آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 3 مهر ماه 1391 برابر با 2012 Monday 24 September

سوزان رايس بانوی آهنين دولت آينده اوباما می شود

برخی از منابع وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا می گویند از هم اکنون باید کرسی وزارت امور خارجه در کشور را برای سوزان رایس رزرو شده دانست و رایس برای تکیه زدن بر این کرسی تنها باید منتظر پیروزی مجدد باراک اوباما در انتخابات آتی ریاست جمهوری باشد.

پایگاه خبری محیط در تحلیلی، سوزان رایس نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد را بانوی آهنین دولت بعدی باراک اوباما توصیف کرد.

در این تحلیل آمده است: به نظر می رسد تشابه اسمی و ظاهری سوزان رایس در دولت اوباما با کاندولیزا رایس مسئول اجرایی طرح های جرج بوش و از مروجان اصلی طرح خاورمیانه بزرگ سبب شده است تا سوزان نیز در مسیری گام بردارد که کاندولیزا پیش از این رفته بود.

سوزان رایس در پی آن است تا رویکردهای سیاسی و فشارهای نرم آمریکا را به ابزاری برای تحقق اهداف نظامی این کشور تبدیل کند، کاری که پیش از این در تحقق اهداف واشنگتن برای جلب رضایت ناتو در قضیه لیبی نمود پیدا کرده بود.

در واقع سوزان رایس مغز متفکر آمریکا در تفاهم و توافق با اعضای ناتو در شورای امنیت بوده است تا در مدت زمانی که در دنیای سیاست یک رکورد به حساب می آید رای به مداخله نظامی در لیبی داده شود.

به نظر می رسد این سیاستمدار زن در حال حاضر برای تعیین سرنوشت انقلاب سوریه نیز نقش کلیدی را به دست گرفته چنانچه پیش از این در جلب نظر کشورها برای حمایت از انقلابیون سوریه حتی به طریق حمایت اطلاعاتی، نقشی اساسی داشت.

در سوابق سوزان رایس، مسئولیت دیپلماتیک امور آفریقا در دولت کلینتون دیده می شود، این مسئولیت در سال 1993 یعنی درست در زمانی بود که آفریقا در کشور رواندا شاهد نسل کشی بود که نتیجه اش 800 هزار قربانی بود، این تجربه برای شخصی که امروز در پرونده سوریه اختیارات جامعی به او داده شد بسیار کارآمد است.

البته آن زمان تمامی تلاش های سوزان رایس بر این اصل استوار بود که تنها راه حل پایان دادن به کشتار در رواندا، مداخله نظامی است اما همه تلاش هایش در این زمینه بی ثمر بود تا نسل کشی رواندا حدود یک میلیون قربانی دهد به همین دلیل سوزان رایس پس از آن اتفاق هولناک دچار نوعی سرخوردگی سیاسی شده بود.

سال ها پس از آن تاریخ، امسال سوزان رایس به همراه همسر و دو فرزندش از رواندا و یادمان نسل کشی های سال های نه چندان دور این کشور دیدن کرد تا این بار با پند گرفتن از اندوخته سیاسی سابقش، در پی حل مشکل سوریه باشد مشکلی که تلاش دارد نتیجه اش نتیجه تلخ رواندا نباشد.

به نظر می رسد در پشت پرده تصمیم گیری های سیاسی سازمان ملل متحد، سوزان رایس نقش بسیار قابل توجهی دارد و همین نقش می تواند سبب شود تا بتواند این بار رضایت شورای امنیت را برای مداخله نظامی در سوریه کسب کند.

رایس در محافل وابسته به سازمان ملل متحد به (بمب) معروف است، این لقب به ویژه به سبب نقش موثرش در قضیه لیبی به او داده شد اما خودش از چنین وصفی راضی نیست زیرا از نگاه او ماموریتش این است که در پی یافتن بهترین راه کار برای حل مشکلات باشد.

به نظر می رسد نقش سوزان رایس در دولت باراک اوباما در آمریکا روندی صعودی به خود گرفته است، این پیش بینی زمانی به واقعیت نزدیک تر می شود که بدانیم هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه کنونی آمریکا بیش از هر زمانی به کناره گیری از سمتش می اندیشد .

برخی از منابع وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا می گویند از هم اکنون باید کرسی وزارت امور خارجه در کشور را برای سوزان رایس رزرو شده دانست و رایس برای تکیه زدن بر این کرسی تنها باید منتظر پیروزی مجدد باراک اوباما در انتخابات آتی ریاست جمهوری باشد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved