آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 16 مرداد ماه 1391 برابر با 2012 Monday 06 August

خانه ‌نشينی كشاورزان و ظهور مافيای چای

شرق: كشاورزان چايكار اين روزها خانه‌نشيني پيشه كرده‌اند و روزگار خود را با نگراني از اتفاقات آينده و البته انديشيدن به تغييرشغل سپري مي‌كنند. چايكاران و باغداران در شمال كشور و سيب‌زميني‌كاران در مركز و غرب كشور از جمله اقشاري هستند كه گرفتار تدبير نادرست برنامه‌ريزان حوزه كشاورزي شده‌اند؛ تدبيري كه در آن برنامه جامع كشت و سازوكار حمايتي از محصولات مزيت‌دار هر استان جايي ندارد.
اين وضعيت اما چندماهي است كه نمود بيشتري پيدا كرده و فعالان حوزه كشاورزي با حساسيت بيشتري اخبار مربوط به انتزاع وظايف كشاورزي را دنبال مي‌كنند چراكه به باور بسياري از آنها ناهماهنگي در اين وزارتخانه زياد است و از كنار اين ناهماهنگي‌ها مسايلي همچون افزايش بي‌سابقه قيمت مرغ در كشور كه منجر به خلع‌يد وزارت كشاورزي از تنظيم بازار اين محصول و واگذاري آن به وزارت صنعت بروز پيدا كرده است.
نوسان قيمت پياز، سيب‌زميني و البته گوجه‌فرنگي در كنار ساير محصولات باغي و جاليزي از جمله مواردي است كه به باور كارشناسان تنها دليل آن نبود برنامه جامع در اين حوزه و تقويم توليد است.
كشاورزاني كه امروز پياز را به هر كيلوگرم‌هزار تومان به فروش مي‌رسانند هنوز فراموش نكردند كه تا همين چندماه پيش برداشت پياز از زمين صرفه اقتصادي نداشت و محصول خود را در زيرزمين دفن مي‌كردند. سيب‌زميني‌كاران نيز شرايط مشابه دارند و البته هراس از انتزاع وظايف حوزه بازرگاني و واگذاري آن به وزارت جهاد كشاورزي؛ هراسي كه انتشار خبر غيبت نماينده اين وزارتخانه در تعيين تكليف ميزان جايزه تشويقي براي صادركنندگان اين محصول و تبيين سازوكار حمايت از آنها، آن را دو چندان كرده است.
به هر حال سوال اينجاست كه آيا وزارتخانه‌اي كه در انجام امور جاري و قوانين حوزه خود عاجز است خواهد توانست بار سنگين تنظيم بازار و مديريت آن را به دوش بكشد. شايد بد نباشد نگاهي به وضعيت چايكاران در سال‌هاي اخير داشته باشيم جايي كه به گفته رييس اتحاديه آن سازمان تاخير 90 روزه در پرداخت مطالبات كشاورزان چايكار داشته است و امروز با نفوذ مافياي چاي در وزارت جهادكشاورزي ديگر اميدي به ادامه حيات چايكاري در ايران نيست. براساس اين گزارش ايرج هوسمي در گفت‌وگو با مهر درخصوص پرداخت مطالبات چايكاران در سال‌جاري، اظهار داشت: با وجود اينكه رييس سازمان چاي كشور اخيرا اعلام كرد قرار است مبلغ 10‌ميليارد تومان از مطالبات چايكاران كشور را پرداخت كنيم اما متاسفانه هنوز اين مبلغ پرداخت نشده است.
وي افزود: سازمان چاي كشور تنها مطالبات كشاورزان چايكار را تا 18 ارديبهشت سال‌جاري پرداخت كرده است و مابقي مطالبات را كه شامل «نيمه دوم ارديبهشت، نيمه اول خرداد، نيمه دوم خرداد، نيمه اول تير، نيمه دوم تير و نيمه اول مردادماه سال‌جاري» است را به كشاورزان چايكار پرداخت نكرده است. رييس اتحاديه چايكاران كشور در ادامه با بيان اينكه هم‌اكنون بسياري از كارخانجات چاي شمال كشور به دليل شرايط بداقتصادي يا تعطيل شده‌اند يا در حال تعطيلي هستند، گفت: براين اساس، كشاورزان چايكار مجبورند برگ سبز چاي خود را به مناطق ديگري ببرند كه اين اقدام موجب بروز مشكلاتي مي‌شود.
وي با انتقاد از عملكرد سازمان چاي گفت: اگر سازمان چاي كشور برنامه مدوني براي اين كار داشت، ديگر چنين مشكلاتي به وجود نمي‌آمد. هوسمي با تاكيد بر اينكه سازمان چاي در حال حاضر دچار سوءمديريت شده است، گفت: متاسفانه سازمان چاي از زماني كه زيرنظر وزارت جهادكشاورزي رفته است، با وجود اينكه همه تصور مي‌كردند وضعيتش بهتر از قبل مي‌شود، عملكردش به مراتب بدتر از گذشته شده است. وي اضافه كرد: در زماني كه سازمان چاي زير نظر وزارت بازرگاني وقت بود شرايط خيلي بهتر بود به‌طوري‌كه به كشاورزان در آذرماه هر سال بدون گرفتن هيچ بهره‌اي مساعده پرداخت مي‌كرد و همچنين كودشيميايي ارزان‌قيمت در اختيار كشاورزان چايكار مي‌گذاشت. رييس اتحاديه چايكاران كشور بيان داشت: در حال حاضر سازمان چاي نه‌تنها مساعده به كشاورزان چايكار نمي‌دهد بلكه حق‌الزحمه عادي آنها را هم پرداخت نمي‌كند و از دادن كود شيميايي به كشاورزان چايكار مضايقه مي‌كند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved