آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 7 خرداد ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 27 May

رئیس جمهور آینده رژیم کیست؟

اعتدال: فضای سیاسی کشور این روزها در تب و تاب پایان کار مجلس هشتم و آغاز به کار مجلس نهم است. سوم خرداد آخرین روز کاری مجلس هشتم خواهد بود و از آنجا که طبق قانون در هیچ زمانی کشور نباید بدون مجلس باشد، از فردای آن روز، مجلس نهم، کار خود را آغاز خواهد کرد!

این تب و تاب اما، روی دیگری هم دارد. یعنی به موازات اینکه کار انتخابات مجلس نهم با مهر تایید شورای نگهبان به انجام رسید، زمزمه‌‌های انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است و سیاسیون در محافل خصوصی و غیر خصوصی، از این موضوع، صحبت به میان می‌‌آورند.

مطلب پیش رو به اجمال و برای فتح باب، به انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهد پرداخت.

تجمیع انتخابات

نظام جمهوری اسلامی ایران از منظر برگزای انتخابات، در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌‌برد و اگر قرار باشد چنین ملاکی را برای میزان تاثیر مردم در سرنوشتشان، برگزینیم، بی‌‌شک در رده‌‌های بالای جهان قرار خواهیم گرفت. در این مجال قرار نیست به این موضوع بپردازیم که اساسا صرف برگزاری انتخابات می‌‌تواند برای این موضوع ملاک خوبی باشد یا خیر، بلکه خود برگزاری انتخابات مد نظر است.

آمارها نشان می‌‌دهد از ابتدای انقلاب تا کنون، به طور متوسط هر سال شاهد برگزاری یک انتخابات بوده‌‌ایم. تعدد برگزاری انتخابات که بی‌‌شک هزینه برگزاری بسیار زیادی دارد، کار را به جائی رسانده که قانون‌‌گذار را مجبور کرده، برای این موضوع چاره‌‌ای بیندیشد؛ به همین دلیل از این پس تا آنجا که امکان داشته باشد، انتخابات در یکدیگر تجمیع می‌شوند.

نزدیک‌‌ترین انتخاباتی که با این اولویت برگزار خواهد شد، تجمیع انتخابات شورای شهر با انتخابات ریاست جمهوری است که به طور قطع در آخر بهار سال آینده برگزار می‌شود، هر چند زمان برگزاری باید به پیشنهاد وزارت کشور و موافقت شورای نگهبان باشد. برای این منظور حتی دوره چهارساله شورای شهر به حدود شش سال افزایش یافت تا این افزایش از برگزاری متعدد انتخابات که هزینه بالائی را بر بیت‌‌المال تحمیل می‌‌کند، جلوگیری کند.

کاندیداهای ریاست

برگزاری انتخابات متعدد که غیر از هزینه هنگفت، چیز خیلی خاصی در بر ندارد، مسوولان کشور را به این صرافت انداخته تا از تعدد انتخابات جلوگیری کنند به همین دلیل، انتخابات سومین شورای شهر و یازدهمین دور ریاست جمهوری، به صورت هم‌زمان برگزار خواهد شد. از منظر سیاسی این موضوع یعنی طرح تجمیع، فرع قضیه است و اصل ماجرا آماده شدن فضای سیاسی و بروز تحرکاتی به این منظور، میان فعالان سیاسی است.

انتخابات ریاست جمهوری آینده هم احتمالا در کلام سیاسیون، انتخاب خاص خواهد بود و به این دلیل که اولین انتخابات ریاست جمهوری بعد از جریانات سال 88 است، نیاز به تدابیر ویژه‌‌ای خواهد داشت. البته هیچ بعید نیست با چنین استدلال‌‌هائی در پنج دهه آینده نیز با انتخابات خاص و ویژه که موقعیت کشور، موقعیت حساسی است، روبرو باشیم.

به هر روی انتخابات ریاست جمهوری آینده، با هر حساسیت و ویژگی که برای آن متصور باشیم، برگزار خواهد شد و نامزدهای ریاست جمهوری در موقع مناسب وارد عرصه خواهند شد اما از هم‌‌اکنون گمانه‌‌پردازی‌‌هائی در این زمینه صورت گرفته و هرکس از ظن خود افرادی را مطرح کرده است. در همین زمان با طرح موضوع در فضای جامعه، برای آن عده که به مسائل سیاسی علاقه‌‌مند هستند، این سوال مطرح است که رئیس جمهور آینده ایران چه کسی خواهد بود؟

چندی پیش این خبر در محافل سیاسی مطرح شد که قرار است حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی به نمایندگی از اصلاح‌‌طلبان، وارد گود انتخابات ریاست جمهوری آینده شود. این موضوع که بعد از انتشار خبر، از طرف "سید حسن خمینی" تکذیب شد، احتمالا از طرف انتشار دهندگان خبر، به این دلیل بوده تا غیر از برآورد گام به گام، فضا را برای طرح موضوعات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، آماده کنند. در کنار این موضوع، طرح انتقادات وارد بر دولت که طرفداران دولت آن را حمله هماهنگ و طراحی شده دشمنان می‌‌دانند، در راستای آمادگی فضا برای گام برداشت به سوی انتخابات آینده برآورد می‌‌شود!

هم زمان با طرح چنین مباحثی، از چندی پیش، افراد مختلفی برای ریاست جمهوری آینده، مطرح شده و زمینه موفقیت آنها توسط افرادی که در این زمینه مشغول به برآورد هستند، سنجیده خواهد شد.

علی نیکزاد وزیر فعلی راه و شهرسازی از گزینه‌‌هائی است که توسط دولتی‌‌ها مطرح شده است. گزینه اول طرفداران دولت، اسفندیار رحیم مشائی بود که با طرح موضوعات مربوط به جریان انحرافی، عملا از گردونه خارج شده است. پس از او آنها نیکزاد را که در دولت موقعیت ویژه‌‌ای دارد و دردانه رئیس جمهور است، به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح کرده‌‌اند.

علی نیکزاد زمانیکه در یاسوج با سوال خبرنگار ایلنا درباره شایعه کاندیداتوری‌‌اش برای انتخابات ریاست جمهوری مواجه شد، بدون اینکه اصل موضوع را تکذیب کند، گفت: عرفا، اخلاقا، قانونا و شرعا راجع به این موضوع "اکنون" نمی‌‌توان صحبت کرد.

از طرف دیگر محمدباقر قالیباف که سابقه نامزدی در انتخابات نهم ریاست جمهوری را دارد نیز به عنوان کاندیدا مطرح است و گمانه‌‌ها حکایت از آن دارد او یکی از چهره‌‌های حاضر در انتخابات آینده خواهد بود. در همین حال اخباری غیر رسمی حکایت از آن دارد از سوی مراجعی، به قالیباف توصیه شده در انتخابات آینده، کاندید نشود؛ هر چند این خبر، با قوت به نظر می‌‌رسد اما این احتمال هم وجود دارد، عندالزوم، این توصیه نادیده انگاشته شود! درباره ابعاد این موضوع خیلی نمی‌‌توان بحث کرد اما این بحث به جد در محافل سیاسی مطرح است.

سعید جلیلی نیز از کاندیداهای احتمالی در انتخابات آینده خواهد بود. این خبر شاید از نظر بسیاری، عجیب به نظر برسد اما این خبر هم در جمعی سیاسی مطرح شده است و هر چند عجیب به نظر برسد اما از گزینه‌‌های قابل طرح و نزدیک به واقع است.

محسن رضائی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، از نامزدهای مطرح دور آینده ریاست جمهوری خواهد بود. رفتار سیاسی رضائی نشان می‌‌دهد همچنان او خود را به عنوان چهره‌‌ای فعال در عرصه سیاسی نگه داشته و طرح فدرال اقتصادی‌‌اش و موضوعاتی که در حوزه اقتصاد مطرح می‌‌کند، هر روز بیشتر او را در لیست کاندیداهای ریاست جمهوری آینده قرار می‌‌دهد!

وضعیت علی لاریجانی، بیشتر به موقعیتش در مجلس بستگی دارد و اگر قرار باشد حداد عادل بر مسند ریاست مجلس نهم تکیه بزند هیچ بعید نیست لاریجانی را در مسند ریاست دولت یازدهم ببینیم!

نظر احزاب

در همین حال که افراد اینچنینی مطرح می‌‌شوند و تقریبا با قاطعیت می‌‌توان گفت ریاست جمهور آینده از افراد فوق خارج نیست، گروه‌‌های سیاسی نیز درباره این موضوع اظهار نظر می‌کنند.

حبیب الله عسگراولادی عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی اول خرداد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسنا حزب متبوعش را یک جریان با نشاط سیاسی خواند و اعلام کرد: ممکن است یکی از اعضای برجسته حزب به عنوان رئیس جمهور به میدان بیاید.

وی ادامه داد: اعتنا به مساله انتخابات در کشور مورد توجه هر حزبی است و طبیعی است ما به انتخابات شوراها و انتخابات ریاست جمهوری که سال آینده برگزار می‌شود، گوشه چشمی داشته باشیم و ممکن است یکی از اعضای برجسته حزب به عنوان رئیس جمهور به میدان بیاید و یا ممکن است، از یکی از نامزدهای مطرح با ورود به ائتلاف‌های پیش رو حمایت کنیم و در هر حال این موضوع بستگی به رای و اراده اعضای حزب دارد.

در همین حال سیدکمال‌الدین سجادی دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان با بیان اینکه "هم‌اکنون در فضای سیاسی کشور شاهد آشفتگی هستیم"، به ایسنا گفت: با این حال و با وجود گروه‌ها و جناح‌های سیاسی که وجود دارد، می‌توان تشخیص داد که این آرایش سیاسی به چه صورت است.

وی که درباره مجلس نهم اظهار نظر می‌‌کرد گفت: برخی اخبار حاکی از این است که اصلاح‌طلبان در فکر معرفی کاندیدایی برای خودشان هستند.

انتخابات ریاست جمهوری برای تشکیل یازدهمین دولت جمهوری اسلامی سال آینده برگزار خواهد شد. نگارنده با قاطعیت اطمینان دارد ریاست جمهور آینده از بین قالیباف، جلیلی، لاریجانی، رضائی و نیکزاد خارج نخواهد بود مگر اینکه در فضای سیاسی اتفاق پیش‌‌بینی نشده‌‌ای رخ دهد و همچون دوم خرداد 76 با اقبال یک باره مردم به سمت نامزدی که در بین عموم خیلی شناخته شده نیست، مواجه شویم!
منبع: هفته نامه راوی




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved