آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 2 مرداد ماه 1391 برابر با 2012 Monday 23 July

كارخانه ايران ‌پويا در آستانه تعطيلی است

ایلنا: روند از کار افتادن واحدهای صنعتی کشور، به کارخانه با سابقه و بزرگ ایران پویا، سازنده یخچال و مقاطع مس و برنج نيز رسيده است که این مساله باعث تعدیل نیروی کار این کارخانه شده است.

به گزارش ایلنا، كارخانه ایران پویا (جنرال استیل) از چندی پیش بعلت مشکلات اقتصادی، اقدام به تعدیل و یا اخراج کارگران و همچنین منحل کردن بخش یخچال سازی کرده است.

شرکت ایران پویا بعنوان یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات صنعتی ایران، درحالی رو به تعطیلی می‌رود که زماني بعنوان یکی از کارخانجات مادر در خاورمیانه محسوب می‌شده است. به طوریکه دستگاه‌های اين كارخانه را در کمتر کارخانه‌ي منطقه مي‌توان يافت. اما اينك به دلیل مشکلات رو به افزایش کشور در زمینه اقتصاد، توان رقابت با محصولات خارجی را ندارد.

از سوی دیگر به دلیل ورود و تبليغات گسترده کالاهای مشابه خارجی، استقبال از یخچالهای تولید ایران پویا به شدت کاهش یافته و عمده درامد‌های این شرکت در حال حاضر از محل ساخت پروفیل‌های آلومینیوم و مقاطع مس و برنج تامین می‌شود که آنهم به دلیل شرايط تحريم‌ها اكنون به سختی فراهم می‌شود.


بخش تولید یخچال تعطیل می‌شود

به گفته یکی از کارگران کارخانه ایران پویا، مسئولان این کارخانه قصد دارند بخش تولید یخچال را تعطیل و همه کارگران این بخش را نیز تعدیل کنند.

این درحالی است که بسیاری از این کارگران که به صورت پیمانکاری با شرکت ایران پویا همکاری دارند، سابقه‌ای در حدود ۱۰ الی ۱۵ سال دارند که اين سابقه در تصمیم گیری مدیران لحاظ نمی‌شود.

دستمزد و حق بیمه کارگران پرداخت نشده است

به گفته عبدی‌پور، یکی از اعضای شورای اسلامی کار کارخانه ایران پویا، تعدادي از کارگران کارخانه ایران پویا ۲ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین حق بیمه بعضی از این کارگران به مدت ۴ ماه از سوی کارفرما پرداخت نشده است.

این فعال کارگری، وضعیت تولید کارخانه ایران پویا را وخیم گزارش و تاکید کرد: در فاز اول تعدیل نیروی این کارخانه ۳۷ نفر بيكار شدند و قرار است ۳۵ نفر دیگر نیز در فاز دوم بیکار شوند که تا امروز شورای کارخانه از این امر جلوگیری کرده است.

عبدی‌پور، در تشریح مشکلا ت حقوقی و بیمه کارگران ایران پویا گفت: کارگران شرکت ایران پویا که سابقه‌ای ۵۰ ساله در تولید یخچال دارد، به ۳ دسته استخدامی، پیمانی و قراردادی تقسیم می‌شوند که در این میان، حقوق کارگران استخدامی هر ۲ ماه یکبار پرداخت می‌شود و سهمیه ناهار روزانه این افراد نیز قطع شده است.

وی افزود: درحال حاضر مزایا و اضافه کار کارگران کارخانه قطع شده است و نکته دردناک‌تر در این شرایط وقتی است كه کارگران برای دریافت بیمه بیکاری به بیمه مراجعه می‌کنند و مسئولان بیمه اعلام می‌کنند که حق بیمه کارگران شرکت از سوی کارفرما پرداخت نشده است.

عضو شورای اسلامی کار کارخانه ایران پویا، تورم و اختلاف میان پیمانکار و کارفرما را یکی از علتهای عدم پرداخت حقوق کارگران عنوان و تصریح کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی، پیمانکار و کارفرما نمی‌توانند پاسخگوی نیاز و حق و حقوق کارگران باشند و هرکدام مسئولیت خود را به گردن دیگری می‌اندازد.

گفتني است ایران پویا یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان لوازم خانگی در ایران است، که در سال ۱۳۳۶ با نام شرکت پارس آمریکا با سرمایه اولیه ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال تأسیس شد و این شرکت با نام تجاری جنرال استیل تولید انواع یخچال‌های خانگی و مقاطع مس و برنج را در سال ۱۳۳۸ آغاز کرد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved