آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 23 مرداد ماه 1391 برابر با 2012 Monday 13 August

كالاهای اساسی سهميه‌ بندی می ‌شوند

ملت آنلاین: اعمال تحريم‌هاي غرب عليه كشورمان در طول چند ماه اخير باعث شده تا شرايط خاصي براي اقتصاد ايران پيش‌آيد اما پيش آمدن اين شرايط به اين معنا نيست كه نتوان در برابر تحريم‌ها مقابله كرد بلكه گذر از تحريم نيز الزامات خاصي را مي‌طلبد كه به رعايت تمامي موارد مي‌توان تحريم‌ها را شكست. در اين شرايط يكي از مواردي كه باعث لطمه شديد مي‌شود دوري از وحدت و اعمال سياسي‌كاري و جبهه‌بندي‌هاي مختلف است كه توان مقابله با دشمن را كاهش داده و باعث مي‌شود استفاده بهينه از تمامي نيروهاي خودي انجام نشود.

در حال حاضر بررسي اين‌كه در گذشته چه اتفاقاتي افتاده كه نبايد رخ مي داد تنها به اين موضوع كمك مي‌كند كه چراغي براي آينده بيابيم و گرنه به دنبال مقصر گشتن فقط زمان و انرژي را هدر مي‌دهد.

تاكيد بر ساماندهي توزيع كالاهاي اساسي

روز گذشته رئيس كميسيون اقتصادي مجلس از مطالعه طرح اقتصاد مقاومتي با محوريت حمايت از توليد و ساماندهي ارز در مركز پژوهش‌ها و نهايي شدن آن تا پايان هفته خبر داد و گفت: در اين طرح تلاش شده تا راهكارهاي توزيع كالاهاي اساسي مورد توجه قرار گيرد و با متخلفان برخورد جدي شود. طرح 9 ماده‌اي«حمايت از توليد ملي با استفاده از ساماندهي نظام ارزي» كه از آن به طرح مقاومت اقتصادي ياد مي‌شود هم‌اكنون در جلسات مجلس و مركز پژوهش‌ها در حال بررسي است.

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس خاطرنشان كرد: هدف از ارايه اين طرح بررسي و ساماندهي نحوه توزيع كالاهاي اساسي به شكلي است كه ديگر مشكلات كنوني اقتصادي را شاهد نباشيم. كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز در اين باره نقطه نظراتي داشت كه قرار شد اين طرح با نظر كارشناسي مركز پژوهش‌ها و كميسيون صنايع و اقتصادي مجلس مورد مطالعه قرار گيرد و نهايتا طرح جامعي براي برون رفت از مشكلات موجود و مواجهه با شرايط آينده تهيه شود.

توزيع كوپن الكترونيكي

نماينده كليبر گفت: در طرح 9 ماده‌اي تهيه شده كه هم‌اكنون مركز پژوهش‌هاي مجلس آن را بررسي مي‌كند، درباره روش توزيع كالاهاي اساسي راهكاري قيد نشده است اما پيشنهاد اين است كه‌بندي به اين طرح اضافه شود تا كالاهاي اساسي از طريقي از جمله توزيع كارت الكترونيكي به خانوارها داشته باشد تا هر خانواده از سهم مشخصي از دريافت كالاهاي اساسي كه با ارز مرجع وارد مي‌شود برخوردار شود.
وي ادامه داد:

بنابراين سهميه‌بندي كالاهاي اساسي براي پياده كردن اقتصاد مقاومتي و تدبير براي جلوگيري از افزايش مشكلات حتمي است. آنچه امروز به مشكلات گراني دامن زده است و واردات هم نتوانسته آن را حل كند اين است كه وارد‌كنندگان با ارز مرجع كالا وارد مي‌كنند و با قيمت ارز آزاد كالاها را به فروش مي‌رسانند. در صورتي كه اين طرح به تصويب برسد اين مشكلات حل مي‌شود و نظارت جدي بر روند واردات با ارز مرجع خواهد بود.


توزيع كوپني گوشت، مرغ و برنج

اين درحالي است كه پيش از اين و به دنبال اظهارنظرها براي ارايه راهكار در بهبود وضع اقتصادي موجود نيز حسن رادمرد، معاون بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت كه درباره بازگشت دوباره كوپن به نظام توزيع اظهار‌ بي‌اطلاعي كرد و گفت: در حال حاضر ستاد بسيج اقتصادي وظيفه اجرايي ندارد و فقط براي تسويه حساب‌هاي گذشته به كار خود ادامه مي‌دهد.

رادمرد به انجام برخي مطالعات در اين زمينه اشاره كرد و گفت: ستاد بسيج اقتصادي به تازگي مامور انجام تحقيقاتي روي 3 كالاي اساسي مرغ، گوشت و برنج شده است تا در صورت لزوم به صورت كوپني توزيع شوند. به گفته او هر زمان كه نياز به ورود كوپن به چرخه توزيع احساس شود به‌راحتي ستاد بسيج اقتصادي فعال شده و زيرساخت‌هاي لازم فراهم مي‌شود. رادمرد همچنين گفته است در حال حاضر نيازي به سهميه‌اي كردن كالاها نيست و فعلا كالا به ميزان مورد نياز كشور وجود دارد.

دفاع ستاد بسيج اقتصادي از توزيع كوپن

مديركل ستاد بسيج اقتصادي تاكيد كرد: توزيع كوپني كالاهاي اساسي در صورت تشخيص دولت و تامين اعتبار مي‌تواند هم‌چنان بهترين روش براي تضمين رسيدن اين كالا‌ها به مردم و به‌ويژه اقشار آسيب‌پذير باشد. بهمن حاج‌علي با بيان اين‌كه يك كالا وقتي با ارز مرجع و ارز آزاد وارد كشور مي‌شود، به‌طور طبيعي دچار اختلاف قيمت خواهد شد، اظهار كرد:

اگر به دنبال اجراي صحيح توزيع در كشور و ايجاد عدالت در اين بخش باشيم، با توجه به اين‌كه يك شبكه‌ توزيع گسترده دقيق با سابقه بيش از 20 ساله در كشور وجود دارد، سيستم استفاده از كالا‌برگ مي‌تواند به خوبي اهداف ما را محقق كند. وي افزود: از سوي ديگر عوامل منفي و مثبت استفاده از كالابرگ در اين تجربه‌ بلند‌مدت كشف شده و امروز مي‌توان به خوبي اطمينان داشت كه اين روش از توزيع اين كالا‌ها در شبكه دلالي جلوگيري خواهد كرد.

حاج‌علي با بيان اين‌كه تجربه استفاده از كالابرگ سال‌ها در كشور وجود داشته و به مردم تضمين مي‌داده كه كالاهاي اساسي به دست مردم مي‌رسد، ادامه داد: وقتي كالايي با قيمت مناسب به كشور وارد مي‌شود، مي‌توان آن را در يك منطقه كه حضور مردم كم درآمد در آن واضح است، با ايجاد صف‌هاي طويل توزيع كرد. مديركل ستاد بسيج اقتصادي افزود:

روش ديگر اين است كه كالابرگ را ميان مردم توزيع كنيم و با در نظر گرفتن يك بازه زماني مشخص از مردم بخواهيم سر فرصت و با حفظ كرامت انساني با مراجعه به مراكز از پيش تعيين شده كالاهاي اساسي خود را دريافت كنند كه اين روش قطعا به صلاح كشور است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved