آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 21 اردیبهشت ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 10 May

تبدیل چشمه‌های معدنی باداب سورت به جکوزی

چشمه‌های آب معدنی باداب سورت در ساری به دلیل رفتار نامناسب گردشگران در معرض تخریب قرار دارد چرا که برخی افراد با مسدود کردن راه خروج آبهای معدنی، چشمه‌ها را کور کرده و آن را به جکوزی تبدل می‌کنند!

به گزارش خبرنگار مهر، چشمه‌های باداب سورت مازندران در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد. این چشمه‌ها در ایران بی نظیر هستند و تنها در کشور ترکیه چشمه‌ای به نام پاموک‌کاله و تا حدی شبیه باداب سورت وجود دارد.

چشمه‌های باداب سورت به دلیل زیبایی بی نظیر و آب گوگرد دارش مشهور است

چشمه‌های باداب سورت شامل دو چشمه با آبهای کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته‌است. جریان آبهای رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سالها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده‌ است.

اما متاسفانه با وجود اینکه این اثر در فهرست میراث طبیعی ثبت شده است اما جز بلد محلی هیچ راهنمایی برای هدایت گردشگران حاضر در این منطقه وجود ندارد اما این موضوع تنها مشکل چشمه های آب معدنی باداب سورت نیست.

گردشگرانی که از راههای خاکی منطقه بکر چهاردانگه را طی می کنند تا به این مکان برسند خود را در مقابل چشمه های آب معدنی می یابند که گاهی آن را با استخر و جکوزی اشتباه می گیرند به نحوی که سنگهایی را داغ کرده و داخل راههای خروجی آب چشمه ها قرار می دهند تا استخری با آب گرم درست کرده و آب تنی کنند. برخی دیگر ترجیح می دهند آتشی در کنار چشمه ها درست کنند آن هم با سنگهای معدنی این چشمه ها!

برخی گردشگران با سنگ چشمه ها آتش روشن می کنند

از سوی دیگر از آنجاکه هیچ گونه امکانات و خدمات رفاهی و بهداشتی در این محدوده وجود ندارد پس از بازگشت گردشگران از این منطقه، زباله های زیادی به جا می ماند، سنگها از ورودی چشمه ها برداشته نمی شود و خاکستر آتش نیز در محوطه رها می‌شود.

این اتفاقات اکنون باعث شده است که زیبایی این چشمه ها دستخوش بی توجهی گردشگران و مسئولیت پذیری مسئولان شود. به نحوی که برخی ادعا می کنند آب چشمه های باداب سورت کم شده است.

اما مدیرکل محیط زیست استان مازندران کم آبی در این چشمه ها را تایید و تکذیب نمی کند و به خبرنگار مهر می گوید: کم آبی در این محدوده بعید به نظر می رسد بنابراین می توان گفت که کم آبی در محدوده ای از زمان مربوط به میزان بارش است.

نوبخت وعده داد که به زودی بازدید از وضعیت این چشمه ها داشته باشد.

بعد از خروج گردشگران، زباله های زیادی در اطراف و درون چشمه ها باقی می ماند

از سوی دیگر اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران قصد دارد به زودی مسیریابی گردشگری این محدوده مورد مطالعه قرار گیرد. یکی از این طرحها ایجاد راه آسفالت برای مسیرهای ورودی به این محدوده است که فعالان محیط زیست امیدوارند این اتفاق هیچ وقت نیفتد چرا که بر معضلات حیات چشمه های گوگرددار باداب سورت اضافه می کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved