آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 7 اردیبهشت ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 26 April

تخريب جنگل برای احداث قليان سرا

روزنامه مردمسالاری: تخريب جنگل هاي منطقه گردشگري ونايي بروجرد به عنوان نگين سبز اين شهرستان براي ايجاد قليان سرا و قهوه خانه موضوعي است که نگراني دوستداران محيط زيست و منابع طبيعي را به دنبال داشته است. به گزارش مهر، درباره اهميت درختان و منابع طبيعي مفصل صحبت شده و کارشناسان حوزه محيط زيست و منابع طبيعي بازتاب از دست رفتن پايداري‌هاي سرزمين را بارها هشدار داده‌اند. اين در حالي است که هنوز هم براي عده‌اي سودجو قطع درختان يک تجارت مناسب به حساب مي آيد؛ غافل از اينکه تبر به دستان با چشماني بسته تيشه به ريشه آينده ديار خويش مي‌زنند!

به ديگر سخن، جنگل زدايي بحران زيست محيطي بشر کنوني است؛ شوربختانه در سالهاي اخير با افزايش سيلهاي بي سابقه، تسريع فرسايش خاک و از بين رفتن سفره هاي آب زيرزميني شاهد دگرگوني حيات گياهي و جانوري سرزمينمان بوده‌ايم. در سالهاي اخير برخي از جنگلهاي طبيعي و حتي دست کاشت استان لرستان مورد هجوم عده‌اي سودجو قرار گرفته اند؛ يکي از مناطق جنگلي بسيار زيبايي که متاسفانه در يک سال اخير شاهد تخريب‌هاي نسبتا گسترده اي بوده است، منابع طبيعي روستاي ونايي شهرستان بروجرد بوده‌اند.

همانطور که گفته شد برخي از درختان اين ناحيه به دلايلي همچون تامين سوخت و گسترش کشاورزي از بين رفته‌اند؛ اين در حاليست که درختان جاده منتهي به روستاي ونايي در نوروز 91 شاهد شدت گرفتن تخريبها بودند. ساخت و سازهاي غيرمجاز براي احداث قليان سرا يکي از مهمترين دلايل از بين رفتن بخش مهمي از درختان اين منطقه به شمار مي آيد که متاسفانه شاهد گسترش چنين مکان هايي در ساير نقاط منتهي به ونايي هستيم. روستاي ونايي در چند کيلومتري شهر بروجرد داراي مناطق بکر، باطراوت و جاذبه هاي طبيعي زيادي است. در مسير جاده اين روستا درختان سر به فلک کشيده سپيدار بيشتر از گونه هاي ديگر به چشم مي‌خورد. مستعد بودن اين منطقه گردشگري توانسته سالانه بازديد کنندگان زيادي را در فروردين و روزهاي گرم تابستان به خود جذب کند. اين در حاليست که برخي از افراد سودجو به بهانه سرويس دهي براي رفاه بازديدکنندگان و گردشگران دست به ايجاد قهوه‌خانه‌هاي بين راهي بر روي لاشه درختان بريده شده در اين منطقه زده‌اند.

با اين وجود به نظر مي رسد بازديدکنندگان اين منطه بکر و زيبا نه براي کشيدن قليان بلکه براي ديدار از اين جاذبه طبيعي به ونايي سفر مي‌کنند موضوعي که چندان مورد توجه متوليان امر قرار نگرفته است. تخريب اين منطقه زيبا که به خاطر طبيعت بکر آن شهره عام و خاص است براي احداث آنچه فضاي تفريحي (قليان سرا) نام نهاده شده به نظر موضوعي غيرقابل توجيه است.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بروجرد در اين رابطه اظهار داشت: افراد در صورتي مي‌توانند اقدام به قطع درخت کنند که به کار زراعت چوب اشتغال داشته باشند که اين موضوع نيز با نظارت منابع طبيعي و محيط زيست انجام مي‌شود.

حجت الله يارمحمدي افزود: کساني هم که به دنبال کسب درآمد از طريق ايجاد قهوه خانه و واحدهاي پذيرايي هستند بايد مراحل مختلفي را بگذرانند و مجوزهاي لازم را از دستگاههاي مربوطه اتخاذ کنند.

وي با تاکيد بر ضرورت گرفتن مجوز توسط افراد براي احداث واحدهاي پذيرايي و تفريحي، تصريح کرد: منطقه گردشگري ونايي به خاطر طبيعت زيباي آن مورد توجه طبيعت گردان است و بايد تلاش شود اين طبيعت دست نخورده باقي بماند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved