آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 31 فروردین ماه 1391 برابر با 2012 Thursday 19 April

آثار باستانی سیستان و بلوچستان در حال نابودی هستند

مدیریت غیر تخصصی اصلی ترین انتقادی است که از سوی نماینده مردم زابل به مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری در مجلس مطرح می‌شود. او با اشاره به وضعیت میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان، می‌گوید: آثار تاریخی و باستانی سیستان و بلوچستان در حال نابودی است.

خبرگزاری میراث فرهنگی و گردشگری – گروه مجلس - نماینده زابل در مجلس با انتقاد از نابودی میراث تاریخی استان سیستان و بلوچستان، بزرگترین معضل میراث و گردشگری را بی توجهی به تخصص و تخصص گرایی در میراث فرهنگی دانست.

عباسعلی نورا در گفت و گو با خبرگزاری CHN با اشاره به مشکلات کلان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: تخصص در مدیریت میراث فرهنگی بی اعتبار شده است، آنچنان که این تصور به وجود آمده هر فردی می تواند سازمان میراث فرهنگی را اداره کند. اما از نظر ما نمایندگان این طور نیست و ما به این نوع از مدیریت معتقد نیستیم.

وی با تاکید بر این که تخصص باید در کنار تعهد باشد، به برخی کارهایی که در حوزه میراث و گردشگری استان سیستان انجام شده، اشاره کرد و گفت: درباره میراث فرهنگی و گردشگری منطقه ما کارهای خوبی انجام شده است. اما کارهای انجام شده هیچ تناسبی با ظرفیت های سیستان و بلوچستان ندارد.

نورا ظرفیت های تاریخی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان را بسیار زیاد دانست و گفت: استان ما در کشور ناشناخته باقی مانده و بصورت بسیار سطحی به آن پرداخته شده است. مانند چند مورد خاص مانند شهر سوخته که موضوعی بین المللی است. اما پتانسیل استان ما بسیار بیشتر از چیزی است که در حال حاضر به آن پرداخته می شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با ابراز نگرانی از بی توجهی به تخصص در انتصاب های بالای مملکت، گفت: امروز گردشگری یک تخصص به شمار می رود تا مقاطع دکترا و بالاتر در دانشگاه تدریس می شود. میراث فرهنگی هم از سال های دور در کشورهای دنیا به عنوان یک تخصص به حساب می آمده است. اما ما در کشور خودمان این نگاه تخصصی را به بحث میراث فرهنگی و گردشگری نداریم.

نورا با اشاره به آثار باستانی استان سیستان و بلوچستان گفت: آثار بسیاری در استان سیستان و بلوچستان ثبت شده اند. اما این کار هیچ کمکی به بهتر شدن وضعیت نگه داری این آثار نکرده و آنها در حال نابودی هستند. منطقه های تاریخی از جمله شهرستان کهنه، دهانه غلامان در سیستان، یا آثار خشتی بلوچستان که هر روز وضعیتشان بدتر می شود. آثار خشتی اگرچه مورد مرمت قرار گرفته اند، اما به نظر من این مرمت ها کافی نیست و این آثار در حال از بین رفتن هستند. همچنین به برخی آثار باستانی مربوط به دوره اشکانیان رسیدگی نمی شود و این آثار نیز در آینده نزدیک دچار مشکلات جدی خواهند شد.

نماینده زابل با تاکید بر این که « این مشکلات ناشی از مدیریت کلان است»، تصریح کرد: نگاه مدیریتی در حوزه میراث وجود ندارد. همچنین مدیریت کلان در تخصیص اعتبارات به مناطق محروم بی توجه است . مدیریت کلان ما به جاهای که قدرت بیشتری دارند مانند استان های فارس، اصفهان و یزد اعتبارات بیشتری اختصاص می دهند. درحالی که سیستان و بلوچستان از نظر آثار تاریخی و جذابیت های گردشگری دارای پتانسیل های زیادی است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español

به اشتراک بگذارید:






© copyright 2004 - 2024 IranPressNews.com All Rights Reserved