آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 21 مرداد ماه 1391 برابر با 2012 Saturday 11 August

استخدام نیرو بنا بر ضوابط قانونی به دستور مرتضوی

قرار است به زودی و در یک فراخوان عمومی، دویست نفر از نخبگان به منظور آنچه «ارتقای کیفیت مدیریت‌های شرکت‌های تخصصی صندوق تأمین‌اجتماعی» نامیده شده است، به استخدام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی درآیند، ولی آیا ماجرا به همین خوبی و خوشی است که گفته می‌شود؟

به گزارش تابناک ماجرای ادامه دار ریاست مرتضوی در تامین اجتماعی که با طرح استیضاح وزیر قول شرف به شکایت نمایندگان و حکم دیوان عدالت اداری منجر شده بود،‌ در نهایت با تصویب تغییر در اساسنامه صندوق تامین اجتماعی و تبدیل آن به سازمان، به سکوتی منجر شده که بی شباهت به آرامش قبل از طوفان نیست چراکه قاضی سابق به یاری دولتمردان در سمت فعلی خود باقی مانده و فعلا دست تعدادی از نمایندگان قوه مقننه و مجموعه عالی مقام قوه قضائیه از تاثیر گذاری بر ادامه فعالیت وی کوتاه مانده است.

بدین ترتیب بدون اینکه حکم انتصابی ابطال شده و یا فرد مذکور حتی برای یک روز از سمتش کنار برود، کماکان سکان هدایت تامین اجتماعی، خواه صندوق نامیده بشود و خواه سازمان، در دستان مرتضوی باقی ماند تا مجموعه تحت مدیریتش در راستای منویات وی عمل کنند.

این در حالی است که یک روز بعد از انتشار رای دیوان عدالت اداری در روزنامه رسمی، پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی خبر از استخدام200 نفر از نخبگان کشور برای مدیریت شرکت‌های تابعه شستا را روی خروجی خود قرار داد تا روزنامه خورشید، ارگان این نهاد در روز بعد با تیتر: «روند خدمت در تامین اجتماعی ادامه دارد؛ دعوت مرتضوی از نخبگان» به باز انتشار آن اقدام کرده و تبلیغات آن را به ستون ثابت نیم تای پایینی صفحه یک خود در روزهای بعد تبدیل کرد.

در این اطلاعیه که مزین به شعار انتخابی رهبر انقلاب برای سال شده است، آمده: «صندوق تامین اجتماعی [در روزهای اخیر از لغت سازمان به جای صندوق بهره گرفته شده است] در نظر دارد برای تحول مدیریتی و به منظور تحقق تدابیر عامل محترم ... نسبت به جذب 200 نفر از فارغ التحصیلان نخبه در مقاطع فوق لیسانس (همان کارشناسی ارشد!) و دکتری از طریق آزمون کتبی و انجام مصاحبه تخصصی اقدام نماید.»

بر این اساس و به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق تأمین‌اجتماعی، مرتضوی در مورد این آگهی می‌گوید: «باتوجه به لزوم به کارگیری نیروهای متخصص، متعهد و استفاده از نخبگان کشور برای نوسازی و ارتقای کیفیت مدیریت‌های شرکت‌های تخصصی صندوق و ایجاد بانک اطلاعات مدیران تخصصی تأمین‌اجتماعی و با امعان‌نظر به ظرفیت‌های مدیریتی شرکت‌های تابعه، به هیأت‌مدیره صندوق پیشنهاد دادم که 200 نفر از افراد نخبه با تحصیلات فوق‌لیسانس و دکتری جذب شوند که هیأت‌مدیره صندوق تامین اجتماعی نیز در یکی از جلسات خود به اتفاق آرا این پیشنهاد را تصویب کرد.»

وی می افزاید:‌ «بر این اساس 200 نفر نخبه یادشده از طریق فراخوان عمومی که متعاقباً اعلام خواهد شد و با آزمون سراسری و برابر با ضوابط جذب نیرو استخدام خواهند شد. سابقه پژوهشی و مدیریتی، اختراع، تألیفات و معدل اتمام دوره تحصیلات در امتیاز جذب مؤثر خواهد بود.» تا بدین ترتیب پای تخصص، ضوابط قانونی و سابقه مدیریتی به ماجرای جذب افراد باز شود حال آنکه تاکید بر مواردی از این دست، به گونه ای عجیب یادآور ماجرای آغاز مدیریت خودش در تامین اجتماعی نیز هست.

مدتی است که این آگهی پای ثابت صفحه روزنامه تامین اجتماعی شده است؛ با این تذکر که با تبدیل آنی صندوق به سازمان، به روز رسانی آگهی هم رعایت شده است!

اینجاست که با نگاهی به متن شکواییه شش نماینده مجلس از انتصاب مرتضوی به دیوان عدالت اداری به مواردی نظیر مرتبط نبودن تخصص این قاضی سابق (حقوق) و سمت مدیرعاملی تامین اجتماعی بر می خوریم که حتی با طرح مواردی قانونی مانند غیر مجاز بودن انتخاب سیاسی برای پست مدیریت حرفه ای (تخصصی و با طی شدن مدارج ارتقا اداری) هم برای مردود دانستن انتخاب مرتضوی برای این سمت اشاره شده است، حال آنکه به گواه دولتمردان و عملکرد مرتضوی، این ملاک ها ابتدا پذیرفتنی نبوده و در نهایت هم با تغییر اساس نامه، نه تنها مورد پذیرش قرار گرفته بلکه ظاهرا به شیوه ای قانونی از مدار اجرا کنار گذاشته شده است اما جالب اینجاست که تاکید بر قانونی و ضابطه مند بودن از جانب فردی مطرح شده است که هیچ نشانه ای از گردن نهادن وی به قانون در قائله اخیر در دست نیست.

به عبارتی بهتر مرتضوی در حالی نسبت به طرح فاکتورهایی مانند سابقه، اختراع، معدل اتمام دوره تحصیلات و غیره برای جذب مدیر تاکید کرده است که شخص خودش نه سابقه مرتبطی با تامین اجتماعی داشته و نه حتی ضوابط قانونی در انتصابش رعایت شده است. عجیب تر اینکه یک مدیر غیر متخصص، راهکار "نوسازی و ارتقای کیفیت مدیریت‌های شرکت‌های تخصصی" را در جذب افراد متخصص و نخبه یافته و با تاکید بر ضوابط قانونی و سابقه مدیریتی (و البته حتما مرتبط با تخصص) ماجرایی طنز تدارک دیده که بیش از همه می تواند قرینه مناسبی برای زیر سوال بردن نحوه انتصاب خودش باشد!

جذب مدیران جدید در حالی بیان می شود که مجموعه سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) از چند صد مجموعه تشکیل شده و نحوه انتخاب مجموعه کثیر هیات مدیره های آنها بارها محل بحث و چالش بوده است چرا که به اعتقاد برخی هیچ شفافیتی در روند آن به چشم نمی خورد. بدین ترتیب طرح استخدام افراد جدید به شیوه آزمون می تواند به عنوان نکته ای مثبت در نظر گرفته شود اما نه زمانی که مجری آن فردی مانند مرتضوی باشد؛ چرا که با روند انتصاب و ابقای مرتضوی، دیگر هیچ کسی نمی تواند مطمئن باشد که ضوابط استخدامی ثابت خواهند ماند یا ممکن است برای جذب افراد خاصی، دچار تغییراتی شود؟!




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved