آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 17 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Friday 07 September

اروپايی ها نيز ديگر به اوباما اميد چندانی ندارند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بروکسل نوشت، اروپایی ها در سال دو هزار و هشت مشتاقانه از انتخاب باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آمریکا استقبال کردند اما شعار « بله ما می توانیم » اوباما از آن زمان به بعد رو به محو شدن گذارده است .

تحلیلگران می گویند انتظارات از اوباما در ابتدای دوره ریاست جمهوری اش زیاد - و شاید غیر واقعی - بود زیرا در بحبوحه بحران اقتصادی جهانی ، به انتخاب نخستین رئیس جمهور سیاه پوست به عنوان نقطه آغاز جدیدی نگریسته می شد.

یک کارشناس مرکز اروپایی اقتصاد سیاسی بین الملل می گوید:« در اروپا ناامیدی هایی وجود دارد. اما فکر می کنم توقعات اروپایی ها از اوباما به مراتب بیشتر از آن چیزی است که او باید انجام دهد.»

یک استاد روابط بین الملل در دانشگاه لووین نیز می گوید:« انتظارات از اوباما احتمالا بسیار زیاد بود. امیدهایی وجود داشت مبنی بر این که اوباما می تواند سیاست های جرج بوش را قاطعانه در هم بشکند اما به سبب پیوستگی هر دو حزب درباره منافع ملی چنین سیاستی در واقعیت جامه عمل نپوشید.»

به نظر می رسد از بین بردن چنین توهمی گسترده باشد اما نگرانی ها درباره سیاست های تندروانه میت رامنی - نامزد حزب جمهوری خواه - سبب برخی مشکلات شده است و این بدان معناست که اوباما همچنین در مجموع در آمریکا محبوبیت دارد و می تواند دست کم در انتخاب بین بد و بدتر همان انتخاب بد باشد.

یک کارشناس ارشد در شورای روابط خارجی اروپا نیز می گوید: من می گویم که برای اکثر آلمان ها، ‌اوباما همچنان نامزد محبوبی است.

او با بیان این که نظرات مردم آلمان درباره موضع حزب جمهوری خواه درباره کنترل بیشتر بر هزینه های دولتی قابل قبول است ،‌گفت:« بسیاری از مردم در اینجا نقطه نظرات آنها را رصد می کنند.»

وی خاطر نشان کرد که برای بسیاری از رهبران به ویژه در آلمان و کشورهای شمال اروپا، « اوباما درباره کنترل کسری بودجه بسیار ضعیف عمل کرده است و آنها از دخالت اوباما در بحران بدهی منطقه یورو و سخنان تیموتی گایتنر وزیر خزانه داری آمریکا در این باره خشمگین هستند.»

تحلیلگران می گویند قضاوت درباره عملکرد و اختیارات اوباما گوناگون است. از یک طرف اوباما با برخی از بدترین مشکلات دوران بوش مقابله کرد از جمله این که شدت جنگ عراق را فرو نشاند و اصلاحاتی در بخش بهداشت و درمان انجام داد.

از سوی دیگر به نظر می رسد آمریکا در باره برخی موضوعات اساسی از قبیل درگیریهای فلسطینیان با اسرائیل و ایران اقدامات کمی انجام داده و یا اصلا پیشرفتی نداشته است . این در حالی است که « راهبرد» اوباما درباره آسیا پس از سال ها مسامحه سبب آزرده خاطرشدن اروپایی ها شده است.

اما موضوع اساسی همچنان موضوع اقتصاد است زیرا بحران اقتصادی سال دو هزار و هشت به اروپا نیز سرایت کرد و سبب بروز بحران بدهی در منطقه یورو شد . رکود اقتصادی سال دو هزار و هشت همچنین سبب کاهش رشد اقتصادی و ایجاد مشکلاتی برای رهبران جهان از جمله خود اوباما شد.

رأی دهندگان از این موضوع که مشکلات اقتصادی بدتر گریبانگیر بسیاری از رهبران مانند گوردون براون نخست وزیر انگلیس، سیلویو برلوسکنی نخست وزیر ایتالیا و نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه و در نهایت به کنار رفتن آنها از صحنه سیاست منجر شد، خوشحال نیستند.

در مقابل این سناریو انتخابات آمریکا - که بر اساس نظرسنجی های اخیر بسیار نزدیک و تنگاتنگ است - به اروپا چشم انداز کمی درباره آغاز یک دوره چهار ساله دیگر می دهد .همانند چهار سال قبل امید زیادی در دوره دوم اوباما وجود ندارد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved