آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 22 تیر ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 12 July

دانشگاهها هم گرانفروش شدند

قدس انلاین – هفته گذشته با خبرهای خوبی برای دانشجویان همراه نبود , افزایش شهریه دانشگاههای پیام نور , شبانه و غیر انتفاعی مهمترین خبری بود که از سوی مقامات مسوول مخابره شد و نشان داد برخلاف مقامات رده بالای دولتی که بر عدم افزایش قیمتها اصرار دارند , مدیران رده های بعدی همراه با موج گرانی ها شده و به هر دلیل وعنوانی سعی در ترویج گرانفروشی دولتی دارند.
درهمین راستا مدیرکل دفتر گسترش وزارت علوم از افزایش حداکثر 15 درصدی شهریه دانشجویان دانشگاه پیام‌نور با تصویب هیات امنا در سال تحصیلی جدید تحصیلی خبر داد.وی ادامه داد: شهریه دوره‌های شبانه دانشگاه‌های دولتی در مقطع کارشناسی ارشد نیز 15 درصد رشد یافته است.

همچنین در سال تحصیلی جدید افزایش شهریه حداکثر 15 درصدی موسسات و دانشگاههای غیرانتفاعی در مقطع کاردانی و کارشناسی برای دانشجویان ورودی جدید و قدیم اعمال می‌شود.

این درحالی است که همین رقم فعلی شهریه ها نیز برای بسیاری از اقشار کمر شکن بوده وتوان پرداخت انرا ندارند.مردم توقع دارند مجلس که مدعی است در برابر گرانفروشی های دولتی ایستاده و از مردم دفاع میکند , این مساله را هم مورد توجه قراردهد.

***بررسی شهریه‌های‌ دانشگاهی در مجلس
درهمین راستا یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بررسی اعمال افزایش 15 درصدی شهریه‌های دانشگاهی و ساماندهی این شهریه‌ها توسط وزارت علوم در این کمیسیون خبر داد.
ابوالقاسم‌ خسروی سهل‌آبادی ، در رابطه با ساماندهی شهریه‌های دانشگاهی، تصریح کرد: باید نرخ شهریه‌ها ثابت باشد؛ البته در برخی موارد افزایش نرخ آن گریز ناپذیر است.
نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا کنون در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم درباره شهریه‌ها و میزان دریافتی آن از دانشجویان بحث و تبادل نظری نشده اما قطعا پیگیر این مساله خواهیم بود.
وی با تاکید بر تسهیل پرداخت شهریه‌های سنگین برای دانشجویان، افزود: برخی از دانشجویان که در مقطع فوق لیسانس و دکتری درس می‌خوانند؛ توانایی پرداخت این میزان شهریه را ندارند که باید شرایطی برای جلب رضایت آنها فراهم شود.
این نماینده مجلس نهم با مد نظر قرار دادن شرایط اقتصادی و توانایی مالی دانشجویان کشور بیان کرد: همچنین شرایط اقتصادی کشور و نرخ تورم نیز فشار بیشتری به دانشجویان و خانواده‌های آنها وارد می‌کنند زیرا با مشکلات اخیر، این دانشجویان توان پرداخت شهریه‌های بالا را ندارند.

***تعیین شهریه در کمیسیون آموزش
عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اجرای طرح تحول اقتصادی بیشترین آسیب را به قشر دانشجو وارد کرده است، گفت: درباره تعیین میزان شهریه دانشگاه‌ها باید تجدید‌نظری صورت بگیرد و این مساله دوباره در کمیسیون مطرح و مورد بررسی اعضا قرار گیرد.
امیر طاهرخانی درباره میزان شهریه دانشگاه‌های کشور، تصریح کرد: اکنون در کشور شهریه‌های دانشجویی بسیار سنگین شده و پرداخت برای برخی دانشجویان و خانواده‌های‌ آنها قابل تحمل نیست.
نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بجز شهریه‌هایی که در دانشگاه‌هایی غیرانتفاعی گرفته می‌شود، اخیرا ما شاهد هستیم که در برخی از دانشگاه‌های دولتی نیز شهریه‌های نامتعارفی گرفته می‌شود و ادامه تحصیل را بری دانشجویان با مشکل روبه‌رو می‌کند.
وی افزود: دریافت شهریه در دانشگاه‌های دولتی مشکلات زیادی را برای دانشجویانی که مشتاق به تحصیل هستند، وارد می‌کند؛ اینکه دانشگاه‌های دولتی در کشور با دانشگاه‌های غیر انتفاعی و غیر دولتی در اخذ شهریه رقیب می‌شوند با قانون اساسی مغایرت دارد و هزینه سنگینی را بر دانشجو تحمیل می‌کند.
نماینده مردم در مجلس، بیان کرد: میزان شهریه‌ای که ازدانشجویان گرفته می‌شود باید متناسب با شان و امکانات و تجهیزات آن دانشگاه باشد.
دبیر فراکسیون دانشگاهیان مجلس با بیان اینکه اجرای طرح تحول اقتصادی بیشترین آسیب را به قشر دانشجو وارد کرده، بیان داشت: درباره تعیین میزان شهریه دانشگاه‌ها باید تجدید‌نظری صورت بگیرد و این مساله باید مجددا در کمیسیون آموزش مطرح و مورد بررسی اعضا قرار گیرد.
طاهرخانی گفت: باید موضوع پرداخت شهریه در دانشگاه‌های دولتی، غیر دولتی و غیر انتفاعی به طورکلی بررسی شود و سقفی برای افزایش آن در نظر گرفته شود.
***شهریه دانشگاه ها با تورم رابطه دارد
اما درمقابل این دو نظر که جنبه حمایتی از دانشجو را دارد , رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار گرفته که به دفاع از افزایش شهریه ها بر میخیزد و درباره میزان تعیین شهریه‌های دانشگاه‌های کشور، میگوید: نباید انتظار داشته باشیم که شهریه‌های دانشگاه‌ها ثابت شود زیرا تورم و بالا رفتن هزینه‌ها، باعث افزایش هزینه‌های مراکز آموزشی و افزایش دستمزدها می‌شود و در نهایت بر شهریه دانشجو‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد.
علی‌ عباسپورتهرانی‌ فرد درباره میزان تعیین شهریه‌های دانشگاه‌های کشور، تصریح کرد: از میزان چگونگی تعیین این شهریه‌ها اطلاع کافی نداریم و این مساله در اختیار دولت و وزارت علوم است.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری و اسلامشهر‌ در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته میزان شهریه‌ها تحت تاثیر برخی موارد نیز قرار می‌گیرد؛ درسال 90 با پدیده تورم و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها روبه رو هستیم و در مقابل میزان اعتباری که به واحدهای آموزش داده می‌شود همزمان با افزایش شدید پرداخت‌های آب، تلفن، برق و گاز بسیار ناچیز است و از طرفی دیگر با افزایش دستمزد اساتید نیز همخوانی ندارد.
وی افزود: اینها عواملی است که تاثیر مستقیمی بر روی میزان شهریه دانشگاه‌ها می‌گذارد، بنابراین می‌توان گفت افزایش شهریه امری طبیعی است اما اینکه این افزایش به چه میزان خواهد بود، از آن اطلاعی ندارم.
عباسپورتهرانی فرد، گفت: طرح تعیین میزان شهریه دانشگاه‌ها، از جمله‌ طرح‌هایی بود که در کمیسیون آموزش و تحقیقات به تصویب رسید اما شورای نگهبان نسبت به این طرح ایراد گرفت و برای برطرف شدن ایراد به کمیسیون بازگشت.
عضو فراکسیون اصولگریان بیان کرد: این طرح مشخص می‌کند که شهریه دانشگاه‌ها باید براساس چه پارامترهایی مشخص شود و در صورت تصویب نهایتا می‌تواند، سروسامانی به این قضیه دهد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، بیان داشت: اما درهرحال نباید انتظار داشته باشیم که شهریه دانشگاه‌ها ثابت شود زیرا افزایش هزینه‌های مراکز آموزشی و افزایش دستمزدها در نهایت افزایش شهریه‌ها را به دنبال خواهد داشت.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved