آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 13 مرداد ماه 1391 برابر با 2012 Friday 03 August

اقتصاد کشاورزی درحال ورشکستگی است

یک نماینده مجلس شورای اسلامی هشدار داد که اقتصاد کشاورزی در حال ورشکستگی است.

به گزارش «تابناک»، منصور حقیقت‌پور، نماینده اردبیل، نیر و نمین گفته است: اقتصاد کشاورزی در کشور، در حال تبدیل شدن به یک اقتصاد ورشکسته است. زحماتی هم که در این عرصه کشیده می‌شود، سودی برای کشاورز ندارد. امروز چه مدیریت‌های ضعیف، چه قانونگذاری ضعیف و چه نبود قوانین محکم حمایت‌کننده، باعث شده که کشاورزان ما از کار تولیدی دست کشیده و به سمت مشاغل خدماتی و واسطه‌ای تمایل پیدا کنند.

وی در ادامه یادآور شد: اگر در سال‌های گذشته، ده میلیارد دلار اعتبار برای واردات مواد ‌غذایی و کشاورزی داشتیم، متأسفانه هم‌اکنون این میزان به سی میلیارد دلار رسیده است؛ به عبارت بهتر، یعنی این ‌که ما بیست میلیارد دلار از تولیدات کشاورزی خود را از دست داده‌ایم، چرا که اقتصادی نیست و فعالیت در بخش کشاورزی منتج به سود مناسب و معقول نمی‌شود.

این نماینده مجلس رژیم افزود: قیمت‌های تضمینی در کشور عادلانه نیست. استان اردبیل با تولید ۸۳۵ هزار تن محصول، قطب تولید محصول سیب‌زمینی در کشور است. هر کیلو سیب‌زمینی برای کشاورز نزدیک دویست تومان هزینه دارد. در چنین حالتی دولت چرا قیمت خرید تضمینی ۱۳۵ تومان را مشخص می‌کند؟ مگر بخش خصوصی توان پرداخت خسارت را دارد؟ همچنین در زمینه محصول گندم، قیمت ۳۹۵ تومان برای هر کیلو عادلانه نیست. ما حاضریم گندم را با بهای بالا‌تر از این مقدار از خارج کشور وارد کنیم اما نمی‌پذیریم که قیمت بالاتری برای این محصول در نظر بگیریم تا کشاورز نیز مورد حمایت قرار بگیرد. این در حالی است که متأسفانه در چند سال اخیر، نتوانسته‌ایم بهای خرید گندم تضمینی را به کشاورز بپردازیم.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved