آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 17 مرداد ماه 1391 برابر با 2012 Tuesday 07 August

شکست سیاست ارزی "نظام" و مفهوم عملی آن

منصور امان

یک روز پس از آنکه رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد، نرخ دُلار دولتی تا ده روز آینده افزایش خواهد یافت، قیمت دُلار آمریکا در بازار ارز با یک جهش اُفقی به 2200 تومان رسید. با این حال، تاثیرات راهکار اقتصادی حُکومت برای رویارویی با تنگنای فروش نفت و تامین ارز خارجی، فقط به تابلوی صرافیها و دست نوشته های دلالان محدود نخواهد شد.

نخُستین نتیجه گیری از سُخنان روز یکشنبه آقای بهمنی برای اقتصاد کشور، اعتراف به یک راز سر گُشاده است که رهبران و پایوران رژیم ولایت فقیه تاکنون با تبلیغات دروغ و رجز خوانی آن را انکار می کردند.

آنچه رییس بانک مرکزی اعلام کرده، اعتراف به ناتوانی حُکومت در حفظ سطح نرخ ارز دولتی با توسُل به اهرُمهای مالی است که در اختیار دارد. وی به این ترتیب آشکار کرده که ذخایر ارزی کشور محدود و منابع تامین ارز محدود تر است و فراتر از آن، گران کردن نرخ مرجع ارز، آخرین گُریزگاهی نخواهد بود که قافله پریشان "اقتصاد مُقاومتی" به آن روی می آورد.

فوری ترین و مُشاهده پذیرترین آثار این وضعیت، سُقوط گام به گام ارزش پول ملی و افزایش بهای ارزهای خارجی در برابر آن است؛ عاملی که بی درنگ به صورت تورُم و افزایش جهشی قیمت کالاها یا نایابی آن در بازار خود را به نمایش خواهد گذاشت.

در بُعد دیگر، تولید داخلی که پس از سیاستهای ریاضتی حذف یارانه ها و گرانی خدمات دولتی با رکود مواجه گردیده، با وجود گران شدن دوباره مواد اولیه و مخارج تولید، به گونه عملی امکان بازسازی خود را از دست داده و زیر آوار واردات به تدریج دفن خواهد شد.

مفهوم شکست سیاست ارزی "نظام" برای مردُم، روبرو شدن با موج جدید گرانی و بیکاری و خالی شدن هر چه بیشتر سُفره آنان است. رژیم ولایت فقیه هزینه کوته بینی و بی لیاقتی خود را همچنان از کارورزان و تُهی دست ترین اقشار جامعه می ستاند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved