آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 7 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Tuesday 28 August

علت مهاجرت زیاد پرستاران ایرانی چیست ؟

خبرآنلاین: در چند سال اخیر همیشه حقوق کم،ساعت کاری زیاد و سختی کار همیشه دلیل مهاجرت پرستاران عنوان می شد اما علی کائیدی نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس علت اصلی مهاجرت پرستاران به خارج از کشور را تربیت بیش از حد پرستار در کشور می داند.زهرا تالانی: نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به مهر می گوید که مسئولان به جای افزایش آمار فارغ‌التحصیلان٬ باید به فکر افزایش کیفیت آموزش در کشور باشیم. اما محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار درباره مهاجرت پرستاران گفته نماینده مجلس را رد می کند ومی گوید که ماجرا از این قرار است که با توجه به کارآمدی و تبحر پرستاران ایرانی، کشورهای زیادی به دنبال جذب پرستاران ایرانی هستند.
وی در گفت وگو با خبرآنلاین ادامه می دهد: متوسط حقوق یک پرستار در کشور در بهترین حالت حدود 600 هزار تومان یعنی معادل 400 دلار است، اما همین میزان در کشورهای پیشرفته حدود 4000 دلار است و همین حقوق کم سبب اشتغال در خارج از کشور، ترک شغل، تغییر شغل و در نهایت خانه نشینی پرستاران می شود.
دبیرکل خانه پرستار ادامه می‌دهد: در مراکز بیمارستان ما به دلیل کمبود نیروی پرستار به ازای هر 12 تا 15 تخت بیمارستانی یک پرستار مشغول به کار است، در حالی که در کشوری مانند آمریکا یک پرستار تنها مسوول چهار تخت است و در شیفت کاری‌اش مسوولیت بیشتر از چهار بیمار را ندارد و چطور این نماینده مجلس تعداد پرستاران را زیاد می داند؟
وی می افزاید:علاوه بر مقایسه هایی که درباره میزان درآمد و فشار کار پرستاران ایرانی و خارجی مورد بحث است، اجرا نشدن قوانینی که به نفع پرستاران در مجلس به تصویب رسیده نیز از مباحث قابل چالش مطالبات این گروه محسوب می شود.
شریفی مقدم ادامه می دهد:طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری با بیش از 400 نوع خدمت انجام شده و حدود چهار سال پیش در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. علاوه بر این، قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت نیز فروردین 88 به تصویب رسید و در پی آن دولت آیین نامه اجرایی این قانون را با پیگیری های وزارت بهداشت تصویب کرد. مطابق این قانون قرار شد با استخدام نیروی جدید، ساعت کاری پرستاران کاهش یابد، اما این قانون نیز مشمول گذشت زمان شده است.

پرستاران به کدام کشورها می روند
از بین کشورهایی که پرستاران ایرانی را جذب می کنند کانادا با 47 درصد و امارات متحده عربی با 33 درصد بیشترین آمار را در این زمینه به خود اختصاص داده اند. استرالیا، آمریکا و انگلیس به ترتیب از دیگر کشورهایی هستند که شرایط خوبی را برای اشتغال پرستاران ایرانی فراهم کرده اند و پرستاران مایل هستند برای کار به این کشورها مهاجرت کنند.

آماری از مهاجرت وجود ندارد
هر چند همه شواهد از افزایش مهاجرت پرستاران حکایت دارد و به گفته رییس هیات مدیره انجمن کاریابی‌های بین‌المللی 2000 نفر فقط در سال 90 از ایران خارج شده‌اند، اما هیچ عدد و رقمی از این مهاجرت‌ها موجود نیست.
محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار نیز نبود آمار در این خصوص را تایید می‌کند و می‌گوید: آماری نداریم اما از آنجا که اغلب پرستاران شخصا برای رفتن اقدام می‌کنند، عدد و رقم واقعی

مهاجرت پرستاران براحتی به دست نمی‌آید
به گفته وی، مسیرهای مهاجرت پرستاران تنها به مراکز کاریابی ختم نمی‌شود و به جرات می‌توان گفت 70 درصد پرستاران شخصا برای رفتن اقدام می‌کنند.
شریفی‌مقدم ادامه می‌دهد: اغلب کشورهای متقاضی کار پرستاران ایرانی دارای سایت‌های مشخصی هستند که پرستاران با مراجعه به این سایت‌ها و پر کردن فرم‌های موردنظر می‌توانند برای مهاجرت اقدام کنند و لزوما نیازی به استفاده از موسسات کاریابی نیست.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved