آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 5 مهر ماه 1391 برابر با 2012 Wednesday 26 September

واردات تجهيزات غير استاندارد نفتى از چين با برند ايرانى

ابرار اقتصادی: برخى از دلالان نفتى در قالب سازنده اقدام به واردات گسترده كالاهاى بى كيفيت و غير استاندارد چينى با برند ايرانى مى كنند.به گزارش مهر، در شرايط فعلى با افزايش فشار تحريم هاى غير قانونى غرب عليه صنعت نفت ايران يكى از مهمترين موانع ساخت و راه اندازى طرح هاى توسعه اى صنعت نفت به ويژه در بخش افزايش، حفظ و نگهداشت توليد فعلى نفت و گاز تامين كالا و تجهيزات است. آمارهاى رسمى حاكى از آن است كه به طور متوسط سالانه حدود ۳۰ ميليارد دلار كالا، تجهيزات، مواد شيميايى و انواع كاتاليست ها در صنايع نفت، گاز و پتروشيمى ايران مورد استفاده قرار مى گيرد كه با اعمال تحريم ها سياست وزارت نفت به سمت استفاده حداكثرى از ظرفيت و توان توليد سازندگان داخلى صنعت نفت متمركز شذه است. بر اين اساس اواسط تير ماه سالجارى رستم قاسمى وزير نفت به منظور حمايت بيشتر از سازندگان داخلى بخشنامه اى را به تمامى شركتهاى تابع وزارت نفت صادر كرد كه مطابق با اين بخشنامه بايد براى خريد كالا و برخى از مواد اوليه مورد نياز به سازندگان و صنعتگران داخلى صنعت نفت ارز با قيمت مرجع پرداخت شود.
رستم قاسمى - وزير نفت - مرداد ماه سالجارى در جمع سازندگان تجهيزات صنعت نفت با تاكيد بر اينكه با اقدامات انجام گرفته در اختيار تمامى سازندگان صنعت نفت ارز مرجع آن هم در خارج كشور قرار مى گيرد، گفته بود: با اين اقدام حتى هزينه نقل و انتقال منابع مالى براى سازندگان داخلى به حداقل كاهش مى يابد. اين عضو كابينه دولت دهم همچنين از خرد تمامى كالا و تجهيزات توليد داخلى به صورت دلارى خبر داده و اعلام كرده بود: با اين وجود وزارت نفت براى حمايت از ساخت داخلى سه شرط اصلى را در دستور كار قرار داده است. وى از فاكتور هزينه تمام شده، قيمت پايين و زمان ساخت به عنوان سه شرط اصلى سفارش كالا و تجهيزات صنعت نفت توسط سازندگان داخلى ياد كرد و اظهار كرده بود: هم اكنون استاندارد و كيفيت كالاهاى ساخت داخلى بالاتر از سازندگان چين و كره جنوبى است. از سوى ديگر در بخشنامه صادر شده وزير نفت خطاب به مديران ارشد وزارت نفت تاكيد شده است: حتى اگر هزينه تمام شده سازندگان داخلى كمى هم بالاتر از سازندگان خارجى و اروپايى باشد بازهم براى صنعت نفت قابل قبول خواهد بود. با توجه به صدور اين بخشنامه پيش بينى مى شود كه براى سالجارى امكان تامين حداقل نيمى از كالا و تجهيزات مورد نياز صنعت نفت به ارزش تقريبى ۱۲ تا ۱۵ ميليارد دلار توسط سازندگان و صنعتگران داخلى فراهم شود.
همزمان با افزايش قيمت دلار در بازارهاى داخلى، رشد صعودى ارز به دستاويزى براى سوداگرى برخى از سازندگان داخلى تجهيزات صنعت نفت تبديل شده است. بر اين اساس برخى از سازندگان داخلى به بهانه خريد كالا و مواد اوليه، اقدام به واردات گسترده كالا و تجهيزات غير استاندارد مورد نياز صنعت نفت از چين با برند ايرانى مى كنند تا با يك تير دو نشان بزنند. اين دلالان از يك سو بدون داشتن دغدغه توليد در داخل اقدام به واردات گسترده كالا و تجهيزات نفتى مى كنند و از سوى ديگر با يدك كشيدن عنوان توليدكننده داخلى از مزيت دريافت ارز مرجع هم برخوردار مى شوند. سيروس تالارى با بيان اينكه اين اقدام برخى از توليدكنندگان و سازندگان غير واقعى صنعت نفت مورد اعتراض شديد انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت هم قرار گرفته است، گفت: اين اقدام نوعى فعاليت غير قانونى و بر خلاف منافع ملى بوده كه به شدت آن را محكوم مى كنيم. رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با اعلام اينكه واردات گسترده كالاهاى بى كيفيت چينى توسط برخى از شركت هاى واسطه اى و حتى شبه دولتى انجام مى شود، تصريح كرد: متاسفانه برخى از اين شركت هاى واسطه اى با استفاده از رانت اقدام به واردات اين كالاهاى بى كيفيت از چين با برند ايرانى مى كنند. وى با تاكيد بر اينكه اين سازندگان غير واقعى به منظور افزايش سود ساخت كالا را به كارخانجات چينى واگذار مى كنند، اظهار داشت: انواع پمپ، توربين و انواع شير آلات بيشتر حجم واردات كالا از چين را به خود اختصاص داده اند. تالارى همچنين از شكايت برخى از اعضاى انجمن سازندگان صنعت نفت به حوزه كارفرمايى در صنعت نفت خبر داد و يادآور شد: بايد عملكرد برخى از اين واردكنندگان كه تحت پوشش سازنده كالا اقدام به واردات مى كنند بيشتر مورد بررسى مجموعه وزارت نفت قرار بگيرد.به گفته رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت اصلا برخى از كالاهاى نفتى كه با برند ايرانى در طرح هاى صنعت نفت مورد استفاده قرار مى گيرد در داخل كشور خط توليدى ندارد. وى از اين اقدام به عنوان يك كلاهبردارى ياد كرد و افزود: بايد در نحوه اختصاصا ارز مرجع به سازندگان واقعى صنعت نفت و واردكنندگان كالا تفاوتى قائل شد.حمد اله محمدنژاد درباره واردات كالاهاى بى كيفيت چينى به صنعت نفت با برند ايرانى، با بيان اينكه استفاده از كالا و تجهيزات غير استاندارد و با كيفيت فنى پايين در صنايع نفت، گاز و پتروشيمى منجر به وقوع حوادث متعدد خواهد شد، گفت: استفاده از كالاهاى غير استاندارد در پروژه هاى صنعت نفت ممنوع بوده ضمن آنكه به مديران صنعت نفت اعلام كرده ايم كه حق استفاده از كالاهاى خارج از استانداردهاى تعريف شده را ندارند.معاون مهندسى و ساخت داخل وزير نفت با تاكيد بر اينكه به زودى با راه اندازى سامانه الكترونيكى كالا در صنعت نفت امكان واردات كالاهاى بى كيفيت به صنعت نفت به حداقل كاهش مى يابد، تصريح كرد: بر اين اساس خريدهاى كالاهاى صنعت نفت مطابق با سامانه ايران كد و كد ملى نفت انجام
مى شود. اين مقام مسئول با بيان اينكه در حال حاضر با راه اندازى اين سامانه الكترونيكى براى تمامى كالا و تجهيزات مصرفى صنعت نفت يك شماره ملى تعريف مى شود، بيان كرد: همچنين مطابق با اين كد ملى، قيمت و هزينه نهايى خريد كالا، مشخصات فنى و استانداردها تعريف و عملياتى مى شود.معاون وزير نفت با اشاره به راه اندازى فاز اول سامانه الكترونيكى كالاى صنعت نفت در سالجارى، بيان كرد: با اين وجود وزارت نفت با تمامى سازندگان و واردكنندگان متخلف برخورد قانونى خواهد كرد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved