آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 24 خرداد ماه 1391 برابر با 2012 Wednesday 13 June

سرای مشير يا سرای چينی ‌ها

مردمسالاری: سراي مشير شيراز که از ساليان دور محلي براي عرضه صنايع دستي فارس و ايران بوده، امروز به محلي براي عرضه و فروش توليدات چين، تايوان و مالزي تبديل شده است. استان فارس با توجه به پيشينه تاريخي خود و حضور اقوام مختلف ايراني در اين منطقه از گذشته‌هاي دور محلي براي زندگي اقوام مختلف بوده که در اين ميان صنايع دستي ايرانيان در اين استان داراي جايگاه والايي بوده است.

حضور اقوام لر، ترک و... در اين استان علاوه بر اينکه شرايط خاصي را از لحاظ تنوع زندگي ايجاد کرده، باعث شده که توليدات اصيل ايراني همچنان در اين استان مورد توجه قرار داده شود.

وجود 156 رشته صنايع دستي و 200 هزار نفر توليد کننده صنايع دستي در فارس نشان از اين قدمت است. از جمله مکانهايي که طي چند دهه گذشته براي فروش توليدات صنايع دستي بومي استان فارس مد نظر بوده «بازار وکيل» و «سراي مشير» است که به غير از تاريخي بودن اين بازار، محل مناسبي براي عرضه توليدات اقوام مختلف استان فارس نيز است. اما طي چند سال گذشته با توجه به ورود بي رويه اجناس کشور چين به داخل کشور شاهد ارايه برخي از اجناس لوکس و فانتزي اين کشور در «بازار وکيل» شيراز هستيم که در همان نگاه اول متوجه اختلاف ميان اين اجناس و اين بازار خواهيم شد. بازاري که در هنگام ورود با صداي چکش زدن مسگرها روبه رو مي شوي و در ورودي ديگر اين بازار شاهد توليدات دستباف مردم فارس و بوي داروهاي گياهايي به مشام مي رسد به طور حتم نبايد به محلي براي فروش اجناس ديگر کشورها تبديل شود. اما اين اتفاق در «بازار وکيل» شيراز روي داده و امروز شاهد هستيم که حتي برخي از مغازه داران علاوه بر فروش پوشاک و پارچه چيني تزئينات دو صنايع دستي توليد چين را به فروش مي‌رسانند.

در حالي اين اتفاق روي مي‌دهد که توليدات صنايع دستي استان فارس در نوع خود بي نظير است اما ظاهر فريبنده و قيمت کمتر توليدات وارداتي باعث شده برخي از مسافرين به جاي خريد صنايع دستي استان فارس مشغول خريد توليدات وارد شده کشور چين به شيراز و «سراي مشير» شوند.

«سراي مشيري» که از ساليان دور هر کس به دنبال تسبيح، انگشتر و يا قاب‌هاي خاتم اصل بود به آن محل مراجعه مي‌کرد. اما يکي از فروشندگان صنايع دستي در بازار وکيل شيراز در خصوص دليل عرضه محصولات ديگر کشورها در مغازه‌هاي صنايع دستي فروشي شيراز و بازار وکيل گفت: آنچه که با استقبال مردم مواجه مي‌شود را عرضه مي‌کنيم.

تقي رمضاني افزود: بايد از مردم سئوال کنيد که به چه دليل از اجناس توليد ديگر کشورها حمايت مي‌کنند نه فروشندگاني که بنا به سليقه خريداران جنس عرضه مي‌کنند. وي با بيان اينکه توليدات صنايع دستي استان فارس در مقايسه با توليدات چيني ظاهري دلنشين ندارند، تصريح کرد: مرغوبيت و اصيل بودن را بايد در توليدات صنايع دستي استان فارس مشاهده کرد اما ظاهر توليدات ديگر کشورها به مراتب بهتر از توليدات صنايع دستي فارس است.

اين فروشنده صنايع دستي با اشاره به اينکه توليدات صنايع دستي استان فارس بايد با ظاهري بهتر و قابل رقابت با توليدات مشابه عرضه شود، افزود: اولويت اول مشتريان ظاهر و قيمت اجناس است که در هر دو اين موارد توليدات صنايع دستي استان فارس از ديگر استانها عقب تر است. رمضاني افزود: صنايع دستي استان فارس هنري به تمام معني است و بر روي اين هنر نيز نمي‌توان به راحتي قيمت گذاشت اما اگر قرار باشد که مردم عادي اين توليدات را خريداري کنند بايد علاوه بر ظاهر و مرغوبيت به فکر قيمت آنها نيز باشيم تا قابل رقابت با توليدات مشابه باشد.

وي ادامه داد: يک مانتو شکيل سنتي توليد فارس با قيمتي حدود200 تا 300 هزار تومان عرضه مي‌شود در حاليکه مشابه همين مانتو با طراحي زيبا تر و توليد کشورهاي ديگر حدود 150 هزار تومان به فروش مي‌رسد.

رمضاني تاکيد کرد: هيچکدام از توليدات ديگر کشورها در مباحث صنايع دستي مثل توليدات صنايع دستي استان فارس اصيل و زيبا نيست اما بايد توجه داشت که مغازه داران متناسب با سليقه مشتريان اجناس خود را عرضه مي‌کنند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved