آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 20 تیر ماه 1391 برابر با 2012 Tuesday 10 July

ببندیم نبندیم؟! بستن تنگه هرمز قیمت نفت را دوبرابر می‌کند

سخنگوی وزارت نفت عراق با تاکید بر تلاش تمامی طرف‌ها برای جلوگیری از بسته شدن تنگه هرمز گفت که بسته شدن حتی چندساعته این تنگه قیمت نفت را دوبرابر خواهد کرد.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "السومریة نیوز"، وزارت نفت عراق تاکید کرد که تنگه هرمز روزانه گنجایش 17 میلیون بشکه نفت خام را دارد و بسته شدن آن، موجب بالا رفتن قیمت نفت تا دوبرابر خواهد شد.
"عاصم جهاد" سخنگوی رسمی وزارت نفت این کشور گفت: بسته شدن تنگه هرمز تنها بر عراق تاثیر نخواهد گذاشت بلکه تمامی کشورهای تولید‌کننده نفت در منطقه و از جمله ایران تحت تاثیر این امر قرار خواهند گرفت.
وی تاکید کرد: تمامی دولت‌های جهان و از جمله ایران تلاش می‌کنند تا مانع بسته شدن تنگه هرمز شوند زیرا بسته شدن آن به ضرر اقتصاد تمام کشورهای جهان که اکنون از بحران شدیدی رنج می‌برند، تمام خواهد شد.
سخنگوی وزارت نفت عراق گفت: در صورت بسته شدن تنگه هرمز، حتی برای ساعاتی محدود، قیمت نفت دوبرابر خواهد شد.
جهاد تصریح کرد که عراق دارای جایگزین‌هایی برای صادرات نفت است و می‌تواند بخشی از نفت خود را از طریق لوله‌های نفتی در شمال که تا بندر ترکی "جیهان" امتداد دارد، صادر کند. از این بندر می‌توان روزانه 450 هزار بشکه نفت صادر کرد و با افزایش میزان صادرات از این مسیر، عراق می‌تواند بخشی از مشکل خود را حل کند.
در سایه تداوم تحریم‌های اقتصادی و قلدری‌های غربی‌ها علیه برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای، تهران اعلام کرده است که در صورت لزوم، به بستن تنگه هرمز روی خواهد آورد.
سخنگوی رسمی وزارت نفت چندی پیش نیز اعلام کرده بود که در سایه آغاز اعمال تحریم‌های نفتی اروپا علیه ایران، عراق تلاش نخواهد کرد که کمبود عرضه جهانی نفت را جبران کند.
وی تاکید کرد: وزارت نفت عراق سیاست‌ برنامه‌ریزی‌شده‌ای را برای بالابردن میزان تولید و صادرات خود دنبال می‌کند و این سیاست را برای جبران کمبود عرضه جهانی نفت که در نتیجه اعمال تحریم‌های اروپا علیه ایران به وجود می آید، تغییر نخواهد داد.
جهاد افزود که مستثنی کردن برخی دولت‌ها از اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایران و خرید نفت این کشور، به طور نسبی از اثر این تحریم‌ها خواهد کاست و میزان کمبود عرضه جهانی نفت را کمتر خواهد کرد. ضمن اینکه جهان از همین اکنون می‌تواند تاثیر این تحریم‌ها را ببیند که نتیجه‌ای جز بالا رفتن قیمت نفت طی چند روز گذشته نداشته است.
اجرای تحریم نفتی اروپا علیه ایران از چندی پیش علیه ایران آغاز شد و به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تاکنون به اندازه 40 درصد از فروش نفت خام ایران کاسته است. هرچند که مقامات مسئول ایرانی به صراحت این گزارش را رد و اعلام کرده‌اند، این اقدام اروپایی‌ها به ضرر اقتصاد شکننده خودشان تمام خواهد شد.
سخنگوی وزارت نفت عراق در ادامه بستن تنگه هرمز از سوی ایران را بعید دانست و گفت این تنگه یک نقطه حیاتی و جهانی است که بسته شدن آن به ضرر بسیاری از کشورها از جمله ایران تمام خواهد شد. لذا بعید است که این تنگه بسته شود. در صورت عملی شدن این تهدید نیز، بسته ماندن این تنگه مدت زیادی طول نخواهد کشید زیرا اقتصاد جهانی نمی‌تواند بیش از این دچار لرزش و فشار اضافی شود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved