آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 17 اردیبهشت ماه 1391 برابر با 2012 Sunday 06 May

بعضی‌ها از روی بیکاری خبرنگار ‌می شوند

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: خبرنگار نباید از روی بیکاری آمده باشد و این شغل را انتخاب کند لذا چگونه می‌تواند در این شغل آگاهی مردم را افزایش دهند.

آفتاب: محمدجعفر محمد‌زاده عصر امروز در نشست توسعه کیفی مطبوعات - تهذیب رسانه در غرفه سرای روزنامه‌نگاران ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: ‌ بعضی‌ها انتقاد می‌کنند که چرا تیراژ مطبوعات پایین است. امروزه تیراژهای کاغذی ملاک نیست زیرا با وجود فضای سایبر و مجازی که به کمک روزنامه آمده تعداد مراجعه به سایت‌ها را باید به تیراژ روزنامه‌ها اضافه کنیم زیرا هر نشریه به موازات هر کار چاپی یک سایت مجازی هم دارد.

وی گفت: ‌ باید پذیرفت که در کشور تیراژ قابل قبولی نداریم که مهم‌ترین دلیل تیراژ کم کیفیت است.

وی گفت: بهتر است مدیران روزنامه‌ها این سؤال را از خود بپرسند که اگر یک روز انتشار نداشته باشند آیا مردم به دنبال آن خواهند بود یا نه آنچه مهم است موضوع کیفیت است که با بالا رفتن کیفیت تیراژ مطبوعات هم بالا خواهد رفت.

محمد‌زاده با بیان این مطلب که از سال گذشته در راستای ارتقای کیفیت مطبوعات و تهذیب رسانه‌ کارهای مختلفی صورت گرفته، ادامه داد: در تهذیب رسانه بحث ما این است که رسانه‌ها باید یکسری معیارهایی را به لحاظ حرفه‌ای و اخلاقی رعایت کنند که در مجموع متناسب با شأن مردم ما باشد.

وی افزود: رسانه‌ای که برای ملت کار می‌کند باید به اخلاق و اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری توجه کند.

وی در ادامه با اشاره به آیین‌نامه جدید هیئت دولت مبنی بر درج منبع خبر گفت: ‌ درج منبع خبر مسئله‌ای ریشه‌ای است که اصول حرفه‌ای و هم آموزه‌های دینی دارد و قابل مناقشه هم نیست.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد ادامه داد: در موضوع اصول حرفه‌ای خبرنگاری هم مؤظف هستید اگر می‌خواهید مطابق استانداردهای دنیا پیشرفت کنیم به بحث منبع خبر باید توجه کرد زیرا نمی‌شود روزنامه‌نگار باشیم اما به این اصل اولیه توجه نکنیم.

محمد‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه کیفی مطبوعات اشاره کرد و گفت: توسعه کیفی از نظر من یعنی نشریه‌ایی که مردم به آن اقبال نشان دهند.

وی ادامه داد: چاپخانه‌ها یکی از دلایل عدم کیفیت در مطبوعات ما است. بهترین چاپخانه‌های ما ظرفیتشان تکمیل است و چاپ ۱۰ میلیونی تنها یک شعار است که برخی‌ها آن را سر می‌دهند.

محمدی‌زاده گفت: چاپخانه‌ها، کاغذ و تولید کاغذ هم باید کیفی شود و همچنین نظام توزیع ما نیز یکی از آسیب‌های کیفیت در مطبوعات است.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد ادامه داد: ‌ باید شرکت‌های توزیعی و فرهنگ اشتراک مطبوعات را گسترش دهیم زیرا در کشور ما فرهنگ اشتراک ضعیف است.

وی با اشاره به این مطلب که سامانه اشتراک نشریات تخصصی در معاونت راه‌اندازی شده، ادامه داد: معتقدیم نیروی متخصص در خبر کم داریم و خبرنگاران کیفی ما متناسب با نشریات ما نیستند.

محمدزاده افزود: یکی دیگر از کارهایی که در مطبوعات انجام دهیم ایجاد امنیت شغلی خبرنگاران است. خبرنگار نباید از بیکاری آمده باشد و خبرنگار شده باشد زیرا چطور می‌تواند در این شغل آگاهی مردم را افزایش دهد.

وی کار کردن در مطبوعات با حقوق پایین، عدم نداشتن بیمه و کار پاره‌وقت را از مشکلات خبرنگاری عنوان کرد و گفت: باید تلاش کرد که این مشکلات را حل کنیم و ما نیز در این راستا آیین‌نامه کار حرفه‌ای خبرنگاران و تعریف درست از روزنامه‌نگاری را انجام داده‌ایم.

محمد‌زاده اضافه کرد: ‌ متأسفانه در کشور ما تعریف درستی از خبرنگار وجود ندارد و الان تنها چیزی که می‌بینیم ۱۵ هزار خبرنگار است که برای هدیه ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند در صورتی که ما واقعاً این تعداد خبرنگار در کشور نداریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه کیفی مطبوعات فقط به یارانه نیست و نگاه متولیان هم در توسعه کیفی دارای اهمیت است، افزود: در این زمینه باید حدود و حقوق رعایت شود که بین حد و حق خط اعتدال وجود دارد که اگر حدود و حقوق به یکدیگر برسند می‌توانیم امیدوار باشیم که قدمی را در توسعه کیفی مطبوعات برداشته‌ایم.

وی همچنین به برگزاری چهارمین سمینار چالش‌های روزنامه‌نگاری در کشور خبر داد و گفت: چهارمین دوره سمینار چالش‌های روزنامه‌نگاری در کشور دوم و سوم خردادماه سال جاری با حضور همه اساتید و صاحب‌نظران با همه تفکرات و گرایش‌های سیاسی در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.
به گزارش فارس،گفتنی است: در پایان این نشست از کتاب «بیداری در باب مومیایی» نوشته محمدجعفر محمدزاده با حضور مدیرکل مطبوعات داخلی معاونت مطبوعات ارشاد پدرام پاک‌آیین، احسان‌الله حجتی مدیرکل تبلیغات معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، مجید امرایی مدیر سرای روزنامه‌نگاران ایران رونمایی شد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved