آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 10 مرداد ماه 1391 برابر با 2012 Tuesday 31 July

باغ‌ها می ‌سوزند و برج‌ها می‌رويند

ایسنا: صداي خرد شدن ساقه‌ها زير هرگام، پژواكي عميق در تمام جسمت دارد، چرق، چرق، چرق، ... اين صداي ويراني درختاني است كه روزگاري سبز و بلند بالا بر شانه‌هاي زمين رسته بودند؛ درخت‌هايي كه يا خشكانده يا سوزانده شده‌اند و جايشان كوه‌هايي از آهن و آجر، گرفته است تا همه چيز را از شهرت بگيرد!

پرده‌اي از اشك در بعداز ظهر گرم گرم تابستان، مقابل چشمت را گرفته و نمي‌گذارد زوم كني و كادر دوربين را ببندي و شاتر را بچكاني و آرام مي‌چكد، از گوشه چشمت، سر مي‌خورد بر دامن طبيعتي كه حالا ديگر طبيعي نيست، ديگر باغ نيست، انگور ندارد. هوا چقدر گرم است، حتي ميان سايه‌هاي مصنوعي اين ساختمان‌هاي بلند.

سال‌هاست روند باغ سوزي و باغ‌كوبي و تخريب باغ‌ها و تبديل آن به ساختمان‌هاي ريز و درشت در شيراز ادامه دارد، چه باغ‌هايي كه در دل مجموعه باغ‌هاي قصردشت كه به گفته تمام صاحب‌نظران، مجموعه‌اي بسيار گرانب ها براي هر زيست‌بومي محسوب مي‌شود و در تلطيف فضاي شهري نقشي غيرقابل انكار داشته و دارد و چه در بخش‌هاي شمال‌غرب اين شهر كه روزي هرنقطه‌اي از آن باغ بود و مصفا.

طي سال‌هاي گذشته تعداد زيادي از باغ‌هاي قصردشت به عمد و غيرعمد، سوزانده و خشكانده شد تا شايد از قبل صاحبان باغ‌هايي كه درآمد ساليانه‌اشان كفاف معاش يك‌خانوار را هم با زحمت مي‌داد،‌ با مدد تفكيك زمين‌هاي هكتاري آن و ساخت برج و بارو، به ثروتي برسد و خانه و ماشين و مغازه‌اي، دست و پا كند.

هنوز هم اين روند وجود دارد،‌ هنوز هم صبح زود، هنگامه سرخي افق، زماني كه اذان صبح طنين‌انداز مي‌شود، يا بعد از نيمه شب، اگر گذري به ميانه باغ‌ها داشته باشيم، بوي سوختگي را به‌خوبي مي‌توان استشمام كرد! بويي كه شايد تنها مشام شهروندان را بنوازد!

هنوز هم باغ‌هايي در اين شهر وجود دارد كه آرام آرام به بهانه نبود آب و خشكسالي، خشكانيده مي‌شوند؛ باغي كنار شركت برق منطقه‌اي فارس، يا آن‌سوتر انتهاي خيابان خليلي و كنارگذرهاي خلوت شهر يا در دامنه كوه‌هاي شمالي، آنجا كه تونل‌هاي دوقلو مانند نوزاداني، روند رشد را طي مي‌كند تا به تونل‌ تبديل شوند.

هنوز هم چشم‌ها از ديدن بسياري مناظر به اشك مي‌نشيند و براي آينده شيراز نگراني مي‌كنند.

شهردار منطقه يك شيراز در اين خصوص به خبرنگار ايسناي منطقه فارس، گفت: روند باغ‌سوزي يا خشكاندن باغ‌ها به خصوص در محدوده قصردشت را نمي‌توانيم انكار كنيم، اگرچه اثبات عمد يا غيرعمد بودن آن كاري كارشناسي است.

اشكان ضرغامي البته معتقد است اين روند بسيار كند و بطئي انجام شده است.

وي گفت: يكي از بهترين راه‌هاي نگهداري بقاياي باغ‌هاي قصردشت، تملك اين باغ‌ها توسط شهرداري شيراز است.

ضرغامي با تاكيد بر اين‌كه مسئوليت باغ‌هاي قصردشت برعهده ستاد ساماندهي باغ‌هاي شهرداري شيراز است، افزود: در ميان باغ‌ها حتما با مواردي مواجه شده‌ايد كه شهرداري به‌واسطه تخلفات اقدام به اعمال قانون و تملك باغ براساس قوانين موضوعه كرده است اما باز هم تخلفاتي هست.

وي، ساخت و ساز پنهاني در باغ‌ها را هم قبول دارد و بر لزوم نظارت هم تاكيد مي‌كند؛ وي افزود: آنچه كه در اراضي موسوم به «جبل دراك» اتفاق افتاد در راستاي حفظ باغ‌هاي قصردشت بود!

او ادامه داد: حتما به خاطر داريد كه در آن نقطه، باغ‌هاي انگور ديم وجود داشت؛ باغ‌هايي كه نه مي‌توان گفت در فضاي سبز شهر تاثيري داشت، نه سرانه اين فضا محسوب مي‌شد و نه درآمدي كافي براي صاحبانش به‌دنبال داشت.

ضرغامي گفت: در قالب طرحي و براي رسيدن به اين هدف كه باغ‌هاي قصردشت به تملك شهرداري درآيد و خريداري شود، اجازه تغيير كاربري املاك جبل دراك داده شد تا از محل عوارض آن منطقه، باغ‌ها خريداري شود.

وي البته در خصوص ميزان درآمد كسب شده از آن محل و اين‌كه چه ميزان باغ از محل اين درآمدها خريداري شد، اطلاع دقيق ندارد و ما را به ستاد باغ‌ها و مسئول آن حواله مي‌دهد.

عضو جديد شوراي اسلامي شهر شيراز كه در اولين نطق خود، به لزوم حفظ باغ‌ها، اشاره و از تبديل باغ‌ها و اراضي جبل دراك به ساختمان‌هاي مرتفع ابراز گلايه‌مندي كرده بود، گفت: جبل دراك يكي از زيباترين چشم‌اندازهاي شيراز بود كه قرباني شد و در عمل، شايد اين طرح تنها 35 درصد توفيق داشت.

محمد حق‌نگر با بيان اين‌كه باغ‌هاي قصردشت را هم به‌تدريج از دست مي‌دهيم، افزود: روند تخريب باغ‌هاي قصردشت رو به افزايش است، در حالي‌كه جايگزين‌هاي خوبي به‌جاي باغ‌ها داريم اما متاسفانه فرهنگ تخريب اين باغ‌ها به‌نوعي، عام و به عارضه‌اي تبديل شده كه دامن شهر را گرفته است.

وي اضافه كرد: تمام متمولين شيراز با هجوم به محور نيايش، كمر همت را بر تخريب باغ‌ و احداث املاك گرانقيمت بسته‌اند، حال آنكه نقاط ديگري هم براي بنا كردن اين خانه‌هاي گرانقيمت مي‌توان در شهر پيدا كرد.

حق‌نگر، وارد كردن لطمه به باغ‌هاي قصردشت را لطمه به همه شهر و شهروندان و نوعي حق‌الناس دانست و افزود: قيد مالكيت يك باغ، داشتن مجوزي براي دست‌اندازي و تخريب آن به مالك نمي‌دهد.

عضو شوراي شهر شيراز معتقد است، باغ‌هاي قصردشت در شيراز و ساير باغ‌هايي كه به‌صورت پراكنده در حريم سومين حرم اهل‌بيت(س) وجود دارد، سرمايه‌اي ملي هستند و حفظ و حراست از آن وظيفه همه مردم و به خصوص مالكان اين املاك است.

وي خاطرنشان كرد: به‌نظر مي‌رسد شورا و شهرداري بايد به فكر يافتن جايگزين‌هاي مناسب يا كاربري‌هاي مناسب با هدف حفظ باغ‌ها باشند و زمان بيشتري را به اين مهم اختصاص دهند.

به گزارش ايسنا، هر روز زخمي بر پيكر باغي، دل را ريش مي‌كند و جيب‌هايي را پر پول! كاش به‌خودمان بياييم، كاش تا همه باغ‌ها از دست نرفته، براي حفظ آنچه مانده‌است تلاش كنيم، كاش در ميان صدها دستور كار شورا، بار ديگر شاهد يك دستور كار باغ‌هاي قصردشت باشيم، كاش ..

دود باقي مانده از سوختن درخت‌ها غليظ‌تر از آنست كه بتواني مانع فرو چكيدن اشك‌هايت شوي اما كاش اين اشك‌ها چشم‌ها را بشويد، براي بهتر ديدن، براي بهتر زوم كردن، براي بهتر كادر كردن و شاتر را بلاخره مي‌چكاني....




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved