آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 15 خرداد ماه 1391 برابر با 2012 Monday 04 June

بررسی بحران رژیمهای تهران و دمشق در اجلاس پترزبورگ

ایرنا: در حالی كه روابط مسكو و اروپا در هفته های اخیر تحت تاثیر شدید اختلاف بر سر استقرار سپر دفاع موشكی آمریكا در قاره سبز بوده است، بیست و نهمین نشست سران روسیه - اتحادیه اروپا روز دوشنبه با سخنان 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه در منطقه 'استرلنا' در حومه سن پترزبورگ آغازشد.

پوتین در ابتدای سخنان خود در این اجلاس به اهمیت راهبردی روابط و همكاری های روسیه و اتحادیه اروپا اشاره و برعزم مسكو برای توسعه این همكاری ها تاكید كرد.

در نشست امروز روسیه و اتحادیه اروپا در سنت پترزبورگ موضوع بحران اقتصادی اروپا، همگرایی در دوره پس از فروپاشی شوروی سابق و مسایل ایران و سوریه بررسی خواهد شد.

رییس جمهوری روسیه، اتحادیه اروپا را شریك اصلی تجاری و اقتصادی روسیه عنوان كرد كه نیمی ازمبادلات بازرگانی خارجی این كشور را به خود اختصاص می دهد.

وی دربخشی از سخنان خودخاطرنشان كرد:هیچ گونه مغایرتی بین روند همگرایی اوراسیایی میان جمهوری های شوروی سابق با روند توسعه روابط روسیه و اتحادیه اروپا نمی بینیم.

پوتین افزود: علاوه بر آن تلاش می كنیم تا میان این دو روند هماهنگی ایجاد كنیم.

رییس جمهوری روسیه درهمین حال از وجود نظام روادید میان كشورش و اتحادیه اروپا انتقاد و خاطرنشان كرد: مشاركت واقعی میان روسیه و اتحادیه اروپا تا زمانی كه موانع ویزایی وجود دارد، امكانپذیر نیست.

وی خواستار برطرف شدن این مساله و همكاری روسیه و كشورهای اروپایی برای توسعه روابط در این زمینه شد.

رییس جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود به اهمیت همكاری های روسیه و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی اشاره كرد و آن را برای دو طرف حائز اهمیت دانست.

پوتین ازمیان طرح های مشترك مهم كشورش و اروپا در زمینه انرژی به خط لوله گاز اروپای شمالی اشاره كرد و گفت: بخش دریایی شاخه دوم این خط لوله در حال اتمام است و در ماه اكتبر سال جاری راه اندازی خواهد شد.

خط لوله گاز اروپای شمالی از شمال روسیه و از طریق دریای بالتیك به آلمان احداث شده و شاخه اول آن با ظرفیت انتقال 5/27 میلیارد مترمكعب گاز سال گذشته راه اندازی شد.

اجلاس سران روسیه -اتحادیه اروپا فردا نیز ادامه خواهد داشت و شركت كنندگان در روز دوم نشست درباره طیف وسیعی از موضوعات مانند روابط روسیه و اتحادیه اروپایی در زمینه ایجاد فضاهای مشترك و پیشرفت ها و امضای توافقنامه جدید همكاری تبادل نظر خواهند كرد.

شركت كنندگان در نشست همچنین در خصوص مسایل امنیت بین الملل شامل وضعیت در شمال آفریقا و خاورمیانه، شبه جزیره كره، سوریه و لبنان و برنامه هسته ای ایران بحث و گفت و گو خواهند كرد.

از طرف روسیه ، 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری، 'یوری اوشاكوف' دستیار وی و 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه در این اجلاس شركت دارند.

'هرمان وان رومپی' رییس اتحادیه اروپا، 'خوزه مانوئل باروسو' رییس كمیسیون اروپا و 'كاترین اشتون' نماینده این اتحادیه در امور سیاسی از طرف اتحادیه اروپا در اجلاس با روسیه شركت دارند.

موضوعات همكاری های دوجانبه و موضوعات بین المللی همچون موضوع فعالیت های هسته ای ایران و مساله سوریه در میان موضوعات دستور كار این اجلاس قرار دارد.

روسیه و اتحادیه اروپا بر سر مسایل مختلف مانند سپر دفاع موشكی، بسته جدید انرژی اتحادیه اروپایی، برقراری رژیم لغو روادید و نیز مسایل سیاسی مربوط به تحولات منطقه ای و بین المللی اختلاف دارند.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved