آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 24 اردیبهشت ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 13 May

رنج بيماران دياليزی هرمز از نبود امکانات

مردمسالاری: نبود دستگاه دياليز در جزيره هرمز موجب شده تا بيماران اين جزيره هميشه براي رفت و آمد به بندرعباس و گاها به استانهاي همجوار بيش از 40 هزار تومان هزينه کنند.

چند سال است که سناريوي تکراري آوردن دستگاه جديد دياليز به جزيره هرمز روايت مي‌شود اما خبري از بازنويسي آن نيست. روزانه به دليل نبود اين دستگاه‌ دياليز در اين جزيره بيماران کليوي و دياليزي با مرگ دست و پنجه نرم مي‌کنند و کسي نيست به داد آنها برسد.

مسئولان ارشد استان هم تنها به دادن وعده و سفرهاي تبليغاتي خود به شهرستانها و جزاير اکتفا مي‌کنند بي آنکه اين سفرها موجب حل مشکلات مردم اين ديار دور افتاده از پايتخت باشد. جزيره هرمز که در طول تاريخ شاهد تحولات گسترده اي بوده است، هنوز نتوانسته رنگ آرامش را به چشم ببيند. اگر پاي صحبت اهالي رنج ديده هرمز بنشينيد نبود امکانات را مي‌تواني از کلمه کلمه گفته آنها بشنوي. به گفته برخي از اهالي هرمز، امکانات درماني اين جزيره بسيار ضعيف است. صديقه يادگاري يکي از ساکنان جزيره هرمز وهمراه بيمار دياليزي مي‌گويد: درمانگاه جزيره هرمز در حد يک خانه بهداشت به مردم خدمات ارائه مي‌دهد و اگر کسي نياز به درمان تخصصي داشته باشد بايد به مرکز استان (بندر عباس) مراجعه کند.

محمد زرنگاري رئيس شوراي شهر هرمز در مورد وضعيت بيماران دياليزي در جزيره هرمز گفت: هرچند آمار تعداد بيماران دياليزي در جزيره هرمز به چهار نفر مي‌رسد که يکي از اين بيماران دياليزي سال گذشته بر اثر دير رسيدن و نبود دستگاه دياليز در هرمز جان خود را از دست داد، اما بايد اعتراف کرد که به دليل نبود دستگاه دياليز، آمار مرگ و مير بيماران کليوي در اين بخش افزايش مي‌يابد، زيرا اين بيماران براي رسيدن به نزديک‌ترين دستگاه دياليز بايد مسافت زيادي را طي کنند که گاهي به دليل شرايط جوي آب و هوايي و طوفاني بودن دريا قادر به رفتن به مرکز استان هستند فوت مي‌کنند. وي در ادامه گفت: در حال حاضر بيماران دياليزي که در هفته سه بار بايد دياليز شوند به دليل نبود دستگاه و مشکلات تردد دريايي که گاها بايد در آفتاب در انتظار شناور باشند.همه مردم جزيره هرمز توان پرداخت هزينه انتقال بيماران خود به بيمارستانهاي ديگر ندارند و به مشکلات زيادي برمي‌خورند.

نماينده هرمزگان در شورايعاي استانها در مورد درمانگاه جزيره هرمز گفت: به دليل کمبود امکانات و نبود نيروي متخصص درمانگاه جوابگوي نيازهاي مردم نيست. مردم اين منطقه بسيار محرومند و در بخش درمان با مشکلات زيادي مواجه هستند، در موقع بيماري يا بايد از درمان کامل صرفنظر کنند و يا به شهرستانهاي ديگر مراجعه کنند. زرنگاري تاکيد کرد: به طور قطع افراد مبتلا به بيماري‌ها و نارسايي‌هاي کليوي نيازمند درمان‌هاي تخصصي و مراقبت‌هاي کافي هستند اما در مجموع بايد گفت بسياري از نيازهاي اين بيماران برآورده نمي‌شود.افراد بيمار دياليزي علاوه بر اينکه با درد و رنج زيادي دست و پنجه نرم مي‌کنند بلکه بايد مشکلات ناشي از نبود امکانات لازم براي دريافت مراقبت‌هاي مورد نيازش را نيز تحمل کند.

وي با بيان اينکه با گذشت زمان تعداد بيشتري از بيماران کليوي نيازمند دياليز يا دريافت پيوند کليه خواهند شد، عنوان کرد: در صورتيکه براي برطرف کردن مشکلات مراقبتي و درماني اين بيماران اقدام جدي صورت نگيرد و تدابير لازم براي فراهم کردن امکانات و تجهيزات مورد نياز انديشيده نشود به طور قطع در آينده نزديک شاهد مشکلات بيشتري در خصوص بيماري‌ها و نارسايي‌هاي مزمن کليوي خواهيم بود. به سراغ بيماري که منتظر رسيدن شناور در اسکله هرمز در حال رفتن به بندرعباس جهت انجام دياليز بود، مي‌روم. اسحاق يادگاري از بيماران دياليزي است که به علت نارسايي کليه سه سال است دياليز مي‌کند. وي اگرچه ناي صحبت کردن ندارد اما قادر به حرکت است، با همان حال از وضعيت خود مي‌گويد. اسحاق که دو روز در هفته و هر نوبت 45 دقيقه بايد زير دستگاه باشد مي‌گويد: متأسفانه به علت دير رسيدن به بندر خيلي از روزها از دياليز جا مي‌ماندم و از صبح زود بايد در اسکله هرمز منتظر رسيدن شناور باشم و تا شناور مي‌رسد يک ساعت از وقتي که بايد در نوبت دياليز باشم وقتم در گرما و در اسکله هرمز تلف مي‌شود.

وي مي‌گويد: وقتي هم که از دياليز برمي‌گردم باز هم با مشکل روبرو هستم چون بايد در گرما در اسکله بندرعباس بمانم تا شناوري که قرار است به هرمز برود پر از مسافر شود و اين کار طول مي‌کشد. اگر دستگاه دياليز در خود هرمز باشد مجبور به رفتن به بندر نمي‌شوم ولي درمانگاه هرمز در اين خصوص بسيار ضعيف است.

وي که براي دياليز شدن به بندر عباس بايد برود، از مخارجي که هر بار به علت رفت و آمد به بندرعباس و بلعکس بايد متحمل شود، مي‌گويد : بدون هزينه دارو هر بار بايد 40 هزار تا 50 هزار تومان هزينه رفت و آمد و تردد در شهر بندرعباس را بدهم.

وي با اشاره به اينکه اگر مسئولان واقعا به فکر بيماران بخش دياليز هستند لااقل يک مرتبه از نزديک بيايند و در جريان مشکلات ما قرار گيرند، مي‌گويد: از مسئولان انتظار داريم بيشتر از ما حمايت کنند.بيماران دياليزي به لحاظ جسمي و روحي دچار مشکلند و با توجه به اينکه نصف روز را اينجا هستند، مسلما کار و شغل مناسبي نخواهند داشت. متاسفانه روز به روز هم بر شمار بيماران دياليزي اضافه مي‌شود و اين در حالي است که نبود دستگاه‌ دياليز در جزيره هرمز کاملا چشمگير است. زرنگاري نماينده هرمزگان در شورايعاي استانها افزود: با توجه به اينکه اکثريت مردم جزيره هرمز از قشر صياد هستند و وضعيت معيشتي و درآمد آنان چندان مطلوب نيست، توان پرداخت هزينه‌هاي سنگين تردد و مطب‌هاي تخصصي به ويژه خصوصي را ندارند و حداقل هفته اي يکبار لازم است متخصص به جزيره بيايد و بيماران را درمان کند، همچنين بالغ بر يکسال است دندانپزشک در هرمز حضور ندارد. رئيس شوراي شهر هرمز، از نبود درمانگاه شبانه روزي در اين شهر هفت هزار و 500 نفري گله مند است و مي‌گويد: سه سال از تصويب شبانه روزي شدن درمانگاه هرمز در مرکز ارتقاي سلامت وزارت بهداشت و ابلاغ آن به دانشگاه علوم پزشکي استان هرمز گان مي‌گذرد اما اين خواسته مردمي‌هنوز محقق نشده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved