آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 10 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Friday 31 August

چند گزارش از فعالان حقوق بشر در ایران

بازداشت یک زندانی سیاسی ۵ روز پس از آزادی

خبرگزاری هرانا - هادی امینی زندانی سیاسی که ۱۷ روز پیش پس از پنج سال حبس از زندان رجایی شهر کرج آزاد شده بود ۵ روز پس از آزادی توسط اداره اطلاعات مهاباد بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هادی امینی شهروند بوکانی در ۲۴ مرداد ماه سال ۸۶ به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) بازداشت شده بود و چهار ماه را در سلول انفرادی اداره اطلاعات تحت شکنجه قرار گرفت که به دلیل شکنجه‌های اعمال شده در اداره اطلاعات یک دستش فلج شده بود.

هادی امینی اواخر سال ۸۷ از زندان مهاباد به زندان اوین تبعید شده و بهار سال ۹۰ از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شده بود.

نامبرده در تاریخ ۲۴ مرداد ماه با پایان محکومیت ۵ ساله خود از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد، اما ۵ روز بعد از آزادی توسط اداره اطلاعات بوکان بازداشت شد و پس از ۱۰ روز بازداشت شب گذشته آزاد شد.

گفتنی است، خانواده هادی امینی که به اداره اطلاعات مهاباد مراجعه کرده بودند با تکذیب مسئولین این اداره مبنی بر بازداشت وی روبرو شدند.


بی‌خبری چهار ماهه از سرنوشت زندانی بلوچ

خبرگزاری هرانا - از سرنوشت محمدصابر ملک رییسی زندانی سیاسی بلوچ پس از اعتراضات صورت گرفته در زندان زاهدان بیش از ۴ ماه است اطلاعی در دست نیست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدصابر ملک رییسی زندانی سیاسی بلوچ پس از اعتراضات زندانیان سیاسی و عقیدتی به محل نامعلومی منتقل شده است و با گذشت بیش از ۴ ماه از زمان انتقال وی نامبرده از حق ملاقات و تماس با خانواده خود محروم شده است.

محمدصابر ملک رییسی پس از تحمل بیش از یک سال زندان در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان و زندان مرکزی این شهر محاکمه و از سوی دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شد.

یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: "بعد از اعتراضات زندانیان سیاسی بلوچ در ماه اردی بهشت ماه و مرداد ماه محمد صابر ملک رئیسی با خانواده تماس نداشته، بعد از پی گیری خانواده، اداره اطلاعات پدر و براداران وی را احضار کرده و به آن‌ها گفته است تا زمانی برادر محمد صابر ملک فعالیت‌های خود را متوقف نکند به ایشان اجازه نمی‌دهند که با خانواده تماس بگیرد."

گفتنی است، پیش‌تر نیز ماموران وزارات اطلاعات بار‌ها برای بازگشت برادر این زندانی به کشور اقدام به تهدید خانواده وی از طریق صدور حکم اعدام برای محمد صابر کرده‌ بودند.

لازم به یاد آوری است، با توجه به رای دادگاه انقلاب وی یکی از جوان‌ترین زندانیانی است که با اتهام سیاسی امنیتی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران تحمل حبس می‌کند.


رسول حردانی در پی اعتصاب غذا به بهداری زندان منتقل شد

خبرگزاری هرانا - رسول حردانی زندانی امنیتی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین که پس از ۱۲ سال زندان از تاریخ چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه در اعتراض به عدم آزادی خود دست به اعتصاب غذا زده است، در پی وخامت وضع جسمی به بهداری زندان منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رسول حردانی، برادر خالد حردانی، متهم به هواپیماربایی در مسیر اهواز به بندرعباس است.

این هواپیماربایی که بعد‌ها به موضوع فیلم مشهوری از کارگردان صاحب نام ایرانی (ابراهیم حاتمی‌کیا)، تبدیل شد؛ بنا به اعتراف بازداشت‌شدگان، به دلیل فقر مالی و شرایط نامناسب زندگی صورت گرفته بود.

دادگاه، خالد حردانی و دو برادر زن وی به نامهای فرهنگ و شهرام پورمنصوری را به اعدام محکوم کرد که این حکم با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شد.

رسول حردانی برادر خالد نیز که در همان دادگاه با حکم حبس ابد مواجه شده بود، در ماه‌های گذشته بار‌ها از سوی مسئولان با وعده "عفو و آزادی" مواجه شده است.

رسول حردانی که در ماه گذشته حکم شلاق در موردش اجرا شده بود، پس از عدم آزادی دست به اعتصاب غذا زد و روز گذشته در حالی که بیش از ۱۷ روز از اعتصاب غذایش می‌گذشت، در پی وخامت وضعیت جسمی ناشی از ضعف به بهداری زندان اوین منتقل شد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved