آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 16 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 06 September

بیش از 80 درصد واردات از درآمد نفت بوده است

طی 7 سال گذشته از درآمد 480 میلیارد دلاری نفت بیش از 80 درصد واردات کالا صورت گرفته باشد بسیار محتمل است./ صادرات ایران به 5 بازار اصلی صادراتی کشور 64 درصد طی 5 ماهه نخست سال رشد داشته است.
رئیس کل گمرک گفت: بیش از 80 درصد واردات کالا طی 7 سال گذشته از درآمد 480 میلیارد دلاری نفت بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا‏‏، عباس معمارنژاد در حاشیه نشست خبری خود که به مناسبت هفته دولت در محل ساختمان وزارت اقتصاد برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه آیا شما به عنوان رئیس کل گمرک رقم بیش از 80 درصدی واردات کالا از منابع درآمدی 480 میلیارد دلاری حاصل از فروش نفت را در طی 7 سال گذشته تایید می کنید یا خیر؟ اظهار داشت: من آمار 7 سال گذشته را ندارم اما آنچه که مشهود است این احتمال وجود دارد که بیش از 80 درصد واردات کالا بنا به ملاحظات اقتصادی و نیازهای جامعه از این منابع صورت گرفته باشد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: شاخص نسبت صادرات به واردات در اولویت میزان نسبت حجم واردات به صادرات قرار دارد.

وی احتمال اختصاص 80 درصد از منابع 480 میلیارد دلاری درآمد حاصل از فروش نفت طی 7 سال گذشته را به واردات کالاهای مصرفی و واسطه ای را رد نکرد.

معمارنژاد تصریح کرد: البته برای تعیین دقیق میزان واردات و صادرات "شاخص" مهم ترین ملاک است زیرا این شاخص ها هستند که به ما اطلاعات لازم را می دهند.

به گفته معمارنژاد شاخص نسبت صادرات غیر نفتی به واردات از سال 84،57 صدم درصد بوده و در سال 90، 72 درصد بود؛ به عبارتی 62 هزار میلیارد دلار واردات صورت گرفته و 43 و نیم میلیارد دلار صادرات انجام گرفته است و این امر نشان می دهد که تنها 7 دهم درصد شاخص نسبت واردات به صادرات بوده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چرا کالاهای وارداتی پس از ترخیص در بازار نسبت به آنچه که قیمت گذاری شده است با افزایش مواجه می شوند، افزود: در این زمینه نظام توزیع باید پاسخ‌گو باشد و هیچ ارتباطی به گمرک ندارد.

رئیس کل گمرک در ادامه، حجم تجاری ایران در طی 7 سال گذشته را 230 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از سال 84 تاکنون 87 میلیارد دلار صادرات به کشورهای جنبش عدم تعهد داشته ایم و 143 میلیارد دلار واردات نیز انجام گرفته است.

وی از توافق نامه گمرکی با 43 کشور جهان خبرداد و گفت: 30 کشوراز این 43 کشور عضو جنبش عدم تعهد 10 کشور دیگر نیز تا آینده نزدیک با مذاکرات صورت گرفته توافق نامه گمرکی فی مابین منعقد می كنند.

رئیس کل گمرک کشور ازصادرات 64 درصدی کالا به پنج بازار اصلی صادراتی ایران طی پنج ماهه نخست امسال خبرداد و گفت: عراق، چین، امارات، افغانستان و هند پنج بازار اصلی صادرات ایران هستند که کالاهای صادراتی به این کشورها صادر شده است.

معمارنژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا که واردات در این برهه زمانی از چه کشورهایی صورت گرفته است افزود: عمده واردات ایران از کشورهای امارات، چین و هند بوده و 64 درصد دیگر نیز طی 5 ماهه نخست امسال به 5 بازار صادراتی اصلی ایران بوده است.

وی در خصوص نرخ ارز در مبادی گمرکی کشور اظهار داشت: نرخ ارز و تصمیم گیری درباره آن ارتباطی به ما ندارد و همانند گذشته ارائه می شود به گونه ای که تا5 هزار دلار مشکلی ایجاد خواهد نشد و بالای آن باید در محل مبدا گمرکی در بانک مبدا سپرده گذاری شود.

معمارنژاد در خصوص واردات خودروهای خارجی از رشد 29 درصدی ورود این خودرو ها خبرداد وگفت: تعداد 15 هزار و 756 دستگاه خودرو به ارزش 341 میلیون دلار طی 5 ماهه نخست سال جاری به کشور وارد شده است.

به گفته وی متوسط هر خودرو به بهای دلار 21 هزار و 700 دلار بوده است.

رئیس کل گمرک در عین حال با بیان اینکه رشد 29 درصدی ورود خودرو به کشور رشد متعادلی است بیان كرد: در مقایسه با ورود 45 هزار خودرو در سال گذشته و تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو در سال 90 این رشد بسیار ناچیز است.

وی همچنین از صادرات منسوجات طلا و جواهر به میزان 37 میلیون و 312 هزار دلار در سال 90 خبرداد و گفت: واردات طلا و جواهر نیز فعلا صورت نمی گیرد اما شمش طلا صورت می گیرد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved