آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 18 تیر ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 08 July

تحریمها؛ شرکت هوايیمايی جمهوری اسلامی زمین گیر می شود

مدیرعامل هما با اشاره به تاثیر تحریم یاتا در صنعت هوایی: بخشی از قطعات هواپیمایی را 30 درصد بالاتر از قيمت واقعي آن می‌خریم / مشكل عمده ما در يكي دو سال آينده عدم تامين سوخت است/ هزینه تعمیر اساسی بدنه یک هواپیما در خارج از کشور هفت میلیون دلار و در داخل حدود سه میلیون دلار است.

ایلنا: مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با بیان اینکه تحریم در صنعت هوایی کشور از اوایل انقلاب اتفاق افتاده است گفت: این موضوع جدیدی نیست و ما با تحریم ها آشناییم.

فرهاد پرورش در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار داشت: بعد از قطعنامه 1929 ياتا (انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی) تحریم روی صنعت هوایی به دلیل برخي از مصوبات قطعنامه، فرایند کاری ما را سخت‌تر کرد. به خصوص در حوزه نفتی، متاسفانه محدودیت‌هایی در قراردادهای نفت و گاز برای ایران ايجاد شد و باوجود اينكه، عدم ارائه سوخت به شرکت‌های هواپیمایی در هیچ یک از کنوانسیون‌های بین‌المللی قید نشده است، از ارائه سوخت به ما امتناع كردند.

مدیرعامل هما با بیان اینکه وقتی دو کشور با یکدیگر پیمان هوایی می‌بندند هر دو متعهد می‌شوند که امکانات لازم را برای انجام پرواز ایمن برای شرکت‌های هواپیمایی و همچنین مسافران آن فراهم کنند، گفت: اگر ایران و آلمان با یکدیگر قرارداد هوایی منعقد می‌کنند و تعدادی پرواز از ایران به سمت آلمان و از آلمان به سمت ایران برقرار می شود، هر دو طرف متعهد می‌شوند که شرایط مناسب پروازی را براساس مقررات بین المللی ایکائو فراهم کنند.

عدم ارائه سوخت به ايران در قطعنامه 1929 قيد نشده است
پرورش تصریح کرد: باوجود اینکه در قطعنامه 1929 عدم ارائه سوخت به شرکت های هواپیمایی قید نشده، اما برخي از کمپانی‌های غیر اروپایی به استناد این قطعنامه البته به اعتقاد ما تحت فشار یاتا، فروش سوخت را به ما قطع کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه انجام دادن پرواز ایمن شرایطی دارد، گفت: اگر یک کمپانی به یک شرکت، هواپیما می‌فروشد هم برای کمپانی مهم است که این هواپیما ایمن باشد و هم در ایکائو قید شده که شرکت‌های هواپیمایی موظفند تمام مقررات و ایمنی ایکائو را چه در امریکا و چه مقرراتی که در سایر ارگان‌های دنیا به عنوان مقررات ایمنی توسط سازمان ها تدوين شده است، رعایت کنند.

مدیرعامل هما ادامه داد: علی‌رغم این قوانین و مقررات کمپانی‌های سازنده قطعه، کمپانی‌های سازنده موتور و کمپانی های سازنده هواپیما بعد از قطعنامه داماتو، این فشار را بیشتر کرده اند و طبیعتا فشار این تحریم ها بعد از قطعنامه 1929 تشدید شد.

تحريم ياتا براي كمپاني هاي تهيه كننده قطعه براي ايران
پرورش با بیان اینکه این تهدیدها از سوی یاتا برای کمپانی های تهیه قطعه هم در نظر گرفته شده است، گفت: اگر شرکتی برای ما اقدام به تعمیر یا تهیه قطعه کند برای این کمپانی نیز مقررات تنبیهی تحریم قرار داده اند.این بدان معني است، زماني كه فشارها بر مردم و شرکت های هواپیمایی اضافه می کنند، در واقع ایمنی پروازها را به خطر می اندازند که این با تمام فاکتورهای حقوق بشری مغایر است.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: این تحریم ها از قبل بوده و ما با آنها آشنا هستیم البته نه فقط در صنعت هوایی بلکه در همه حوزه ها که این تحریم ها به ما تحمیل شده است، باعث شده که خودمان بر مشکلات فائق بیاییم.

توانمندي تعميرات بدنه هواپيماهاي پهن پيكر 747 در داخل كشور
وی به تعمیر هواپیما و تعمیرات اساسی بدنه در داخل كشور اشاره کرد و گفت: توانمندی تعمیر هواپیما در حال حاضر در کشور وجود دارد و هواپیما هیچ شرکتی برای تعمیرات اساسی بدنه هواپیما حتی هواپیما پهن پیکر و غول پیکر 747 به خارج از کشور نمی رود. این تعمیرات در ایران در شرکت هما و شرکت های تعمیراتی هواپیمایی پارس‌کو صورت می گیرد.

پرورش با بیان اینکه درست است که تحریم ها کار را برای ما سخت کرده و فرایندهای ما را برای تعمیر قطعات و تعمیر موتور دشوارتر کرده است و چابکی سایر شرکت ها را نداریم گفت: اما این توانمندی نیز در داخل کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: البته تعمیرات موتور بسته به نوع موتور بخشی در کشور انجام می شود و در بخشی هنوز وابستگی به خارج داریم و از طریق راهکارهای لازم آن را انجام می دهیم.

مشكل عمده ما عدم ارائه سوخت است
مدیرعامل هما با بیان اینکه مشکل عمده ما در یکی دو سال اخیر مسئله تامين سوخت هواپیماها بوده است، گفت: این موضوع را با راهکارهایی تقریبا حل کرده‌ایم و هیچ پروازي به خاطر مشکل ارائه سوخت قطع نمی شود.

وی تصریح کرد: البته با توجه به اینکه در پروازهای بین‌المللی هواپیما باید در یک نقطه میانی بنشیند و سوخت گیری کند و این هزینه مضاعف برای شرکت های هواپیمایی دارد اما مسافران با فرهنگ ایرانی در داخل و خارج از کشور با علم به این موضوع باز هم از هواپیمای ملی خود دفاع می کنند.

پرورش درباره میزان سوخت گیری هواپیماها با توجه به عدم ارائه سوخت در کشورهای اروپایی گفت: سوخت کافی هواپیما را در تهران به اندازه کافی دریافت می کنیم و برای كل مسير رفت و مسير برگشت تا نیمه راه نیازی به سوخت نداریم.

پرورش با اشاره به اینکه حدود 12 نقطه اروپایی به ما سوخت نمی دهد، افزود: در پروازهای کشورهای حوزه خلیج فارس و شرق آسیا مشکل سوخت نداریم البته فشارهایی بر ما تحمیل می شود که برای آن راهکارهایی داریم.

قطعات وابسته به خارج را 30 درصد بالاتر مي خريم
مدیرعامل هما در بخش دیگری از اظهاراتش درباره خسارت های مالی به تبع تاثیر تحریم یاتا بر صنعت هواپیمایی کشور گفت: تحریم هزینه های خودش را دارد و با توجه به اینکه در یک نقطه میانی یک نشست و برخواست اضافی داریم این موضوع باعث افزایش مصرف سوخت می شود و هزینه اضافه را برای ما در پی دارد که این هزینه را هیچ وقت به مسافر تحمیل نکرده ایم و بلیت های ما نسبت به دو سال گذشته که پروازهای ما به طور مستقیم در رفت و برگشت بود هیچ تغییر نکرده است.

وی با اشاره به هزینه تعمیرات اساسی هواپیما در داخل و خارج از کشور، عنوان كرد: هزینه تعمیر اساسی بدنه یک هواپیما در خارج از کشور هفت میلیون دلار و در داخل حدود سه میلیون دلار است که اگر در یک سال نیاز به تعمییرات اساسی هواپیما داشته باشیم حدود چهار الی پنج میلیون دلار در هر هواپیما به نفع ما است.

پرورش ادامه داد: بخشی از قطعات هواپیما را باید از خارج بخریم که به طور متوسط این هزینه قطعات 30 درصد بالاتر است که بعضی قطعات با 20 درصد افزایش قیمت و بعضی قطعات را با 40 درصد افزایش قیمت باید از خارج از كشور بخریم.

مدیرعامل هما با بیان اینکه افزایش دلار هم در خریدهای ما تاثیر دارد گفت: طبق جلسه اخیر یاتا صنعت هوایی از جملیه صنایعی است که تاثیرپذیری زیادی ا اتفاقاتی که در دنیا رخ می دهد دارد.

وی ادامه داد: قیمت سوخت برای شرکت های هواپیمایی به قیمت نفت جهانی محاسبه می شود و در صورتی که قیمت نفت جهانی افزایش یابد صنعت هوایی لطمه می بیند.

وی گفت: عامل سوخت یکی از مهمترین عامل هایی است که حدود 20 درصد از هزینه عملیاتی شرکت ها را تشکیل می دهد بنابراین سوخت عامل تعیین کننده ای در هزینه شرکت های هواپیمایی است.

پرورش افزود: بحران هایی اقتصادی که در دنیا اتفاق می افتد در مواردی باعث کاهش سفرهای تجاری و سیاحتی می
شود که این موضوع نیز به صنعت هوایی کشور لطمه می زند.

مدیرعامل هما در پایان خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی یاتا سال 2012 از سال هایی است که صنعت هوایی دردنیا سودی ندارد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved