آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 17 مرداد ماه 1391 برابر با 2012 Tuesday 07 August

فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف از متن به حاشيه

روزنامه جو.ان: شكي نيست كه براي نهادينه‌سازي هر پديده‌اي در سطح جامعه ابتدا بايد فرهنگ‌سازي درست و اصولي پيرامون آن انجام شود تا بعد از بسترسازي، بتوان آن را تسري داد.

متأسفانه در كشور ما بعضاً مسئولان امر بعد از گسترش به قولي جا افتادن مسئله‌اي تازه به فكر فرهنگ‌سازي در مورد آن مي‌افتند و چاره‌سازي مي‌كنند، چنانچه در مورد سلامت حجاب و عفاف اين قضيه مصداق دارد. وضع به گونه‌اي شده كه هدف وسيله را توجيه مي‌كند و براي ترويج حجاب در جامعه از هر روشي استفاده مي‌شود كه كمتر نتيجه بخش بوده است از جمله طراحي انواع مدل‌هاي چادر و حجاب كه اخيراً باب شده و باعث تكثر و تنوع آن گرديده كه بيشتر شبيه به مدسازي در عرصه حجاب و عفاف است تا فرهنگ‌سازي و نهادينه كردن اصل مهم شرعي و اجتماعي حجاب در جامعه ديني، اين حركت از اصل به فرع و از متن به حاشيه چند سالي است كه خواسته و ناخواسته در كشور جريان پيدا كرده است و به انحاي گوناگون هم بدان پرداخته مي‌شود در نمايشگاه قرآن نيز جا باز كرده و باعث شده تا شاهد اتفاقات نامأنوسي در اين حوزه باشيم.

به راستي توليد و معرفي چادرها با انواع مدل‌هاي توردار، روبان‌دار، ‌كلاه‌دار كمرتنگ و رنگ‌هاي مختلف نشانگر رعايت حجاب و عفاف در جامعه است يا نوعي تبرج و خودنمايي براي خانم‌هاي محجبه؟! اگر از مانتوها و پوشش‌هاي ناجور گلايه مي‌شود، آيا چنين پوشش‌هايي كه برچسب حجاب و عفاف را هم خورده‌اند بايد رضايت و اطمينان‌خاطر داشت؟! يكي دو سال قبل در رسانه ملي مجري خانم با پوشيدن چادرهاي رنگي ملي درصدد بود تا پيشقراول اين تحول فرهنگي- اجتماعي باشد كه بعد از اعتراضات متعدد از سوي مخاطبان متدين و عدم استقبال از اين نوع پوشش‌هاي نامتعارف، راه به جايي نبرد و چادر‌ها رواج پيدا نكرد اما حالا در دامان نمايشگاه بين‌المللي قرآن كه مهمانان و مسلماناني از كشورهاي مختلف دنيا دارد، بخشي به نام حجاب و عفاف تعبيه شده كه با رنگ و لعاب و تبليغات زيادي بزرگنمايي هم مي‌شود و چادرهاي نامتعارف و ناجور با حضور مسئولان فرهنگي و متصديان براي جامعه معرفي مي‌شوند، ‌البته توجه به پوشش‌هاي اسلامي خوب و نيكوست اما اينكه از چه راه و روشي صورت بگيرد و چگونه باشد، به‌مراتب بيشتر اهميت دارد، حتي در اين بخش چادرهاي مدل‌دار به مانكن‌هايي پوشانده شده كه بيشتر تداعي‌كننده مانتوهاي ناجور در فروشگاه‌هاست تا بيانگر حجاب!
يادمان نرود اصل حجاب و پوشش اسلامي براي آن است كه جلوه‌گري و خودنمايي‌ نباشد و سلامت اجتماعي تضمين شود وگرنه چه تفاوتي بين اين نوع پوشش با مانتوهاي ناجور از افراد شل حجاب است؟! چرا بايد دختران نوجوان و جوان را به چنين پوشش‌هاي نامطلوب تشويق كنيم؟! به نظر مي‌رسد بايد در اين زمينه فرهنگ‌سازي شود و علت داشتن حجاب و عفاف تفهيم شود نه اينكه از سر تفنن و تنوع، طراحان مدي را روانه بازار كنند كه تاريخ مصرف دارد تا دوباره مدل ديگري طراحي شود، يقيناً اين نشان‌دهنده توجه به حجاب و عفاف نيست، اگر زماني چادر قجري مد بود به‌خاطر نوع پوشش چين‌دار و گشاد و دوتكه‌اي بود كه خانم‌هاي متدين آن زمان براي اينكه چادر كلاً از سرشان كشيده نشود، طراحي كرده بودند كه حالا در شكل و شمايلي تقريباً نامتعارف مد شده است.

به‌طور حتم فرهنگ‌سازي در هر مسئله‌اي، واجب واجبات است به خصوص در مورد حجاب كه اول بار بايد از رده‌هاي بالا، يعني مسئولان و متوليان امر شروع شود، سپس به ساير آحاد جامعه انتقال يابد، ‌زيرا هميشه مسئولان علت و مردم معلول بوده‌اند. فراموش نكنيم دشمنان اسلام از حجاب و عفاف زنان محجبه كه جلوه‌گري ندارد و باعث سلامت جامعه مي‌شود واهمه دارند و به دنبال حذف و كمرنگ كردن آن هستند، به‌همين خاطر زنان محجبه غربي را تحت فشار و تنگنا قرار مي‌دهند پس چرا بايد ما خودمان در جامعه ديني كه مدعي ام‌القراي جهان اسلام هستيم و چشم مسلمانان سراسر جهان به ما دوخته شده است، خواسته يا ناخواسته آ‌ب به آسياب دشمن بريزيم و با ترويج چنين پوشش‌هاي ناجوري با برچسب حجاب اسلامي، حملات دشمنان در جبهه جنگ نرم را تسهيل بخشيم؟! بدون اينكه آنها خودشان را به دردسر بيندازند و هزينه كنند، ‌حجاب زن مسلمان دچار تحريف ‌شده ارائه دهيم كه قطعاً هم مورد قبول خانم‌هاي محجبه كشورمان نيست.

در اين نوع پوشش‌هاي مد شده اسلامي كه به قول معروف به مارماهي مي‌ماند نه اين تمام نه آن تمام، تكليف مشخص نيست كه حجاب براي چه چيزي لحاظ شده است و فرق يك خانم محجبه چادري با پوشش اسلامي با خانمي كه لباس ناجوري به تن دارد، چيست؟ بنابراين در اين فرهنگ‌سازي نيمه‌كاره و بدفرم، تنها هزينه‌هاي سنگيني از بيت‌المال صرف چنين طرح‌هاي ناكارآمد و زودگذري مي‌شود كه به‌جاي ترويج فرهنگ حجاب و عفاف صرفاً تنوع‌طلبي را ايجاد مي‌كند كه دوامي ندارد بعد از مدتي دوباره طرحي و مدلي ديگر وارد بازار شده و همين قضايا تكرار مي‌شود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved