آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 2 شهریور ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 23 August

باز هم مجلس و باز هم دخالت بی پرده در کار دولت

تغییر مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس، به صحنه تلاش دوباره برای دخالت در امور اجرایی و خدشه در بدیهی ترین اختیارات دولت توسط برخی نمایندگان مجلس تبدیل شد.

شبکه ایران / امروز صبح، پرسنل خدماتی ساختمان ایمیدرو واقع در ابتدای خیابان سپهد قرنی روز سختی داشتند، چرا که آنان باید تهمدات لازم برای برگزاری مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید شرکت ملی صنایع مس را برای ساعت 14 می چیدند. در همان ساعات، چند صد متر پایین تر حوالی میدان فرودسی، پرسنل سایت فارس نیز سخت مشغول کار بودند. البته آنان، داشتند به خبری آب و تاب می دادند مبنی بر اینکه اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان، غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) را از تغییر مدیرعامل پیشین نهی کرده و برایش خط و نشان کشیده اند.

فارس نامه ای منتسب به نمایندگان روی خروجی خود قرار داده که در آن به جابجایی سعد محمدی از مدیرعاملی شرکت ملی مس اعتراض شده است. نمایندگان استان کرمان در نامه خود چنین آورده اند:

"احتراما با عنایت به جلسه مشترک مجمع نمایندگان استان کرمان با جنابعالی و معاونین محترم آن وزارتخانه در ماه جاری (مردادماه) و نیز با توجه به تعهدات مشخص شده از سوی مدیران مختلف آن وزارتخانه بویژه مدیرعامل شرکت ملی مس، متأسفانه اطلاع حاصل گردید که بدون هرگونه هماهنگی با نمایندگان استان کرمان تغییر مدیرعامل شرکت مذکور در دستور کار آن وزارتخانه قرار گرفته است.

براین اساس به استحضار می‌رساند به دلیل حساسیت این شرکت، لزوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای که نیازمند مدیر متخصص صنعت و معدن می باشد و نیز لزوم اجرایی شدن تعهدات جلسه مشترک، تمامی نمایندگان استان کرمان با این تغییرات مخالف بوده و درصورت اقدام بدون هماهنگی، مجمع نمایندگان نیز اقدامات قانونی لازم را در دستور کار قرار خواهد داد."

بر سایت فارس که از آب و تاب دادن به هیچ خبری ضد دولت نمی گذرد، حرجی نیست. اما در خصوص نامه مذکور و خط و نشان کشیدن ها برای وزیر صمت، چند نکته حائز اهمیت است که شایسته است به آن پرداخته شود:

1- وظیفه نمایندگان، قانونگذاری و نظارت است. حال سوال این است: دخالت در عزل و نصب ها و تعیین تکلیف مصداقی برای مسوولان اجرایی چه سنخیتی با وظایف نمایندگی دارد؟

2- نشریه اقتصادی MEED که تحولات اقتصادی خاورمیانه را بازتاب می دهد اخیرا گزارشی از پیش بینی رتبه شرکتهای فعال خاورمیانه در سال 2012 میلادی بر اساس برآورد و پیش بینی حجم بازار و درآمد شرکتها، منتشر کرد. شرکت ملی صنایع مس در سال 2011 رتبه 26 را در میان 100 شرکت برتر خاورمیانه احراز کرده بود. اما بر اساس همین گزارش رتبه مس برای سال 2012 با 9 پله سقوط به 35 تنزل یافت. کاهش 9 پله ای رنکینگ این بنگاه در خاورمیانه در شرایطی است که مسوولان قبلی این شرکت از بهبود وضعیت مس خبرداده بودند.

بر این اساس مشخص نیست، ملاک نمایندگان کرمانی که مدیرعامل پیشین را تلویحا متخصص و باتجربه دانسته بودند، چیست؟

3- مدیریت نه چندان رضایت بخش آقای سعد محمدی بر شرکت ملی صنایع مس ایران، سهام این شرکت در بورس را هم تحت تاثیر قرار داد، به گونه ای که بر اساس آمار شرکت بورس، قیمت سهام این غول معدنی از 1600 تومان در اردیبهشت سال گذشته به کمتر از 400 تومان در حال حاضر رسیده است به عبارت دیگر قیمت سهام این شرکت در سال های اخیر به کمتر از یک چهارم رسیده است. این در حالی است که روند افزایش قیمت سهام، قبل از مدیریت سعد محمدی بر این شرکت به چشم می خورد.

حال با این عملکرد معلوم نیست که نمایندگان استان کرمان بر اساس کدام عملکرد به دفاع از مدیرعامل پیشین برخاسته اند؟

تودیع و معارفه مدیران عامل قبلی و جدید شرکت ملی صنایع مس ایران، امروز بدون توجه به حاشیه سازی ها برگزار شد و نعمت الله پوستین دوز رسما سکان مدیرعاملی شرکت ملی صنایع مس را به دست گرفت. اما اگر قرار باشد دخالت های بی پرده و بی پروای نمایندگان در عزل و نصب ها، که جزو اختیارات بدیهی یک مدیر است، باب شود آیا مرزهای نظارت و اجراء با هم در نمی آمیزد و آیا می توان در آن صورت از مدیران حساب کشی کرد؟





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved