آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 22 مرداد ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 12 August

سرعت سرسام آور رشد طلاق نسبت به ازدواج

هشدار؛ سرعت سرسام آور رشد طلاق نسبت به ازدواج طي 7 سال در استان

خراسان: کاهش نرخ رشد جمعيت کشور که اين روزها به طور ويژه مورد توجه مسئولان و برنامه ريزان کشوري قرار گرفته است، موضوعي است که مي توان يکي از دلايل آن را در ناپايدار بودن خانواده ها جست وجو کرد. خانواده هايي که به سختي شکل مي گيرند و گاهي به راحتي از هم مي پاشند.

مقايسه استاني آمار
نگاهي کوتاه به آمار مربوط به ازدواج و طلاق در سال هاي اخير نشان مي دهد که در طول اين سال ها نسبت ازدواج به طلاق در کل کشور چندان مطلوب نبوده و در استاني مانند خراسان رضوي اين نسبت در طول اين سال ها همواره روند کاهشي داشته است. نسبت ازدواج به طلاق در حقيقت عددي است که نشان مي دهد در مقابل چه تعداد ازدواج، يک طلاق ثبت شده است.

بر اساس آمار ساليانه سازمان ثبت احوال کشور، نسبت ازدواج به طلاق در استان خراسان رضوي در سال ۱۳۸۴ عدد 9.05 را نشان مي دهد.يعني به طورتقريبي در سال ۸۴ به ازاي هر ۹ ازدواج يک طلاق به ثبت رسيده است. اما اين عدد در طول سال هاي ۸۵ تا ۹۰، همواره روندي کاهشي داشته و به 5.7 در سال ۱۳۹۰ رسيده است.

بهبود جايگاه کشوري خراسان رضوي
اما با وجود کاهش نسبت ازدواج به طلاق در استان طي سال هاي ۸۴ تا ۹۰، توجه به اين نکته نيز ضروري است که جايگاه خراسان رضوي در جدول رده بندي نسبت ازدواج به طلاق که به صورت صعودي تنظيم شده، روند رو به رشدي داشته است، بر اساس اين آمار با وجود آن که در سال ۱۳۸۸، خراسان رضوي پس از استان هاي البرز و تهران رتبه سوم کشوري کمترين نسبت ازدواج به طلاق را به خود اختصاص داده بود، در ۲ سال اخير اين رتبه افزايش يافته است. به طوري که در سال ۸۹، رتبه خراسان رضوي ششم بوده و در سال ۹۰ نيز به جايگاه هشتم جدول رسيده است، هرچند که يکي از دلايل اين رويداد، کاهش نسبت ازدواج به طلاق در ساير استان ها بوده و در حالت کلي نسبت ازدواج به طلاق در خراسان رضوي نيز کاهش يافته است.

نگاهي به آمار ۳ ماه سال ۹۱
بررسي آمار مربوط به ۳ ماه امسال بيانگر آن است که نسبت ازدواج به طلاق در خراسان رضوي از 5.7 مربوط به سال ۹۰ به 5.8 رسيده است.همچنين اين آمار سبب شده است تا جايگاه هشتم استان در جدول کشوري نسبت ازدواج به طلاق در همان رده هشتم باقي بماند.

اما نگاهي به آمار ازدواج و طلاق تيرماه ۹۱، حکايت از حقيقت تلخ ديگري دارد و آن اين که نسبت ازدواج به طلاق بار ديگر روند کاهشي خود را دنبال کرده و در خراسان رضوي به 5.4 رسيده است.اين يعني حدود ۷ سال پيش در خراسان رضوي به ازاي هر ۹ ازدواج يک طلاق رخ مي داده و در تيرماه سال ۹۱، تعداد اين ازدواج ها در ازاي يک طلاق به 5.34 کاهش يافته است.آمار مربوط به ۴ ماه سال ۹۱ نيز از ادامه روند کاهشي نسبت ازدواج به طلاق حکايت مي کند به طوري که نشان مي دهد اين نسبت در خراسان رضوي به 5.66 رسيده و نسبت به سال ۹۰ و نيز سال هاي ماقبل آن کاهش يافته است.

اداره کل ورزش و جوانان يک واحد ستادي است نه اجرايي
مدير کل ورزش و جوانان خراسان رضوي که با تاسيس وزارت ورزش و جوانان به عنوان يکي از مسئولان حوزه جوانان شناخته مي شود، اولين شخصي است که درباره اين معضل به خبرنگار ما پاسخ مي دهد.

هاشمي جواهري مي گويد: در مورد جوانان اداره کل ورزش و جوانان يک واحد اجرايي نيست بلکه يک واحد ستادي است و وظيفه اصلي آن ايجاد هماهنگي ميان دستگاه هاي مرتبط براي حل مشکلات اين قشر جامعه است.

او مي افزايد: در مورد طلاق نيز ما وظيفه ايجاد هماهنگي ميان دستگاه هاي مربوطه را داريم تا بتوانيم با اتخاذ رويه هاي علمي و کاربردي آمار معضلي مانند طلاق را کاهش دهيم.

مدير کل ورزش و جوانان خراسان رضوي با اشاره به طرح خانواده پايدار که در اسفند ماه سال ۸۹ در استان به تصويب رسيده است، مي گويد: يکي از اقدامات و کارهاي انجام شده در حوزه جوانان، طرح خانواده پايدار است که کارهاي اجرايي آن در حال انجام است.

او مي افزايد: با نهادهاي مرتبط با اين حوزه از جمله دادگستري، دانشگاه علوم پزشکي و مراکز مشاوره رايزني هايي انجام شده و به صورت تخصصي مشکلات و آسيب هاي طلاق مورد بررسي قرار گرفته است.هاشمي جواهري اظهار داشت: در اين طرح همه مشکلات و دلايل بروز طلاق در خانواده ها شناسايي شده است و انتظار مي رود در آينده اي نه چندان دور شاهد کاهش ازدواج هاي منجر به طلاق باشيم.

بي رغبتي خانواده ها به مشاوره قبل از ازدواج
اما صحبت هاي دکتر هنربخش، کارشناس مسئول پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي نيز درباره بروز اين مشکلات در نوع خود تامل برانگيز است.دکتر مسعود هنربخش مي گويد: کاهش نسبت ازدواج به طلاق در طول سال هاي اخير از دو جنبه قابل بررسي است؛ جنبه اول اين که چرا ميزان طلاق در حال افزايش و جنبه دوم اين که چرا سن ازدواج افزايش يافته است.اين روان شناس باليني يکي از مهم ترين دلايل اين رويداد را بي رغبتي خانواده ها به حضور فرزندانشان در طرح ها و برنامه هاي مشاوره قبل از ازدواج عنوان و بيان مي کند: متاسفانه خانواده ها مشاوره را چندان جدي تلقي نمي کنند و رغبتي به اين موضوع نشان نمي دهند.

دوستي هاي قبل از ازدواج
موضوع ديگري که دکتر هنربخش به آن اشاره مي کند دوستي هاي قبل از ازدواج است.

او در اين باره مي گويد: هر چند بسياري از جوانان بر اين اعتقادند که اين دوستي ها را با هدف آشنايي بيشتر آغاز کرده اند، اما در اغلب موارد به دليل پنهان بودن اين روابط از خانواده ها، تنها نتيجه اي که از آن حاصل مي شود بالارفتن سن ازدواج است.

گاهي ساده گرفتن ازدواج نادرست است
دکتر هنربخش مي افزايد: يکي ديگر از مشکلاتي که درخانواده ها وجود دارد اين است که گاهي ازدواج فرزندان را بسيار ساده مي گيرند که اين امر منجر به افزايش طلاق مي شود.او در توضيح اين مطلب مي گويد: خانواده ها عادت کرده اند که سخت گيري ازدواج را از نوع سخت گيري سخت افزاري و در مراسم عروسي و جهيزيه ببينند اما بخش مهم اين موضوع شناخت و انتخاب است که لازم است در اين زمينه سخت گيري کافي داشته باشيم.

آمارهاي فعلي ارتباطي با طرح خانواده پايدار ندارد
اما توجه به طرح خانواده پايدار که به گفته معاون امور جوانان اداره ورزش و جوانان استان، يک سال از زمان اجرايي شدن آن مي گذرد، موضوعي است که به نظر مي رسد مي تواند در اين حوزه تاثيرگذار باشد و بتواند از ميزان اين آسيب ها بکاهد. اما اين که در طول يک سال گذشته اين طرح چه بازدهي مثبتي داشته سوالي است که با سيد هادي طالبيان، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوي و مسئول طرح خانواده پايدار در ميان مي گذاريم. او دراين باره مي گويد: آمارهايي که در حال حاضر در رابطه با ازدواج و طلاق استان وجود دارد هيچ ارتباطي با اين طرح ندارد و نبايد انتظار داشته باشيم در اين مدت کوتاه اثرات آن نمايان شود.

در سال هاي آينده قطعا قول مي دهيم معضل طلاق را کنترل کنيم
طالبيان با اشاره به اين که در سال هاي آينده نتايج مثبت اجراي اين طرح مشخص خواهد شد مي گويد: با برنامه هاي تدوين شده در طرح خانواده پايدار در سال هاي ۹۲ و ۹۳ قطعاً قول مي دهيم معضل طلاق را کنترل کنيم و در زمينه ازدواج تاثيرگذار باشيم.

راه اندازي مراکز مشاوره در مهرماه و آبان ماه امسال
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان درباره برنامه هايي که در اين طرح انجام شده است به آموزش ۴۰ هزار نفر از دختران محصل در پايه سوم متوسطه و افزايش سطح آگاهي آن ها در حوزه تشکيل خانواده اشاره مي کند و مي گويد: در کنار اين برنامه ها احداث مراکز مشاوره تخصصي را نيز مدنظر داريم که در مهرماه و آبان ماه امسال ۲ مورد از آن ها افتتاح مي شود و خانواده ها مي توانند از خدمات اين مراکز بهره مند شوند.

طلاق يک معضل و چند عامل
طالبيان در ادامه از مهارت هاي زندگي، اعتياد و اقتصاد به عنوان عوامل تاثيرگذار در طلاق نام مي برد و مي گويد: براي کاهش ميزان طلاق بايد به طورهمزمان به هر ۳ بعد اين موضوع توجه شود که در طرح خانواده پايدار اين موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

از زوج هاي جوان حمايت نمي کنيم
نکته ديگري که طالبيان به آن اشاره مي کند رها کردن زوج هاي جوان درابتداي زندگي است. او مي گويد: زوج هاي جوان در ابتداي زندگي به حمايت نياز دارند و رها کردن آن ها باعث بروز مشکلاتي مي شود که در اين زمينه نيز برنامه هايي در طرح خانواده پايدار در نظرگرفته شده است.

اميدواريم اين طرح پايدار باشد
اطلاع رساني دقيق درباره طرح خانواده پايدار و آگاه سازي خانواده ها براي بهره مندي از حمايت ها و برنامه هاي آن، نکته ديگري است که طالبيان به آن اشاره مي کند. او همچنين ابراز اميدواري مي کند با تغيير مديران اجرايي در دستگاه هاي دولتي، تغييري در روند اجرايي طرح خانواده پايدار به وجود نيايد تا بتوانيم در آينده اي نه چندان دور شاهد نتايج مثبت آن در سطح استان باشيم.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved