آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 29 مرداد ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 19 August

خشم مقامات جمهوری اسلامی از ساخت كلیسا دربحرین

در حالی كه یك قطعه زمین از سوی مسئولان دولت بحرین جهت ساخت اولین كلیسا به واتیكان واگذار شده است، این موضوع باعث خشم و مخالفت های مقامات جمهوری اسلامی و همچنین مورد انتقاد تند رسانه های شیعی در ایران قرار گرفت .

آژانس خبری مسیحیان ایران « محبت نیوز » - حدود یکسال است که تنش و تقابل بر روابط سیاسی جمهوری اسلامی و بحرین سایه افکنده است. حمایت ایران از شیعیان معترض بحرین و دخالت در امور سیاسی این کشور با اعتراض سران این خلیفه نشین رو به رو شده است. اما مجادلات سیاسی میان این دو کشور این بار پای خود را فراتر از سیاست گذاشته و برخی مقامات جمهوری اسلامی و بویژه سایت های مذهبی شیعی به خاطر ساخت یک كلیسا در بحرین به شدت ابراز نگرانی كرده و به انتقاد از سران بحرین و عربستان پرداخته است.

در همین ارتباط سایت مذهبی و مستقل شیعیان در ایران وابسته به حوزه علمیه قم نوشته است: «حکومت بحرین قطعه زمین بزرگ و مناسبی در اختیار مسیحیان قرار داده تا کلیسای خود را در آن بنا كنند ! »

این سایت كه ترویج كننده افكار شیعی در ایران می باشد مدعی شد: « یکی از جنایت های آل خلیفه و آل سعود در بحرین، تخریب مساجد و حسینیه های شیعیان بوده که تعداد آن نزدیک به 100 مسجد و حسینیه بوده است و این در حالی است که ملک «حمد بن عیسی آل خلیفه» دیکتاتور بحرین در هفته های گذشته اجازه ساخت اولین کلیسای مسیحیان در بحرین را صادر کرد. در واقع واتیکان اکنون تلاش می کند که دفتر نمایندگی خود در کشورهای حوزه خلیج فارس را که اکنون در کشور کویت قرار دارد را به منامه پایتخت بحرین منتقل کند. »

این سایت در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است: « دیکتاتور بحرین با معرفی خود به عنوان شخصیت و مقامی آزاد اندیش، اجازه ساخت اولین کلیسا و دفتر نمایندگی واتیکان در بحرین را صادر کرده است.

«کامیلو بالین» سفیر واتیکان در کویت ضمن تائید این خبر در خصوص علل انتقال این دفتر از کویت به بحرین گفت: « اولن، بحرین از نظر جغرافیایی و موقعیت ی نسبت به کویت در مرکزیت بیشتری قرار دارد یعنی به قطر و عربستان نیز نزدیک تر است. دومن بحرین در اعطای ویزا به مسیحیان برای وارد شدن به این کشور به آسانی برخورد می کند اما در کویت کمی مشکلات روادید ورود وجود دارد.

«کامیلو بالین» در ادامه افزود: بیش از دو میلیون مسیحی کاتولیک از کشورهای فیلیپین، هند، بنگلادش، سریلانکا و دیگر کشورهای جهان در کشورهای مختلف حوزه خلیج (فارس) زندگی می کنند از همین رو دفتر ما باید در جایی باشد که به طور برابر با همه نزدیک باشد و فاصله داشته باشد.

وی از اینکه دولت بحرین فضایی را برای ساخت کلیسای جدید در اختیار کلیسای کاتولیک قرار داده است ، ابراز خرسندی کرد.

سفیر واتیکان در کویت همچنین گفت: « حکومت بحرین قطعه زمین بزرگ و مناسبی در اختیار ما قرار داده تا کلیسای خود را در آن بنا نهیم. اکنون بیش از 1.5 میلیون مسیحی در عربستان، 350 نفر در قطر، 350 هزار نفر در کویت و بین 100 تا 140 هزار نفر هم در بحرین اقامت دارند.

اگر چه واتیکان از آزادی عبادی در کشورهایی مانند عربستان سعودی که در آن دین اسلام به عنوان تنها دین واقعی محسوب می شود، نگران است و مسیحیان نیز همچنان در این کشور اغلب مراسم خود را به شکلی مخفیانه انجام می دهند. اما با این حال این مقام واتیکان معتقد است؛ این نشانه ای از فضای باز از سوی مقامات بحرین است و امیدوارم این الگو همچنین در دیگر کشورها اجرا شود.

- دیدگاهی كه برای جمهوری اسلامی خوشایند نیست !

خشم مقامات جمهوری اسلامی و انتقاد روزنامه نگاران مواجب بگیر مذهبی شیعی وابسته به حكومت در حالی مطرح می شود که بسیاری از کشورهای عربی در حالیکه خاستگاه اسلام هستند، اما طی سالیان اخیر سعی داشته اند تا به جای تعصبات مذهبی از خود انعطاف و نرمش نشان داده و شرایط بهتری برای اقلیت‌ها و پیروان مذاهب دیگر فراهم کنند. موضوعی که به نظر می‌رسد برای جمهوری اسلامی خوشایند نیست و سران ارشد حكومت جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهند که همچون پس از انقلاب سال 57 که با فتوای روح الله خمینی اجازه ساخت كلیسای ساختمانی به مسیحیان ایران داده نشده با همان الگوی متعصب خود رفتار كنند.

لازم به یادآوریست، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و از بركت فتوای بنیانگذار جمهوری اسلامی اجازه هرگونه ساخت و ساز كلیسا در كشور ممنوع اعلام شده و بعضن تعدادی كلیساها نیز در برخی از شهرهای ایران نیز بدستور مقامات اطلاعات بسته شد .

ظاهرن كلیه مسیحیان ایران می بایست با همین تعداد كلیسایی كه در كشور وجود دارد بسازند. حتی مشاهده شده ساختمان های كلیساها كه بر اثر مرور زمان نیاز به تعمیرات دارند از سوی مسئولان شهری به سختی به آنان مجوز تعمیرات و بازسازی می دهند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved