم صادره در دادگاه بدوی، پرونده جهت رسیدگی به دادگاه تجدیدنظر ارسال و رأی صادره در دادگاه بدوی عیناً در شعبه 6 دادگاه تجدیدنظر آذربایجان شرقی تأیید شد. لازم به ذکر است اوایل شهریور ماه سال 90 این افراد جهت اخذ مجوز تجمع در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه، به همراه 17 نفر دیگر در منزل پدری مصطفی عوض پور به بحث و تبادل نظر پرداخته بودند که در پی مراجعه نیروهای انتظامی بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شدند.
9) یک شهروند اهل مهاباد به نام منصور آروند که بیش از یک سال است در بازداشت بسر می برد به اتهام محاربه از طریق همکاری مؤثر با گروههای معاند نظام و ... از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اعدام محکوم شد.
10) یک شهروند مریوانی به نام سامان نسیم از طرف دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از گروههای مخالف نظام به اعدام محکوم شد.
11) روز یکشنبه بیست و ششم شهریورماه، انور حسین پناهی زندانی کرد محبوس در زندان مرکزی سنندج، توسط مأموران زندان احضار و به مکان نامعلومی منتقل شد؛ به گفته هم بندی های این زندانی احتمالاً او را به بازداشتگاه يکی از نهادهای امنيتی انتقال داده اند.
پناهی حدود ۵ سال است در زندان بسر میبرد، وی در دادگاه انقلاب سنندج به اتهام تبلیغات و هواداری از یک جریان کردی و ...، ابتدا به اعدام محکوم شده بود که پس از تجدید نظرخواهی این حکم به زندان کاهش یافت.
12) امیررضا حاجی غلامی دادستان عمومی و انقلاب شاهرود از اعدام سه نفر با مشخصات محکوم اول فرزند رسول، متولد 1360 اهل بوکان به جرم حمل و نگهداری چهار کیلو و940گرم هروئین فشرده ، محکوم دوم فرزند رسول متولد 1357 اهل بوکان به جرم حمل و نگهداری چهار کیلو و940گرم هروئین فشرده و محکوم سوم فرزند علی اصغر متولد 1355اهل خرم آباد به جرم حمل و نگهداری 10کیلو و 935گرم کراک در سحرگاه پنج شنبه سی­ام شهریور در شهر شاهرودخبر داد؛ با توجه به جزئیات اعلام شده از سوی این مقام قضایی دو نفر از این سه نفر اهل بوکان بودند.

بخش دوم : حقوق، اقتصادی و اجتماعی
1) رانندگان اتوبوس داخل شهری کرمانشاه نسبت به عدم پرداخت برخی از مطالبات خود معترض بودند. این رانندگان از صبح شنبه 25 شهریور به مدت چند روز در محل کار خود حاضر نشده اند و همین موضوع باعث شده است که در امر جابجایی مسافر در سطح شهر کرمانشاه مشکلات بسیاری برای شهروندان پیش آورد.
2) بیست و یکم شهریورماه جاری بر اثر تیراندازی مأمور نیروی انتظامی پاسگاه برده­پان سردشت، به یک کاروان چند نفره از کاسبکاران مرزی در منطقه بولفَت از توابع سردشت، یک شهروند به نام محمود ابراهیم پور اهل روستای دیوَلان کشته و دو تن دیگر به نام های صالح صالح زاده اهل هلوه و عبدا... زخمی شدند.
شایان ذکر است که سالانه ده‌ها تن از کاسبکاران کرد در مناطق مرزی هدف تیراندازی قرار گرفته که تعداد بسیاری از آنان کشته و یا زخمی می‌شوند.
3) نوزدهم شهریور ماه سال جاری،یک شهروند اهل روستای قه له ره شه از توابع سردشت به نام ملا پاشا به ظنّ حمل کالای قاچاق در منطقه مرزی باژار روستای "قلعه رشه"سردشت در آذربایجان غربی، هدف تیراندازی یکی از مأمورین پاسگاه انتظامی این منطقه قرار گرفت و جان سپرد.
4) حدود ۱۰۰ نفر از کارکنان مخابرات روستایی استان‌های آذربایجان غربی، همدان و کردستان، برای چندمین مرتبه در ماه‌های اخیر در اعتراض به عدم داشتن قرارداد و بیمه، در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.
5) سید احسن علوی نماینده شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در مراسم تجلیل از تعاونی های برتر استان کردستان با اشاره به اینکه بیش از 30 درصد جمعیت استان کردستان بیکار هستند، اظهار داشت: در حال حاضر 150 هزار نفر از جمعیت جوان استان کردستان بیکار هستند و در این زمینه استان با مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی روبرو است.
6) فرزام بیدارپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ششمین کارگاه آموزشی کالیبراسیون پیمایش کشوری سلامت دهان و دندان در سنندج گفت: در حال حاضر70 درصد روستاهای کردستان از خدمات دندانپزشکی محروم هستند. وی همچنین اظهار کرد: با بررسی شاخص DMFT طی سال‌های 83 و 86 در کردستان، مشخص شد که این استان از نظر این شاخص به نسبت سایر استان ها در وضعیت نابسامانی است .
7) محمد توکلی دبیر کانون صنفی معلمان کرمانشاه که به همراه چند تن دیگر از اعضای این کانون همراه با خانواده برای صرف شام به تفرجگاه آبیدر رفته بودند توسط چند لباس شخصی که قصد دستگیری او را داشتند به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

آژانس خبری موکریان- مهاباد
شهریور ماه1391
سپتامبر 2012





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved