آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 15 تیر ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 05 July

ژاپن واردات نفت از ایران برای ماه ژوئیه را متوقف کرد

رادیو فردا: به دنبال اجرایی شدن تحریم‌‌های نفتی و بیمه اتحادیه اروپا علیه ایران، منابع آگاه دولتی و صنعتی ژاپن روز چهارشنبه اعلام کردند که این کشور در ماه ژوئیه، هیچ گونه نفتی از ایران وارد نخواهد کرد.

یک مقام دولتی ژاپن که نخواست نامش فاش شود روز چهارشنبه، ۱۴ تیرماه، به خبرگزاری رویترز گفت که کشورش برای ماه ژوئیه قصد ندارد هیچ گونه واردات نفتی‌ از ایران داشته باشد و دیگر منابع این کشور نیز از احتمال از سرگیری محدود واردات نفتی از ایران از اواسط ماه اوت و تحت پوشش بیمه دولت ژاپن خبر داده‌اند.

رویترز می‌گوید که از اواسط ماه ژوئن هیچ محموله نفتی‌ از ایران به مقصد ژاپن ارسال نشده است، زیرا با توجه به مسافتی که این نفتکش‌ها در راه خواهند بود، محموله‌های نفتی پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران و لغو بیمه‌های اروپایی نفتکش‌های حامل نفت ایران، به ژاپن می‌رسیدند و به این ترتیب این نفتکش‌ها می‌بایست مقداری از مسیر را بدون پوشش بیمه طی می‌کردند.

منابع آگاه به این خبرگزاری گفته‌اند که انتظار می‌رود محموله‌های نفت ایران به مقصد ژاپن از اواخر ماه ژوئیه در ایران بارگیری شود و تحت ضمانت دولت ژاپن اواسط ماه اوت به مقصد برسد.

به دنبال اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران، ژاپن که سومین خریدار بزرگ نفت ایران به شمار می‌رود، ضمن کاهش تجارت نفتی خود با ایران، طرح بیمه دولتی نفتکش‌های حامل نفت ایران به مقصد ژاپن را مد نظر قرار داد.

مجلس نمایندگان ژاپن اواخر خردادماه طرح ضمانت دولتی برای بیمه نفتکش‌های حامل نفت وارداتی از ایران را تصویب و آن را برای تأیید نهایی به مجلس سنای ژاپن ارجاع کرد که گزارش ۱۴ تیرماه رویترز حکایت از تأیید نهایی این طرح دارد.

ژاپن که به خاطر کاهش «چشمگیر» واردات نفت از ایران موفق شده است از مجازات احتمالی آمریکا در زمینه خرید نفت از ایران معاف شود، اعلام کرده‌ است که واردات نفتی زیر صد هزار بشکه در روز را تحت پوشش بیمه قرار خواهد داد.

یک مقام دولتی ژاپن ۱۴ تیرماه به رویترز گفت که از اواخر ماه ژوئن شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند تحت خدمات بیمه دولت ژاپن به تجارت نفتی با ایران بپردازند.

این مقام آگاه با این‌حال تأکید کرده است که تا این لحظه هیچ قراردادی در این خصوص با دولت ژاپن بسته نشده است.

در حال حاضر ژاپن و کره جنوبی تنها خریداران عمده نفت ایران در آسیا هستند که واردات نفت از ایران در ماه ژوئیه را به طول کامل متوقف کرده‌اند.

این دو کشور در ماه مه در مجموع «۷۵۰ میلیون دلار» نفت از ایران خریداری کرده بودند.

چین و هند نیز که واردات نفت از ایران را کاهش داده‌‌اند، در حال حاضر برای ادامه این واردات به نفتکش‌های ایرانی متکی هستند.

با این‌حال رویترز می‌گوید که به نظر می‌رسد چین، بزرگترین خریدار نفت ایران نیز، در ماه ژوئیه واردات نفت از ایران را کاهش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اواخر خردادماه اعلام کرد که تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، صادرات نفت ایران از ابتدای سال جاری میلادی حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved