آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 18 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Saturday 08 September

نقره‌ کاران اصفهان در خطر ورشکستگی

نایب رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: اعضا و بازرسان اتحادیه طلا و جواهر تخصص کافی در خصوص کیفیت و تشخیص درصد عیار تولیدات نقره را نداشته و از طرفی به اشخاص فاقد تخصص مانند طلا فروشان اجازه فروش اجناس و کالاهای نقره بی‌کیفیت را داده‌اند که این امر منجر به بی‌اعتمادی مردم شده است.

عباس شیردل درگفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که این هنر میراثی ارزشمند از دوران هخامنشی در اصفهان است، اظهار کرد: این حرفه یکی از ۲۳ رسته هنری صنایع دستی مانند مینا، خاتم و منبت کاری، قلمکاری، معرق، مس و برنج کاری است که متاسفانه به دلیل عدم دیدگاه‌های کارشناسی، در زیر مجموعه اتحادیه طلا و جواهر قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که به دلیل گرانبها بودن فلز نقره این اقدام غیراصولی صورت گرفته است، افزود: این شغل در گذشته زیرمجموعه صنف تولیدکنندگان فلزی هنری قرار داشت که می‌توانست از قانون مزایای صنایع دستی مصوب مجلس مانند معافیت از مالیات و رقم هفت تا ۱۰ درصد حق بیمه هنرمندان استفاده کند در حالی که تولیدکنندگان طلا و جواهر مشمول این قوانین نبوده و با زیر مجموعه قرار گرفتن هنر نقره‌کاری در صنف طلا از این حقوق تاحدودی محروم شده‌اند.

شیردل با بیان اینکه فروش محصولات نقره در هر مغازه صنایع دستی نوعی تداخل صنفی محسوب می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر مصنوعات هنری برنج و مس با آبکاری نقره در بازار اصفهان در اختیار فروشندگان فاقد تخصص قرار گرفته که باعث بی‌ارزش شدن این هنر در اصفهان و سطح کشور شده است.

وی گفت: محصولات نقره اصفهان در سال‌های گذشته به تمامی نقاط جهان به ویژه اروپا صادر می‌شد، اما به دلیل کاهش کیفیت محصولات با توجه به آشفتگی در عدم نظارت صحیح بر تولید از طرف اتحادیه طلا و جواهر و نیز افزایش فروشندگان غیر تخصصی، کیفیت تولید این مصنوعات دچار افت شدید شده است.

به واردکننده محصولات هنری نقره از چین، پاکستان و هند تبدل شده‌ایم

نایب رییس اتحادیه صنایع دستی شهرستان اصفهان تاکید کرد: به دلیل از دست دادن اعتماد مردم توان رقابت با اجناس با کیفیت خارجی را از دست داده‌ایم و متاسفانه به واردکننده محصولات هنری نقره از چین، پاکستان و هند تبدیل شده‌ایم.

شیردل افزود: در سال‌های اخیر با ارایه دلایل کافی در این خصوص که نقره‌کاری جزء صنایع دستی است اقدام به تشکیل پرونده در خصوص خروج از اتحادیه طلا و جواهر در مجمع امور صنفی و سپس سازمان صنعت، معدن و تجارت نموده‌ایم که تاکنون مسؤولان ذی‌ربط توجهی به رفع این مشکل نکرده‌اند.

وی بیان کرد: هنرمندان نقره کار در شرایط فعلی با ورشکستگی و تعطیلی مواجه هستند و درحال حاضر اتحادیه صنایع دستی برای مهار بیکاری این گروه به آنان اجازه فعالیت بر روی مس و برنج را داده است.

نیازمند تعویض کوره‌های قدیمی با کوره‌های برقی هستیم

نایب رییس اتحادیه صنایع دستی شهرستان اصفهان، علمی و به روز نبودن تولیدات نقره را از دیگر عوامل کاهش کیفیت اجناس نقره عنوان کرد و از تشکیل کارگروه آسیب‌شناسی تولید نقره با مشارکت اعضای تحصیل کرده و هنرمندان قدیمی این حرفه در سال گذشته در اصفهان خبر داد.

شیردل تصریح کرد: در زمینه ذوب فلز نقره نیازمند تعویض کوره‌های قدیمی با کوره‌های برقی هستیم، چرا که در حین ذوب علاوه بر بسته بودن درب خود این کوره‌ها، از تزریق گاز آرگون برای خروج اکسیژن و عدم اکسید و سیاه شدن نقره استفاده می‌شود.

وی افزود: برای افرایش بهره‌وری و کیفیت باید به جای فعالیت پراکنده کوره‌های ذوب نقره اقدام به ایجاد کوره‌های مدرن ذوب مرکزی کرد که تمامی نقره‌کاران از یک منبع مشخص از ماده اولیه خود استفاده کنند.

نایب رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان ادامه داد: دستگاه‌های نورد ورق نقره موجود در بازار نیز ورق مورد نیاز را با قطر یکنواخت تولید نمی‌کنند که نوسازی و سرمایه‌گذاری در این زمینه نیز اجتناب ناپذیر است.

شیردل با بیان این‌که تنوع مصنوعات نقره بسیار زیاد است، گفت: در زندگی آپارتمان نشینی اجناس عمدتا سبک و ارزان انتخاب می‌شوند که در زمینه این گونه طرح‌های هنری نیز شروع به مطالعه و تحقیقات کرده‌ایم.

وی درباره انتقال نقره‌کاران به شهرک طلا و جواهر، اظهار کرد: حرفه نقره‌کاری باید متصل به شهر باشد و به خاطر بعد مسافت، عدم امنیت و موارد فنی تمایلی به انتقال به این شهرک نخواهیم داشت.

نایب رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان درباره زیر مجموعه‌های این شغل به خبرنگار ایسنا گفت: قلمزن، خم کار، پرداخت کار، چرخ کار، سوهان کار، ریخته گران، ذوب کنندگان، نورد نقره در ذیل این رسته هنری هستند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved