آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 17 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Friday 07 September

بنیانگذار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران درگذشت

سحام نیوز: بنا به گزارش ها، منوچهر آگاه که از مدیران با سابقه بانکی در دوره پیش از انقلاب بود و سابقه معاونت بانک مرکزی و بنیانگذاری اداره بررسی های اقتصادی آن را در کارنامه خود داشت و مدتی هم معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بود، روز گذشته در لندن درگذشت.

آگاه در ۱۳۰۹ در رفسنجان متولد شد. تحصیلات ابتدائی را در کرمان و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان البرز تهران باتمام رسانید و در امتحانات دیپلم علمی شاگرد اول ایران شد. آنگاه برای ادامه تحصیل عازم انگلستان شد و درجه ی لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته اقتصاد و سیاست از دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه کمبریج دریافت کرد. او در هنگام تحصیل در کمبریج، رییس انجمن مسلمانان دانشگاه مزبور بود.

منوچهر آگاه دوره ی دکترای اقتصاد خود را در دانشگاه آکسفورد لندن باتمام رسانید و در آن دانشگاه ریاست مجمع شرقیان را برعهده داشت. آگاه در ۱۳۳۸ به ایران بازگشت، ابتدا در بانک ملی و سپس بانک مرکزی ایران مشغول خدمت شد و از طرف این دو بانک مأموریتهای اقتصادی مهمی به وی ارجاع گردید و علاوه بر آن مأموریتها، در دانشکده های مختلف به تدریس پول و بانکداری و اقتصاد مشغول شد و مقالات مختلفی در زمینه ی تخصص خود انتشار داد.

وی در بانک مرکزی چندی ریاست اداره بررسی های اقتصادی و سپس معاونت بانک مرکزی را عهده دار بود. چندی هم به معاونت وزارت امور اقتصادی و دارائی منصوب شد. او مدتی هم در وزارت کشور، معاون پارلمانی و امور سیاسی وزیر بود.

منوچهر آگاه در ۱۳۵۶ در کابینه ی جمشید آموزگار وزیر مشاور در امور اجرائی شد. پس از چندی با حفظ سمت وزارت به ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب شد. دوران مدیریت سازمان برنامه وی طولانی نشد و سرانجام جای خود را به دکتر مرتضی صالحی داد و خود در سمت وزارت مشاور تا سقوط کابینه جمشید آموزگار اشتغال داشت.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved