آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 20 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Monday 10 September

ترک تحصيل؛ ارمغان طرح جداسازی دختران و پسران

ترک تحصيل دختران در روستاهاي بخش «لوداب» شهرستان بويراحمد ادامه دارد و اکنون به دليل نبود زيرساختهاي لازم براي اجراي طرح جداسازي دانش آموزان دبيرستاني در اين بخش، برخي از دانش آموزان دختر اقدام به ترک تحصيل کرده اند.

به گزارش مهر، اندک اندک بوي ماه مهر از راه مي‌رسد و زنگ آغاز سال تحصيلي جديد به صدا در مي‌آيد اما در برخي روستاهاي بخش لوداب، مهر ديگر ماه مدرسه نيست.

طرح جداسازي دانش آموزان دختر و پسر در دبيرستانهاي روستايي شهرستان بويراحمد از امسال اجرايي مي‌شود اما به حدنصاب نرسيدن دانش آموزان در برخي روستاهاي اين بخش منجر به تعطيلي تعدادي مدرسه شده است.دو دبيرستان شهيد ارجمند روستاي «عزيزي» و «سيلارستان» در لوداب از جمله مدارسي هستند که به اين دليل در آستانه تعطيلي قرار دارند.

اگرچه پسران مي‌توانند براي ادامه تحصيل به روستاهاي همجوار يا مرکز بخش بروند اما اين امکان براي دختران وجود ندارد و آنان راهي جز آويزان کردن کيف مدرسه به ديوار خانه‌ها ندارند.

رئيس اداره آموزش و پرورش بخش لوداب شهرستان بويراحمد در اين خصوص گفت: با اجراي طرح جداسازي دانش آموزان دبيرستاني منطقه لوداب، تعداد دانش آموزان دختر براي تشکيل کلاس در برخي مدارس به حد نصاب نمي‌رسد.

علي کمالي افزود: فاصله دبيرستان‌ها در مناطق روستايي از هم زياد است و دانش آموزان دختر قادر به طي اين مسير براي تحصيل نيستند. وي بيان کرد: از طرفي به دليل نبود خوابگاه شبانه روزي در مرکز اين بخش، برخي دانش آموزان دختر اين منطقه مجبور به ترک تحصيل شده اند.

با اين حال ترک تحصيل دختران در روستاها دلايل ديگري نيز داشت که پيش از اين نماينده گچساران و باشت به آن اشاره کرده بود.

غلامرضا تاجگردون گفته بود: از زماني که قيمت بنزين و گازوئيل بالا رفته، به دليل افزايش هزينه حمل و نقل، تعداد زيادي از دختران روستايي ساکن مناطق محروم مجبور به ترک تحصيل و خانه نشيني شده اند.

وي افزود: در بسياري از مناطق کوچک روستايي مقاطع تحصيلي محدود است و چه بسيار کودکان روستايي مجبور هستند براي رفتن به مدرسه هر روز از روستاي خود به روستاي مجاور و شهرهاي نزديک بروند، افزايش قيمت بنزين و گازوئيل و گراني کرايه راه، به قدري است که برخي از خانوارهاي روستايي توان پرداخت آن را ندارند، اين خانوارها براي جبران هزينه‌ها فرزندان پسر خود در محل تحصيل ساکن کرده اند، چند خانوار باهم اتاقي براي پسران دانش آموزشان کرايه کرده اند و يا فرزندان خود را در خانه بستگان ساکن کرده اند، اما در مورد فرزندان دختر چنين امکاني را ندارند و همين موضوع باعث ترک تحصيل و خانه نشيني دختران روستايي شده است.

اما تعطيلي نه تنها گريبانگير برخي مدارس مقطع دبيرستان شده بلکه به دليل رشد مهاجرت از روستاها به شهرها طي سال هاي اخير در اين استان، شاهد تعطيلي برخي مدارس ابتدايي روستايي نيز بوده ايم.بر طبق آخرين سرشماري نفوس و مسکن در سال گذشته، 52 درصد جمعيت کهگيلويه و بويراحمد در شهرها و 48 درصد در روستاها ساکن هستند و اين در حالي است که براساس سرشماري سال 85، 52درصد جمعيت استان در روستاها و 48 درصد در شهرها ساکن بودند و اين نشان از روند روبه رشد مهاجرت دارد.رئيس اداره آموزش و پرورش بخش لوداب در اين خصوص گفت: مهاجرت مردم به شهرها هم باعث تعطيلي برخي مراکزآموزشي از جمله ابتدايي در اين بخش شده است.

کمالي اظهار داشت: مدارسي در اين بخش ساخته شده ولي اکنون به دليل افزايش مهاجرت کسي نيست که در اين مدارس درس بخواند.

انتقال معلمين مجرب مانع پيشرفت آموزشي مناطق محروم رئيس اداره آموزش و پرورش لوداب همچنين با اشاره به نقش نيروي انساني ممتاز و توانمند در تعليم و تربيت، افزود: انتقال معلمين مجرب به مرکز شهرستان بويراحمد هم به يکي از موانع پيشرفت آموزشي در مناطق محروم و دور افتاده تبديل شده است.وي همچنين به مشکل کمبود امکانات آموزشي در اين بخش اشاره کرد و بيان داشت: اداره آموزش و پرورش لوداب از تجهيزات، وسايل نقليه و فضاي آموزشي لازم برخوردار نيست و در حال حاضر 44 باب واحد آموزشي استيجاري در اين بخش وجود دارد که فاقد استانداردها و امکانات آموزشي لازم هستند.کمالي، نبود خانه معلم براي اسکان معلمان را از ديگر مشکلات مهم آموزشي در لوداب عنوان کرد و افزود: کمک خيرين براي رفع مشکلات آموزشي در اين بخش راهگشا خواهد بود.






Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved