آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 11 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Saturday 01 September

اختلاس بزرگ، توقف ساخت پالایشگاه و بیکاری مردم

آفتاب: نماينده بهبهان در مجلس شوراي اسلامي درباره تعطیلی وضعیت اشتغال در بهبهان گفت: با توجه به مشكلات اقتصادي و بيكاري شديدي كه در اين منطقه وجود دارد، 90 درصد از كساني كه در اين ايام مراجعه مي‌كنند، خواستار شغلي براي فرزندان تحصيل كرده خود هستند و 10درصد از آنان نيز تقاضاي وام دارند. متأسفانه بايد بگويم كه ما تا‌كنون نتوانسته‌ايم در حوزه انتخابيه بهبهان، اشتغالي ايجاد بكنيم.

به گزارش تابناک، محمد باقر شریعتی افزود: در اين منطقه، پالايشگاهي وجود داشت كه متعلق به دولت بود، و دولت پيش از پايان كار ساخت پالايشگاه، درصد بزرگي از سهام آن را به بانك صادرات ايران واگذاذ کرده است و متأسفانه از همان زمان، اين پروژه بزرگ كه تعدادي از مردم در آن مشغول به كار بودند، تعطيل شد. و تا‌كنون نيز خبري از بازگشايي آن شنيده نشده است.

وی درباره زمان بازگشایی این پروژه گفت: اين پروژه فعلا متوقف است، اما اگر بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و وزارت نفت، تصميمي در رابطه با بازگشايي اين پالايشگاه بگيرند، بانك صادرات مجبور مي‌شود با تأمين اعتبار و منابع مالي، كار ساخت اين پالايشگاه را از سر بگيرد. متأسفانه تا‌كنون هيچ اقدامي از سوي بانك صادرات، يا شركت گاز كه وابسته به وزارت نفت است، و يا ديگر سهامداران براي بازگشايي پروژه انجام نشده است.

این نماینده مجلس درباره پیگیرهای در مجلس اظهار داشت: تا‌كنون 3 تذكر در اين موضوع به دولت داده شده است. از اين 3 تذكر، تنها به يكي از آنها پاسخ داده شده است! آن جواب هم اين بوده؛ «پالايشگاه در آينده راه مي‌افتد.»

وی دربارهمیزان اشتغال زایی پالايشگاه نیز گفت: درصورت بازگشايي پروژه، 3 تا 4هزار فرصت شغلي مستقيم ايجاد مي‌شود، كه اين ميزان شغل جديد، مسكني براي درد شديد بيكاري در اين منطقه است. علاوه بر اين، 5-6هزار فرصت شغلي غير‌مستقيم نيز در رابطه با اين پروژه ايجاد خواهد شد. زير مجموعه اين پالايشگاه، چند شركت پتروشيمي قرار دارند كه درصورت فعاليت پالايشگاه آنها نيز خوراكي براي فعاليت دارند و مي‌توانند به توليد مشغول باشند، اما هنگامي‌كه پالايشگاه اصلي كار نكند، طبيعتا صنايع پتروشيمي وابسته به آن نيز بدون خوراك خواهند ماند و از فعاليت و سودآوري باز خواهند ايستاد.

نماینده بهبهان در توضیح شرایط ایجاد شده برای پالایشگاه گفت: وقتي كه دولت طرحي را مبني بر ساخت يك پالايشگاه در منطقه‌اي، تصويب مي‌كند، بايد ابتدا اين پالايشگاه را بسازد، پروژه را تمام كند، و پس از پايان كار و بهره‌برداري، به فكر فروش سهام پالايشگاه و اجراي اصل 44 قانون اساسي در مورد آن باشد.

وی افزود: در مورد پالايشگاه منطقه بهبهان، دولت هنگامي اقدام به فروش سهام آن كرده كه كار تنها 30يا40 درصد پيشرفت داشته است. اندكي پس از فروش اين سهام، متأسفانه ماجراي اختلاس 3000 ميلياردي در بانك صادرات اتفاق افتاد و منابع مالي اين بانك به‌دليل درگيري با اين موضوع دچار محدوديت شدند و طبعا به اين پروژه نيز، ضربه خورد و متوقف شد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved