آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 20 خرداد ماه 1391 برابر با 2012 Saturday 09 June

شکست مذاکرات هسته ای در وین و ادعای پیروزی رژیم

رادیو فرانسه: رئیس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان هشت ساعت گفتگوهای آژانس و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد مذاکرات نومید کننده و بدون هیچ پیشرفتی بوده است اما خبرگزاری ایسنا به نقل از علی اصغر سلطانیه - نمایندۀ جمهوری اسلامی در آژانس- مدعی شد در این گفتگوها "خواسته ها و انتظارات ایران کاملاً لحاظ شده است."

آژانس بین المللی انرزی اتمی دیشب (جمعه شب) در پایان گفتگوهای این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد مذاکرات و گفتگوهای هشت ساعتۀ دیروز هیچ پیشرفتی نداشت و نومید کننده بود.
"هرمان ناکائرتس"*، رئیس بازرسان آژانس، در گفتگوئی با خبرنگاران ضمن بیان مراتب "یأس و نومیدی" خود گفت پس از انتقادهای اولیۀ تهران، آژانس متن بازبینی شدۀ طرحی را به ایرانیان ارائه کرد اما برغم این کار نیز پیشرفتی حاصل نشد.
به گفتۀ رئیس بازرسان آژانس، ایران در پاسخ به طرح ارائه شدۀ آژانس که به قول "ناکائرتس" طرحی "رتوش شده با توجه به انتقاد های اولیۀ تهران" بود ضمن مطرح کردن مجدد نکاتی که قبلاً مورد بحث قرار گرفته بود نکات تازه ای را نیز پیش کشید.
رئیس بازرسان آژانس افزود هیچ تاریخی برای از سرگیری گفتگو میان آژانس و ایران تعیین نشد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از مقر آژانس در وین، آژانس در پی حصول توافقی با تهران بود که در چهارچوب آن بتوان ماهیت و سرشت برنامۀ هسته ای ایران را روشن نمود و دسترسی بازرسان آژانس به مرکز نظامی "پارچین" و دیگر مراکز فعالیت های هسته ای ایران را تضمین کرد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش مورخ هشتم نوامبر سال پیش برای نخستین بار از وجود "ابعاد نظامی" در فعالیت های هسته ای ایران عمیقاً ابراز نگرانی کرده بود.
به گزارش رویترز، علی اصغر سلطانیه- نمایندۀ جمهوری اسلامی ایران در آژانس- پس از این گفتگوها به خبرنگاران گفته است پرونده پرونده ای واقعاً پیچیده است و ایران مصمم است کار را دنبال کند. به گفتۀ سلطانیه، به زودی در مورد تاریخ پی گیری این گفتگوها تصمیم گرفته خواهد شد.
نمایندۀ ایران در آژانس در دنبالۀ سخنان خود اعتراقف کرد که بازدید بازرسان آژانس از "پارچین" یکی از مشکلات بوده است.
علی اصغر سلطانیه بدون دادن توضیح بیشتر مدعی شد که سیاسی کردن مسأله ای که صرفاً فنی است برای فضای (مذاکرات) زیانبار است.
در این میان خبرگزاری ایسنا، از خبرگزاری های تحت کنترل دولت، به نقل از علی اضعر سلطانیه نوشت خواسته ها و انتظارات ایران در نشست با آژانس کاملاً لحاظ شده است.
به نوشتۀ این خبرگزاری، سلطانیه همچنین گفته است با توجه به این که ایران با "موضوعی خاص مواجه" است باید برای رفع ابهامات و ادعاهائی که مطرح شده است با صبر و دقت لازم "چاره جوئی خاص" تهیه کند.
سلطانیه می گوید این مسأله به کلی با بازرسی های عادی که مطابق معیارهائی مشخص در تمام کشورها صورت می گیرد تفاوت دارد بنا بر این ارزش این را دارد که دقت لازم صورت پذیرد.
نمایندۀ ایران یا خبرگزاری ایسنا در این جا هم توضیح نمی دهد که منظور از "این مسأله" بازدید از پارچین است یا چیز دیگری؟




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved