آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 26 تیر ماه 1391 برابر با 2012 Monday 16 July

منبع حکومتی: آيا فتنه اقتصادی آغاز شده است؟

خبرگزاري آريا - گراني ها گويا تمامي ندارد. يک روز لبنيات گران مي شود و روز ديگر گراني در حوزه مسکن و حمل و نقل عمومي بيداد مي کند ، حالا هم گويا مقصد جديد گراني، مرغ و تخم مرغ است.

حالا سوال اصلي اين است که علت اصلي اين گراني ها چيست؟ و چرا مانند گذشته پس از دوره اي کوتاه به پايان نمي رسد؟
در اين ميان عده اي بر اين باورند که شايد دست هاي پشت پرده براي مقاصدي خاص فعال هستند،مقاصدي همچون : ناکارآمد نشان دادن دولت و يا ناراضي کردن مردم .

برخي نيز بر اين باورند که دست هاي پشت پرده مي خواهند حربه زنگ زده و ناکارآمد تحريم را موثر نشان دهند! حال آن که همه شواهد گوياي اين است که گراني هاي اخير هيچ ربطي به تحريم ها ندارد و دست هاي پشت پرده به دنبال ايجاد فتنه اي جديد هستند!

رييس کميسيون اقتصادي مجلس : فتنه جديد در راه است
رييس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اين که شدت گراني ها به صورت فعلي ناشي از تحريم ها نيست گفت : جريان و فتنه اي جديد توسط افراد سودجو در راه است. ارسلان فتحي پور در گفتگو با آريا اظهار داشت : تاثير تحريم ها بر گراني هاي اخير به شدتي که در حال حاضر در بازار شاهد آن هستيم نيست و به نظر مي رسد افرادي سودجو با اختلال در بازار در صدد ايجاد جريان و فتنه اقتصادي در کشور هستند. وي با بيان اين که کساني که معتقدند 3 نرخي کردن ارز فساد به وجود مي آورد، در حال حاضر بايد پاسخگو باشند که آيا در شرايط فعلي فساد وجود ندارد؟ ارز مرجع در کجا هزينه مي شود که مردم بايد کالاهاي اساسي خود را با چندين برابر قيمت واقعي خود تهيه کنند ؟ وي با اشاره به بالا رفتن قيمت مرغ تا سقف کيلويي 8 هزار تومان گفت: بايد از آقاياني که مي گفتند ارز بايد تک نرخي شود پرسيد چرا قيمت مرغ به 8 هزار تومان رسيده است؟
کسي که عرضه نداشته باشد بازار را تامين و مديريت کند بايد از سر ميزش هم خداحافظي کند.
فتحي پور گفت: کساني که به دنبال افزايش نقدينگي در کشور و هدايت آن هر روز به يک بازار جديد هستند تروريسم هاي اقتصادي هستند که از اين وضعيت سود هاي کلان عايدشان مي شود. وي در ادامه با اعلام اين که بسته اقتصادي مجلس هفته آينده درکميسمون اقتصادي بررسي خواهد شد خاطر نشان کرد: اجراي راهکارهاي اين بسته در کنترل قيمت ها و سامان گرفتن وضعيت اقتصاد کشور بسيار موثر خواهد بود.
رييس کميسيون اقتصادي مجلس افزود: بارها تاکيد کرده ام که اگر نرخ ارز هدفمند شود ، گراني و تورم کنترل خواهد شد.

عضو هيئت رئيسه اتاق بازرگاني تهران: بي برنامگي و سوءمديريت دلايل وضع فعلي اقتصاد است

عضو هيئت رئيسه اتاق بازرگاني تهران معتقد است که همه اين گراني ها از سوء مديريت و بي برنامگي مسئولين امر نشآت مي گيرد.
سيد حميد حسيني عضو هيئت رئيسه اتاق بازرگاني تهران در گفتگو با آريا با بيان مطلب فوق ، اظهار داشت: عده اي معتقد هستند که آقايان سياسي با برنامه ريزي براي ايجاد اختلال در اقتصاد و گران کردن جنس هاي قصد بهره برداري اقتصادي و سياسي از اين موضوع را دارند، ولي به اعتقاد بنده اين آقايان اهل اين کارنيستند و قابليت انجام اين کار را ندارند.
اين فعال اقتصادي با بيان اينکه سوء مديريت و عدم برنامه ربزي از دلايل اصلي گران شدن کالا است ، تاکيد کرد: علاوه بر مسائل بانکي و هدفمند کردن يارانه ها ، عدم برنامه يزي براي ورود کالاها و تامين کالاها از ديگر دلايل اين نابه ساماني اقتصادي است.
به گفته عضو هيئت رئيسه اتاق بازرگاني بازرگاني تهران مي بايست دولت يکي برنامه ريزي اصولي در زمينه کنتر ل گراني ها و قيمت اقلام انجام دهد

عضو کميسيون اقتصادي مجلس : دروغ مي گويند ، گراني هيچ ربطي به تحريم ندارد

گراني ها ي اخير ناشي از تاخير در تحويل مواد اوليه و نهاده ها به واحدهاي توليدي است
عضو کميسيون اقتصادي مجلس در گفتگو با آريا با رد افزايش قيمت ها تحت تاثير شرايط تحريم گفت: گراني ها ربطي به تحريم ندارد ، چراکه ما از اول انقلاب تا کنون تحريم هستيم ومردم شرايط زندگي خود را با وضعيت تحريم تطبيق داده و تاثير اين موضوع بر ميزان افزايش قيمت ها و زندگي مردم بسيار کمرنگ است.
عبدالکريم رجبي با بيان اين که واحدهاي توليدي در چند ماه اخير به دليل تاخير در دريافت مواد اوليه و نهاده ها با کاهش توليد روبرو بوده اند گفت: اين امر در گراني هاي اخير تاثير بسزايي داشته است. نماينده گلستان در مجلس خاطر نشان کرد : با پيگيري هاي به عمل آمده و جلساتي که در اين زمينه با وزير جهاد کشاورزي و صنعت و تجارت داشتيم ، قرار بر اين شد که اين مشکل مرتفع و مواد اوليه به موقع به دست صاحبان توليد برسد.
وي افزايش قيمت شديد مرغ در روزهاي اخير را در پي عدم هماهنگي جهت تحويل نهاده ها به مرغداري ها دانست و افزود : مجلس در اين زمينه پيگيري هاي لازم را انجام داده و با توجه به اين که بيشتر مرغداري ها در شمال کشور فعال هستند مجمع نمايندگان خطه شمال در اين باره به طور جد پيگير اين مسئله بوده و طي مذاکراتي که با وزير کشاورزي داشتيم ، قرار بر اين شد که مشکل تامين نهاده ها برطرف شود و ضمنا تسهيلاتي هم در اختيار مرغداري ها قرار بگيرد که هم اکنون دستور وزير در اين باره صادر شده است وبه زودي تسهيلات در اختيار واحدهاي مرغداري قرار خواهد گرفت.

آل اسحاق : فتنه اقتصادي همان تحريم است

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با بيان اينکه تحريمهاحدود 15 درصد گراني ها راتشکيل مي دهد، عنوان کرد: بازيگر اصلي در بحث گراني ها مجموعه سياستها و تدابير اقتصادي وتنظيم عوامل تعادل اقتصادي در بحث عرضه و تقاضاي کالا است.
يحيي آل اسحاق رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران در گفتگو با آريا با بيان مطلب فوق ، اظهار داشت: مسائل مربوط به گراني همان مسائل قديمي گراني و گران فروشي است و بايد مسائل پايه اي گراني را در حوزه هاي اقتصادي جستجو کرد .
آل اسحاق با بيان اينکه مهم ترين علت گراني بحث عرضه و تقاضا است، تاکيد کرد: بدين معنا که اگر عرضه کمتر از تقاضا باشد اولين نتيجه آن بر روي قيمت است و آن را بالا مي برد؛گراني وجود دارد ونبايد کسي در آن شکي به خود راه دهد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با اشاره به اينکه بايد ببينيم در بحث عرضه مشکل داريم و يا بحث تقاضا ، ادامه داد:ما در دو مقوله عرضه و تقاضا مديريت درستي را شاهد نبوده ايم ومقدار عرضه و تقاضا متناسب با واقعيت ها نيست وبويژه در مورد کالاهايي که مورد استفاده مردم بيشتر مردم است .
اين فعال اقتصادي با بيان اينکه حدود 70 درصد کالاهاي کشور که مورد نياز اکثريت مردم است اقلامي چون پوشاک مواد غذايي ، بهداشت ، مسکن و... را شامل مي شود، اذعان داشت: بايد يک نظام مديريت درباره تامين و توزيع و عرضه کالاها کاملا اين مراحل را زير ميکروسکوپ قرار دهد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران افزايش حجم نقدينگي در دست مردم را يکي ديگر از عوامل گراني ها برشمرد و اعلام کرد: با بالا رفتن حجم نقدينگي در دست مردم و تزريق نقدينگي از راه هاي ديگر تقاضا براي خريد کالا بالا مي رود که در آن صورت با کمبود کالا مواجه مي شويم.
آل اسحاق در پايان تصريح کرد: اگرمقدار نقدينگي با توليد ناخالص داخلي همخواني نداشته باشد و همين طورحجم پولي که در جامعه است با حجم کالايي که در جامعه است اگر نخواند به طور اتوماتيک وار باعث بالارفتن قيمت ها مي شود
مسائل مربوط به تحريم به افزايش قيمت ها ربط دارد و در حدود 15 درصد تحريمها در بالارفتن قيمتها نقش دارد اما بازيگر اصلي در اين بين مجموعه سياستها و تدابير اقتصادي وتنظيم عوامل تعادل اقتصادي در بحث عرضه و تقاضاي کالا است.

عضو کميسيون کشاورزي مجلس :عده اي سرمايه دار نبض بازار را در دست گرفته اند

عضو کميسيون کشاورزي مجلس با بيان اين که مردم در آستانه ماه مبارک رمضان نبايد دغدغه گراني براي تامين مايحتاج خود داشته باشند گفت : عده اي سرمايه دار با انحصار در آوردن واردات برخي کالاها نبض بازار را در دست گرفته اند.
رحمت ا... نوروزي در گفتگو با آريا با بيان اين مطلب اظهار داشت : برخي از دولت مرداني که در تصميم گيري هاي اقتصادي کشور تقش بسزايي دارند به خوبي نتوانسته اند به وظايف خود عمل کنند و متاسفانه امروز شاهد هستيم که بعد از گذشت بيش از 30 سال از پيروزي انقلاب واردات برخي کالاها و به طور مثال دان و نهاده هاي مرغ و برنج در انحصار يکي و دونفر است که نبض اقتصاد وبازار کشور را در دست گرفته و در قيمت ها نوسان ايجاد مي کنند. وي با تاکيد بر اين که وزراي صنعت و کشاورزي بايد با برنامه ريزي هاي لازم درعرصه تصميم گيري ها ي اقتصادي فعال باشند گفت: نمايندگان مجلس نيز از وضعيت موجود ناراحت هستند ، و اعتقادمان بر اين است که مسئولين بايد در اين آشفته بازار تورم و گراني جدي تر وارد عمل شوند.
نوروزي افزود: تصميم گيري مجلس براي واگذاري برخي امور وزارت صنعت ، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزي نيز در راستاي بهبود در انجام امورات صورت گرفت.
عضو کميسيون کشاورزي مجلس با تاکيد بر اين که دست دلالان و واسطه گران بايد با يک استراتژي درست کوتاه شود گفت:چند نفر سرمايه دار امورات مربوط به واردات و صادرات کشور و به خصوص واردات را در دست گرفته اند و با ايجاد نوسان در قيمت ها در کشور مشکل ايجاد مي کنند. نماينده مردم علي آباد کتول در مجلس با اظهار اين که مقام معظم رهبري نحوه برخورد با مفاسد اقتصادي را مطرح کرد ه اند گفت: در حال حاضر مسئولين بايد در اين زمينه وارد شوند و به جا درمان پيشگيري کنند.
وي ادامه داد: در آستانه ماه مبارک رمضان مردم نبايد دغدغه گراني براي تامين مايحتاج خود داشته باشند و سه قوه بايد با هماهنگي با هم با هرکس که به دنبال ايجاد فتنه اقتصادي است برخورد جدي داشته باشند.

ايرج نديمي: دولت اوضاع را تحت کنترل گرفته است

نديمي اعلام کرد: دولت تمام عزم خود را جزم کرده تا بازار را کنترل کند و از افزايش قيمتها جلوگيري به عمل آورد.
ايرج نديمي نماينده و عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با آريا، در رابطه با علت گراني هاي اخير در بازار گفت: بخشي به عملکرد توليد، ميزان واردات و مديريت بازار دارد.
وي افزود : در گراني هاي اخير بيشترين نقش را توليد داخل دارد چرا که اگر در داخل کشور توليد محصولات ضروري کم بود بايد وارد مي شد تا در بازار با کمبود مواجه نمي شديم.اگر کنترل صنوف و يا کاهش هزينه توليد بود که همه اين عوامل وظيفه و حيطه اصلي سازمان کنترل و تنظيم بازار است تا با برنامه ريزي دقيق و به موقع از ايجاد چنين وضعي جلوگيري مي کرد.
وي خاطرنشان کرده است : مشکل بيش از اينکه سياسي باشد اقتصادي بوده و بيش از اينکه تحريم باشد به کنترل بازار بر مي گردد.هميشه در رابطه با گراني ها يک پاي دلالان وجود دارد به طوري که اين دلالان کالاها را خريداري کرده و با روش هاي مختلفي سعي در بالا بردن قيمتها مي کنند.به طوري که با شناسايي مناطقي که کالاها گرانتر است سعي مي کنند کالاهاي خود را عرضه و با قيمت بالاتري به فروش برسانند.
نديمي تاکيد کرد : اين انحصار احتکار و بازار سياه استفاده از فرصتهاي مختلف و ايجاد جنگ رواني مسئله اي است که دلالان و کساني که صنف واقعي نيستند براي سوجويي بيشتر مطرح مي کنند.
وي در مورد عملکرد دولت نيز گفت :وضعيت در برخي از استانها کنترل شده است و قيمتها در همه شهرها و استانها به يک ميزان نيست ولي دولت براي ايجاد قيمت يکسان کالاها در کل کشور بايد بازرسي و کنترل خود را افزايش دهد به طوري مي توان مشاهده کرد که در يک استان و در يک خيابان قيمت يک کالا با يکديگر متفاوت است.

وزير سابق دولت احمدي نژاد: دولت در گراني هاي اخير مقصر است / مجلس دائما در تعطيلات است

به گفته سليماني کساني که در نظام اقتصادي کشور اخلال ايجاد مي کنند بايد با آنها به شدت برخورد کرد.
محمد سليماني عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي و نماينده مردم تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي آريا در پاسخ به اين سوال که آيا واقعا کساني قصد دارند نظام اقتصادي کشور را بر هم بزنند و به نوعي قصد ايجاد فتنه اقتصادي را دارند، اظهار داشت: با مجلسي که دائم تعطيلات به سر مي برد و وقت زيادي را براي مباحث مهم اقتصادي مانند گراني نمي گذارد، هر کسي مي تواند در اين زمينه حرف بزند.
وزير اسبق ارتباطات دولت نهم افزود: چنين ادعاهايي بايد در کميسيون هاي مجلس بررسي شود و اگرچنين مطلبي صحت داشته باشد بايد به شدت با آن برخورد شود.
نماينده تهران با اشاره به اينکه دولت هم در گراني هاي اخير مقصر است، تصريح کرد: دولت بايد با تشکيل يک کميسيون در اين زمينه به موقع اطلاع رساني کند و جو رواني که از خود گراني مهمتر است را از بين ببرد.
سليماني اذعان داشت: قوه مجريه در مديريت گراني ها عملکرد قابل قبولي نداشته است و برخورد چنداني در اين زمينه از خود بروز نداده است.
وي افزود: اگر عملي را در اين زمينه انجام داده اند بايد اطلاع رساني کنند و بايد با مردم در ميان بگذارند مشکلات را ،.مردم ما مردم خوبي هستند و اگر مشکلات براي آنها توضيح داده شود آن ها کمک بيشتري در اين زمينه به عمل مي آورند
نماينده تهران با اشاره به تعطيلي ابن روز هاي مجلس ، تاکيد کرد: اگرکميسيون هاي تخصصي مجلس تشکيل شود وکسي هم ادعاهاي در مورد اختلال در نظام اقتصادي داشته باشد با مطرح کردن موضوع مورد بحث در مجلس و بعد از آن اعلام نتيجه، مي تواند خيلي از شبهات را از بين ببرد .
سليماني در پايان تصريح کرد: رها کردن موضوع توسط مجلس باعث مي شود که گراني هاي اينطور همه را گرفتار خود کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved